Oppskriften på en god mobilside

Innen få år vil alle ha internett på mobilen. Men det er stridighet om hvordan dette vil skje. WAP ble erklært dødt, men lever fortsatt i beste velgående. Samtidig slåss nettlesere som Opera Mini for at man kun trenger deres nettleser og alt er i sin skjønneste orden.

Hvem har rett? Jeg vil påstå ingen.


Internett er kommet på mobilen. Alle er enige om det. Vi har blitt informasjonsvrak og vil alltid ønske oppdatert informasjon uansett hvor vi er. Internett inntar derfor mobilen. Men det strides om hvordan internett vil bli på mobilen, hvordan vi vil surfe. Det er spesielt to retninger;

Nettleser-folket; ledet ann av Opera og deres Opera Mini som mener at vi vil bruke en nettleser for å lese sider på mobilen som er identiske med de på nettsider.

Wap-folket; de som mener mobilen vil ha spesielt tilpassede sider gjennom å ta i bruk WAP.

De to frontene kjemper for å få gjennomslag for sitt syn. Som i hvilken som helst annen sandkasse, er synet styrt av hva man tjener mest på selv. Ikke oppsiktsvekkende. Diskusjonen går primært på om nettleser-folket klarer å lage så gode løsninger så man kan lese de vanlige internettsidene på mobilen eller om dette blir for tungvint på en liten mobilskjerm. Med andre ord, om skjermen man surfer på er stor eller liten. Båndbredden vil snart være god nok på mobilen til at den bør tas hensyn til.

For å illustrere, se eksemplene under fra VG og InCents nyhetsbrev. Til venstre er siden vist i Opera Mini, til høyre den samme siden vist med en tilpasset WAP-side.

vg.no – WAP
vg.no – Opera mini
InCent – WAP
InCent nyhetsbrev – Opera Mini

I iveren etter å få gjennomslag for sitt syn, glemmer de to frontene de underliggende behovene til mobilsurferen. Hva ønsker surferen å oppnå? Hva slags informasjon søkes?

Åpenbare kriterier for en god mobilside er:

  • Kort lastetid
  • Kjent brukergrensesnitt med gjennkjennelse fra nettsiden
  • Enkel navigering
  • Førsteinntrykk

Se på eksemplene igjen med disse fire faktorene i tankene. Det er åpenbart at ingen sider har klart å lage den optimale løsning. Nettleser-folket har et poeng i gjenkjennelse, men det går utover navigering, lastetid og førsteinntrykk. Wap-folket har et poeng med spesielt lastetid og førsteinntrykk, men det gir begrenset med plass til informasjon og det må lages og oppdateres en egen wap-side separat med internettsiden.

Man bruker bøtter av penger på brukergrensesnitt på nett, men på mobil har dette til nå blitt nedvurdert. Et kjempetegn på at barnesykdommer; valg av teknologi overskygger brukeropplevelsen og forståelse for hensikt.

Jeg syns begge frontene begynner sin argumentasjon på gal planet. Utgangspunkter bør være hva siden skal kommunisere og hva man skal oppnå med siden. Om det er essensielt å formidle ett budskap, f.eks ved en reklamekampanje, må siden gi et tydelig førsteinntrykk, ha kort lastetid og være enkel å navigere i; altså en typisk wap-side. Dersom det er mer relevant å ha en rimelig side med stor gjenkjennelse fra nettsiden, kan man vurdere å bare bruke en nettleser. Behovet må analyseres og løsningen settes opp mot kostnad og nytte.

Jeg mener framtiden ligger i en retning som twitter har valgt. De har to versjoner av nettsiden sin, en liten og en stor. Man kan bytte mellom mobilversjon og fullversjon nederst på siden. Deretter har man en funksjon som kjenner igjen om man surfer på en mobil eller ikke og viser riktig versjon av siden. Fra mobil vises mobilversjonen, fra nett vises nettversjonen. Om man vil bytte mellom versjonene, kan man enkelt gjøre det. Hva som synes er uavhengig av browser. Man skal ikke gjøre seg avhengig av noen nettleser, men alt skal kunne leses på tvers av formater og teknologi.

Twitter – Opera Mini
Twitter – WAP

Legg spesielt merke til valget nederst på WAP-siden til Twitter. Her kan man velge mellom mobil eller nettside. Dette virker naturlig. Informasjon vil de kommende årene bli presentert på to måter; tilpasset stor skjerm og tilpasset en mindre portabel skjerm som er hendig å ta med seg. Dette er ufravikelig. Det er derfor meningsløst å diskutere om man skal bruke WAP eller Opera mini på et generelt grunnlag. Først må man definere hva man ønsker og oppnå, deretter lage en side tilpasset dette.

Det går mot at man om få år vil ha informasjon tilgjengelig på en stor skjem og en liten portabel skjerm. Informasjonen på tilpasses skjermstørrelesn og være tilgjengelig uansett format. Det er bare i en mellomperiode man godtar informasjon som ikke er presentert på optimal måte.

Måtte det underliggende behovet settes i fokus og mellomperioden vare kortest mulig.

Nyhet 3.april: Kraftig leservekst på mobil

One thought on “Oppskriften på en god mobilside

  1. Tilbaketråkk: Hva har ipoden og mobilen til felles? « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s