Huskeregler for direktemarkedsføring på mobil

Som i all annen markedsføring, finnes det ingen fasit på hvordan du skal bruke mobilen som en markesdføringskanal. Men det er visse grep som kan gjøres for å øke sannsynligheten for god effekt. Min erfaring kan oppsummeres i fem enkle spørsmål. Kan du gi enkle svar på alle, er du godt på vei mot en vellykket kampanje på mobil.


1. Hvordan vet du at din informasjon er ønsket?
2. Hvem snakker du med?
3. Hva ønsker du å oppnå?
4. Hva er incentivet?
5. Hva er neste skritt?

1. Hvordan vet du at din informasjon er ønsket? (innhent samtykke)
Pass på at de du kommuniserer med har gitt sitt samtykke til å motta informasjon fra deg på mobilen, enten de er potensielt nye eller eksisterende kunder. Mottaker er sjelden likegyldig til ditt budskap. Som en tommelfingerregel skal mottaker øyeblikkelig forstå hvorfor vedkommende får informasjon fra deg på mobilen.

Tips: Se retningslinjer i bransjenormen for mobil DM. Les de her

2. Hvem snakker du med? (definer målgruppen)
Ved kommunikasjon til en kundedatabase, sitter man ofte på utfyllende data om mottakerne. Bruk denne informasjonen til å finne din målgruppe og rett budskapet ditt mot denne. Definer gjerne flere målgrupper, det er enkelt å sende ulike DMer til ulike grupper. Å sende til alle ‘for sikkerhets skyld’ vil øke den negative responsen langt mer enn den positive.

3. Hva ønsker du å oppnå? (definer trinn i salgsprossessen)
Det er meget usannsynlig at du klarer å å skape interesse, overbevise og selge i et trinn. Formuler derfor budskapet slik at du kommer ett skritt videre i salgsprosessen. En av de vanligste feilene i mobil DM er at man ønsker å oppnå for mye.

Mer omtalt i følgende bloggpost:

4. Hva er incentivet? (salgspitch på få ord)
Du har liten plass til å fange mottakerens oppmerksomhet. Et budskap som ikke engasjerer, vil raskt bli forkastet. Mottakeren bør få et klart og enkelt incentiv for å bli med videre i prosessen. Incentivet skal kunne oppsummeres som et mantra eller med få ord.

5. Hva er neste skritt? (Led forbruker dit du vil)
Vær ytterst klar på hva du ønsker at mottakeren skal gjøre. Når interessen først er skapt ved hjelp av incentivet, må neste skritt være åpenbart. Dersom det er for komplisert eller tidkrevende å respondere på kampanjen vil veldig mange falle av lasset og en ellers god kampanje snuble på målstreken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s