De største mobiltrendene

Det er en vedtatt sannhet at mobilen blir en vesentlig kommunikasjonskanal den kommende tiden og får en stadig større rolle i våre liv. Avisene fylles i overkant mye av tabloide mobil-overskrifter med det nyeste av det nye. Men hva er egentlig de største mobiltrendene i dag? Jeg gir deg min kanskje noe overraskende vinkling.

Vi i InCent jobber med mobilmarkedsføring. Med andre ord, vi skal få folk til å det våre kunder vil. Det er åpenbart at vi må fange trender for å spille på lag med Ola Nordmann og Bridget Jones og lede de i ønsket retning. InCent jobber med brukeratferd på mobilen; inkludert utvikling og trender i denne. Våre nyhetsbrev kalles derfor mobiltrender.

I sammenheng lansering av en eller annen ny mobil-duppedings har jeg ofte blitt spurt hva jeg mener om mobiltrendene. Spesielt med lansering av iPhone var det en topp med ”ka du tror?” henvendelser. Hva ville dette si for utviklingen av mobilreklamen? Vil det endre vårt atferdsmønster? Hva vil skje nå?

I mine øyne er lanseringer av ny teknologi en konsekvens av en trend, ikke en trendsetter i seg selv. Ja jøss, en teknologi kan være banebrytende til tusen og muliggjøre en drøss med handlingsmønstre. Jeg vil absolutt ikke skyte noen teknolog eller viktigheten av teknologi av hesten.

Men teknologi kommer alltid som en konsekvens av et behov og ønske hos en brukergruppe. La oss ta iPhone som et eksempel. Er det noen funksjoner på den nye iPhone det ikke var et definert behov for? Flaggskipene deres er design, enkel navigasjon på nett og i menyer osv. Ikke akkurat noen revolusjonerende ting. De brukte bare nok tid og ressurser til å løse det på en ny måte. Men det underliggende er at de hadde et klart mål på hva de skulle løse. Det er dette som er mobiltrender. Hva forbrukerne vil ønske å gjøre på mobilen den kommende tiden. hva trenger man og hvordan kan livet forenkles og forbedres?

Jeg er sikker på at det kommer nydelige tekniske løsninger som følge av trendene i brukeratferd og brukerønsker. Den største utfordringen ligger i å spå hvilke av forbrukernes behov det er mest hensiktsmessig å legge ressurser i å fylle.

Min topp-liste for mobiltrender per 2.september 2009:

  • Betaling
  • Tilgang/identifikasjon
  • Mini-multimediamaskin
  • Skreddersydd informasjonMulig jeg endrer meg i morgen, men dette står minst noen timer til.

    Om jeg glemmer teknologien? Absolutt ikke, uten det fungerer intet. Men skal man på skattejakt, er det ofte hendig med et skattekart.

    Gjør din egen vurdring i forhold til din målgruppe og sørg for å posisjonere deg riktig for å dekke de største behovene.

  • Legg igjen en kommentar