Henger norsk mobilreklame etter?

De siste årene har alle blitt spådd mobilmarkedsføringens gjennombrudd i Norge. Men gjennombruddet lar vente på seg. Er det norske bedrifter spesielt treige eller er vi like flinke og innovative som vi liker å innbile oss selv?

Jeg tok på meg de norske brillene og så gjennom et asiatisk perspektiv med uventa resultat.

Dag to i Singapore denne sommeren. Det er alltid noe spesielt å komme tilbake til Singapore, landet hvor ting fungerer og teknologien blomstrer. Denne gangen har jeg lagt mer vekt på å være med selgerne våre ut i kundemøter. Vi har vært i markedet her en stund, så jeg mente jeg var forberedet på hva som ventet meg. Forskjellene med det norske markedet er åpenbare, større teknologifokus, internt hierki i bedriftene gamle damer som stirrer meg i senk på t-banen og to-hånds visittkort overlevering med påfølgende fem minutters annerkjennelse av hverandres kort. Alt er som det pleier.

Det som slår meg er ikke forskjellene. Absolutt ikke. Forskjellene er som det skal være. Men likhetene i utviklingen av reklamemarkedet er besynderlige. Det er slående likt. Også her er usikkerheten rundt mobilmarkedsføring til å ta og føle på. Alle skal inn på markedet og alle analytiker sier at snart smeller det. Men hva er ”det”? Hva er mobilmarkedsføring? Jeg har spurt både i kunde- og partnermøter de to dagene jeg har vært her nede nå. Svarene er slående likt mange i Norge. Litt direktereklame på mobil, litt sms-bruk, men mest ”hhmm…yes…hmm…yes, I believe it will be big.”

På samme måte er spørsmålene og behovene til kundene ytterst sammenfallende med det norske markedet. Selv om det i større grad er yngre personer som styrer reklameplasseringen, lyser fortsatt den samme usikkerheten gjennom. Man har selvfølgelig tro på mobilkanalen. Og joda, det vil nok fungere. Men kanskje det er beste å vente litt?

Jeg er usikker på om dette er en trøst for norske annonsører eller en dask på lanken. Liten tvil er det i alle fall om at annonsører uansett, hvor de befinner seg i verden, har en iboende treghet i seg. Nye elementer i markedsplanen er noe som høres fristende ut, men som ikke implenteres før alle andre har gjort det og man må løpe for ikke å miste toget.

Om det ikke er plassbilletter, er det førstemann til mølla som får de beste plassene. Det er en global utfordring å få annonsører til å skjønne.

Legg igjen en kommentar

