Mobil streaming endrer mediebildet

Rettssaken mot fildelingstjenesten the Pirate Bay startet i dag. Saken får og vil få enorm publisitet både i de fleste markeder der internett er nogenlunde utviklet. Under rettssaken er det kun plass til 40 tilskuere, men allikevel vil de fleste kunne få med seg live informasjon fra rettssalen. Hvordan? Ved hjelp av en teknologi jeg tror er banebrytende for mobilmarkedsføringen. Saken mot the Pirate Bay synliggjør nytten tydelig.


Det er selvsagt mobil streaming jeg snakker om. En teknologi som lar gudoghvermann filme fra mobiltelefonen og overføre den live til utvalgte steder samt chatte med tittetere av kanalen. Streaming vil bare si at det blir overført direkte og ikke lagret lokalt på din pc eller mobil. InCent-TV er filmet på denne måten. Jeg bruker rett og slett mobiltelefonen til å overføre live film til diverse nettsider.

Tjenesten i seg selv er enkel og lett forståelig for menigmann. Det er rett og slett live film fra mobilen. Det spennende med den er at det muliggjør en stor grad av involvering fra personer som er i nærheten av aktuelle saker. Det er ikke lenger nødvendig med formelle TV-kanaler som rykker ut med profesjonelt utstyr. Nå kan alle bidra til nyhetsbildet. Makten flyttes i større grad fra de etablerte kanalene og til forbrukerne.

En av fordelene ved mobilen er at den er «alltid med – alltid på». Dette utnyttes ved mobil streaming. Siden mobilen alltid er tilgjengelig, kan den brukes til å fange hendelser der de skjer når de skjer. Man trenger ikke drasse med seg kameraer til titusener av kroner, alt man trenger har man i lommen.

Men hva gjør dette for mobilmarkedsføringen?
Reklamen er der folk er. Dersom jeg ønsker å nå ut til en målgruppe, må jeg eksponere seg der de er, uansett om det er gjennom plakater, trykksaker eller TV-spots. Gjennom mobil streaming, økes den totale bruken av mobilen. Den står sterkere i informasjonsflyten og blir mer sentral i folks hverdag. Det vil med slike tjenester settes større krav til tidsnøyaktig informasjon fra annonsører. Gårsdagens nyheter er for lengst foreldet, man må komme med noe nytt – og det må skapes interaksjon mellom annonsør og forbruker. Mobil streaming er i høyeste grad med på dette.

Teknologi
Ønsker du å vite mer om teknologien, anbefaler jeg disse to tjenestene:
QIK
Bambuser

Hvem er best av disse to, strides man om. Jeg har valgt å bruke QIK til InCent-TV rett og slett fordi den var enklere å installer på det tidspunkt jeg gjorde det. Ingen av de har klart å løse problemet med at jeg vil streame til en mobiltelefon, men fungerer ellers forholdsvis greit. Under rettsaken mot the Pirate Bay, brukes Bambuser. De norske investorene til Bambuser, Kistefos, mener Bambuser har en fordel i Bildekvalitet.

Jeg er selv usikker på hvem av de jeg liker best per nå. Begge utvikles raskt slik det er nå. Vi gjorde en test på under InCent sitt Asia-seminar på Oslo Plaza i Oktober. Se klipp fra dette selv under. NB! Kun deler av presentasjonen ble filmet. To telefoner, en med QIK og en med Bambuser ble satt siden av hverandre på et bord på siden av presentasjonen. QIK sin versjon ble filmet med en Nokia N95.

Asiatiske Trender I Et Norsk PerspektivFor spesielt interesserte, dette er forøvrig hele presentasjonen InCents CEO Cato Gullichsen holdt.

Om saken mot the Pirate Bay
Dagbladet
Digi

One thought on “Mobil streaming endrer mediebildet

  1. Tilbaketråkk: TV2 og InCent sender live-TV på Facebook « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s