Mobilmarkedsføring kommer (ulv, ulv)

Mobilen ble for mange år siden spådd en lysende karriere som den ultimate reklamekanal. Personlig, øyeblikkelig, direkte, interaktiv og alltid i lomma. Allikevel er ikke mobilen per 2008 stjerna i reklameverdenen. Ikke en gang en naturlig del av mediemiksen for de fleste annonsører. Mange har ropt ulv før, jeg tillater meg å rope ulv nå.

2008 blir gjennombruddet for mobilen. Barnefeilene er begått, sluttbrukerne opplært, det tar under en virkedag å lese nyhetene og annonsørene har begynt å bli vant til den nye gutten i by’n. For at et nytt medie skal etablere seg, kreves det at teknologien fungerer, folk bruker det og annonsører finansierer moroa.

I 1998, i steinalderen, hadde jeg en kamerat med penger. Masse penger. Han hadde så mye at han var den første i Halden med telefon med WAP. Jeg hadde hørt mye om dette sagnomsuste WAP. Det var mulig å sjekke fotballresultater direkte på telefonen. Gør skøj! Forventningene var enorme da kameraten min tyvlånte telefonen og overlot den til meg for noen fem minutters prøving. Nå skulle en ny verden åpne seg. Tre minutter senere var min wap-interessen knust. Det var jo bare en kvart post-it lapp ispedd linker som tok lang tid å laste opp. Nei, takke meg til Halden Arbeiderblad i papirform.

I 2001, i steinalderen, visste ikke min kjære tante Randi hvorfor telefonen hennes hadde tre bokstaver på hver tast. I dag sender hun daglige videosnutter av det sist tilkomne barnebarnet og sender hat-mms om jeg ikke svarer på sms innen tre minutter. Tante Randi har blitt mobilavhengig.

I 2004, i steinalderen, arrangerte jeg en karrieremesse der studenter møtte det store Næringslivet. Det ble lansert en enkel SMS-tjeneste som deltagende bedrifter kunne bruke til å kontake studenter på den nye, store kanalen, og promotere sin interessante bedrift. Litt stolt og litt spent presenterte jeg den nye tjenesten. Sjelden har verden sett en større konsentrasjon av skeptiske HR-sjefer. I dag søker man jobber og finner seg nye jobber på mobilen. Ola bedrift har blitt mobilvant.

I 2008 kårer MobileMonday beste mobiltjeneste, tante Randi spytter galle når nevøen ikke sender mobilbilder fra samtlige ferier og annonsørene ringer ned mediebyråene for å spørre hvor mye de skal sette av på mobilmarkedsføring. For første gang er alt klart. Tjenestene, forbrukerne og annonsørene.

Godt mobilår.

Legg igjen en kommentar

