Hvem skyter på blink i blinde?

Det brukes mye penger på reklame. Det brukes mer penger enn min fillenevø Ole på 10 år klarer å telle nullene på.

Men når hver bedrift bruker tre månereiser på annonsering, er det ikke da naturlig å bruke noen lommepenger på å teste om budskapet faktisk fungerer? Eller er aktørerene involvert redd for å bli avslørt at det ikke fungerer?


Selvsagt driver de fleste annonsører med budskapstesting i større eller mindre grad. De fleste har en formening om at reklamen skal fungere om man kjøper hele reklamepausa i Superbowl. Ytterst lukker øynene når de skal prøve å skyte blink. Men det er ikke noe poeng å bli stående om man kan ta et par skritt framover og øke sjansen for å treffe?

Om man står ansvarlig for kampanjer, er det ofte en enkel vei å velge markedskampanjer der det er vanskelig å måle effekt av kampanjen. Man kjørere en brandingkampanje i tradisjonelle kanaler og kjøper en fet rapport fra et analyseselskap. Rapporten legges stolt fram for sjefen mens man banker seg på brystet og skryter av sin fortreffelighet. Jommen traff vi ikke blink. Nå er det i alle fall ikke markedsavdelingen sin skyld om salget minker.

Finn ut hva som fungerer!
Jeg har nylig brukt noen timer på å analysere en direktereklame på mobil vi kjørte for en kunde. Damn – så mye det er mulig å finne ut. Jeg har gjort dette før, men ble veldig overrasket over den enorme mengden data det var mulig å trekke ut av kampanjen. F.eks, budskapet fungerte nesten dobbelt så bra mot jenter på 30 fra byene som gutter på 22 fra bygda. Kunne trekke ut den analysen man selv ville basert på en rekke faktorer. Jeg kan virkelig ikke forstå med mine dummeste øyeblikk hvorfor slik statistikk ikke brukes før alle før alle større reklamekampanjer settes i gang.

– Skal jeg rette meg mot kvinner, menn eller begge?
– Hvilken aldersgruppe passer mitt budskap?
– Hvilket budskap passer på min aldersgruppe?
– Fungerer det like godt i bibelbeltet som i indre Oslo?
– Bør vi provosere eller spille på lag?
– …

På mobilen får man konkrete resultater på disse spørsmålene på kun få timer. Ingen andre reklamekanaler er i nærheten. Jeg håper bedrifter, byråer og markedsavdeldinger hopper ut av konsulentskapet og tør bruke denne type reell statistikk. Det ser flott ut med pene rapporter og fine ord. Og for all del, man må bruke branding, men budskapet som brandes bør kontrolles. Men jeg er sikker på at eierne i bedriften din ville elsket å vite hva som faktisk fungerer.

Så gjør meg en tjeneste. Tør å måle, tør å sjekke hva som fungerer, tør å ta valgene som gjør at du kan se dårlig ut.

Hvordan man kan gjøre det rent praktisk, kommer i senere poster.

Legg igjen en kommentar

