Hvor er markedssjefene nå?

Etter at internettmarkedsføringen gikk i taket for noen år siden, satt det mange angrende markedssjefer og funderte på hva de hadde gjort galt. De forbannet seg og tenkte at neste gang – da skulle de være tidlig ute. På mobilen…da skulle de ikke sitte på gjerdet, men være innovative og snu seg rundt fort. Nye trender, yes, det er for oss. Men hvor er de samme markedssjefene i dag?

Bedriften MassePenger bruker millioner av kroner hvert år på mobilreklame. De bruker byråer, konsulenter, agenter og rådgivere for å maksimere effekten av annonseringen. Da internett kom, var MassePenger sent ute med å ta i bruk den nye kanalen. De satt på gjerdet og hoppet ikke ned før alle var på nett og de måtte følge etter. MassePenger bestemte seg for at de ikke skulle være like sent ute ved neste paradigmeskifte. Som sagt, så gjort. Tidlig på 2000-tallet satte de av en liten pott for å teste mobilmarkedsføring.

MassePenger bestemte seg for å sette på sms-koder på boardsannonsene og i avisreklamen. Budskapet var enkelt og veldig greit, mente alle byårene, konsulentene, agentene og rådgiverne: ”Vi har et bra produkt. Vil du bestille? Send MASSEPENGER til 1814”. Markedssjefen var tilfreds og mente at nå var de tidlig ute på mobilbølgen. Riktig så innovative var de.

Men responsen uteble. Det kom inn et par meldinger, men det utgjorde ikke endringen i salget som MassePenger hadde sett for seg. De ble selvsagt skuffet og tok bort sms-koden til neste kampanjeperiode. Det var meningløst med mobilreklame og de gikk tilbake til sine gamle, kjente mediekanaler.

Salgsprosessen til MassePenger, og de fleste andre, følger en helt vanlig salgssyklus. Før et salg blir gjennomført, må interessen skapes, fanges og pleies. MassePenger mente at mobilreklame ikke fungerte fordi ikke de fikk fanget nok respons. Men slik det her ble brukt, var mobilen kun en responskanal og en direkte konsekvens av interessen som ble skap i andre mediekanaler. Med andre ord, dersom reklamen ikke er interesseskapende, vil man ikke fange interessenter uansett hvor effektiv responskanalen er.

Selv om jeg deler ut kortet mitt til alle jenter på byen, vil det ikke si at de tar kontakt uansett hvor lett det er å ringe, sende sms, legge meg til på facebook eller sende brevdue. Jeg må skape interesse for å få kontakt. Responskanalen er kun for å øke andelen som er interessert som tar kontakt.

En god reklame øker antall interessenter. En god responskanal øker andelen interessenter som initerer kontakt.

MassePenger er selvsagt en fiktiv bedrift, men deres oppfatningen om mobilmarkedsføring er desverre ikke unik. De syns at mobilen er en spennende kanal, og prøver etellerannet fra et lite firma. De har gigantiske håp til den nye kanalen, men får på langt nær den effekten som ble forespeilet. Etter man har blitt brent en gang, går bedriften tilbake til sine gamle kanaler og skyr mobilen som pesten. Jeg vil tro de samme bedriftene vil bli paniske når ”alle” har tatt i bruk mobilen, betale blodpris til ett byrå, konsulent, rådgiver eller agent og lure på hvorfor de atter en gang var sent ut.

Hovedtrekkene til mobilen gir den alle muligheter til å være en perfekt reklame- og responskanal. Men det må gjøres riktig. Menigmann endrer seg ikke dramatisk selv om det kommer en ny kommunikasjonskanal. Interesse må fortsatt skapes, fanges og pleies. Selv ikke mobilen er en superdings som gjør at folk hopper på og kjøper et håpløst produkt bare fordi man implementerer mobilen i mediemiksen.

Hvis det gjøres riktig fungerer mobilmarkedsføring minst like bra som tradisjonell markedsføring. Ofte langt bedre. Det kan jeg garantere. Og det gjør vi faktisk også i InCent gjennom vår responsgaranti. Her betaler du som kunde kun for resultater, ikke for hederlig innsats.  Med responsgaranti har du ingenting å tape, bare en hel del å vinne.

One thought on “Hvor er markedssjefene nå?

  1. Tilbaketråkk: Bloggpost fra 2008 like aktuell i dag: “Hvor er markedssjefene nå” « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s