Hva er din mobilstrategi?

Vet ikke? Da er du blant det store flertallet. Veldig få bedrifter har i dag en klart definert mobilstrategi. Jeg har forståelse for at det er vanskelig å lage en spesifikk mobilstrategi, men jeg har liten forståelse for at så få bedrifter prøver.

Sjekk selv om du bør lage din egen mobilstratagi.

De norske annonsørene er veldig bevisste på hvordan de fremstår. At Mediebyråer, PR-byråer og kommuninkasjonsbyråer har en så sterk posisjon i Norge tyder på at de fleste bedrifter ser verdien i riktig markedskommunikasjon. Merkevaren og imaget er sentralt i ethvert firma. Godt. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Som en naiv gründer trodde jeg at dette gjelder i all kommunikasjon og at norske annonsører ville være tilstede der målgruppen er og vil være den nærmeste framtid. Men jeg har tatt feil. Det er en etablert sannhet at mobilen vil være viktig i markedskommunikasjonen om ikke lang tid. Så du utvikler noen mobiltjenester og du får en stjerne i margen, men putter du på ordet markedsføring bak mobil, kommer skepsisen smygende. Mobilmarkedsføring – det er jo noe nytt og farlig og ikke noe vi skal drive med før om en stund. Og hva er det egentlig? Sånne sms-greier?

Jeg har snakket en del med norske og internasjonale annonsører om mobilmarkedsføring. Kort oppsummert, satt i bås og med fare for å hoppe på tærne til markedssjefene, tenker bedrifter slik:

  • Mobilen blir en viktig markedskanal
  • Mobilmarkedsføring er litt nytt og veldig skummelt
  • Vi tror det er sånne sms-tjenester, men har ikke satt oss inn i det
  • vi avventer og ser hva som skjer

Jeg prøver å legge bredsia til, men forstår ikke logikken. Dersom man forventer at mobilen blir en viktig mediekanal, hvorfor ikke få hodet ut av sumpa og lag en mobilstrategi øyeblikkelig? Desto mer du tror på mediet i framtiden, desto større krav setter det til en plan nå.

Dersom du må foreta en bedriftsintern analyse, skal jeg gjøre det enkelt og begynne en pro/con liste for å begynne med mobilen nå:

Pro: Hvorfor lage mobilstrategi?

  • Rimelig annonsering I etableringsfasen av en mediekanal er prisene lave
  • Skaper vaner nå er det mindre konkurranse og lettere å skape vaner hos forbrukerne som gagner deg på lang sikt
  • Bygg kompetanse tidlig større sjanser til å lykkes når ”alle” skal inn på markedet om kort tid.Les mer her

    Con: Hvorfor ikke lage mobilstrategi?

    • Uoversiktlig marked
    • Mange cowboyer mulighet for å knytte til seg gal samarbeidspartner som skader merkevaren
    • Lite erfaringsgrunnlag din bedrift må lære hvordan kommunisere på mobil
    • hvilke tjenester/kanaler finnes?

    Min con-liste kan greit motvirkes av en seriøs aktør som partner. Pro-listen er derimot verre å overse.

    Fortsett og fyll ut pro/con listen for ditt firma. Om du kommer ut i pluss, foreslår jeg at begynner å lage din mobilstrategi nå.

Legg igjen en kommentar

