Ny markedsføringslov vedtatt

Ny markedsføringslov ble som forventet klubbet gjennom på stortinget på fredag. Som mobilmarkedsfører, er det noen spennende elementer det er verdt å bite seg merke i.



Før jeg går inn på det jeg tror vil farge bruken av mobilmarkedsføring framover, vil jeg komme med en generell betraktning. Det er gjennomgående i den nye lovet av mobilen og SMS blir stadig mer akseptert på lik linje med andre verifiseringsmetoder. Det gjelder for innhenting av skriftlig aksept, signering, inngåelse av kundeforhold og som offisiell opplysningskanal for informasjon fra leverandør til kunde. SMS blir spesifikt nevnt på sentrale steder i loven. Det er tydelig at mobilen er akseptert som en kanal for å inngå forpliktende kundeforhold. Det åpner for enklere av og påmelding av tjenester, inngåelse og oppsigelse av kundeforhold osv.

De tre spesifikke punktene jeg syns er mest spennende, er vedtakene om tilgift, kuponger og konkurranser.

Tilgift

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. (ref: Forbrukerombudet)
Med andre ord, «få med noe på kjøpet». Dette har til i dag ikke vært lov. Dette forbudet oppheves nå og gir bedrifter lov til å bruke reklamebudskap «kjøp a og få med b på kjøpet» uten at det trenger å være en sammenheng mellom a og b. Det presiseres derimot at det skal være greit å beregne verdi av tilgiften (det man får med på kjøpet) for forbruker.

Kuponger

Kuponger er en avart av tilgift. Den gode, gamle kuponger er papirbiten man klipper ut av avisa og går til butikken for å få en rabatt eller en spesifikk vare. Bruken av kuponger har til nå vært strengt regulert, men denne oppheves nå og gjør det mulig å løse inn kuponger. Spennende. Spesielt for oss i mobilbransjen. Kupongene kommer til å bli tilgjengelig på mobilen, se hvordan det fungerer i en tidligere bloggpost

Det er fortsatt en liten regulering ved bruk av kuponger som blir liggende. Det gjelder bruk av samlekuponger der man ikke gir rett til en lik ytelse. Typisk eksempel er samlemerker på cornflakes-pakken, samler man ti stk, får man rett til en bilvask. Dette er ikke lov da man ikke samler til en lik ytelse (bilvask) som varen man har kjøpt (cornflakes). Kupongene med kjøp ti bilvask og få en gratis, er derimot lovlig fordi man samler seg opp til en lik ytelse. Man får en bilvask til.

Jeg spår en flom av mobilkuponger om 6-12 måneder. Om du vil være tidlig ute, har vi alt som skal til får å gjøre det her og nå.

Konkurranser

I dag er konkurranser der vinner avgjøres tilfedlig ikke tillatt. Det må være et kunnskapselement involvert. Det er grunnet denne reguleringen man ser spm i TV-reklamer med «hva heter hovedstaden i Norge?».

Lovendringen på dette punkter går på at tilfeldig kåring av vinner blir tillatt så lenge konkurransen ikke er kjøpsbetinget. Så lenge det er gratis å delta, kan man ha så mange konkurranser man vil og kåre vinnere helt tilfeldig.

Det var forøvrig en morsom bemerkning i forarbeidet til lovendringen rundet dette som presiserte at dette gjelder markedsføringskonkurranser og ikke ferdighetskonkurranser som f.eks idrett. Jeg tviler på at idrettsarrangementer verken har eller vil bli avgjort tilfeldig.

Så hva vil det bety for mobilmarkedsføring?

1. Kupongene og konkurransene kommer til mobilen.
2.Kreative annonsører får mer boltreplass.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s