Ny bransjenorm for mobilmarkedsføring

”Trine (12) tilbudt sexleketøy på SMS”
”Petter (14) fikk telefon med intime privatbilder”
”Rekordbot til norsk firma etter mobilreklame”

Er det rart mange er skeptiske til mobilmarkedsføring?

Alle ferieparadisene har et antall flyersutdelere. De egler seg innpå, stryker deg på ryggen og byr på freedrink-freedrink i strippebula på hjørnet. Det er ikke sjelden jeg har gjort meg klar til nevekamp for å markere revir mot flyersutdelere. Fader, de hopper jo inn i min personlige sfære som om den var et oppholdsrom for hippier uten intimsoner.

På samme måte blir jeg forbanna når jeg mottar noe på mobilen jeg ikke vil ha. Damn, trenge inn i min sfære på den måten. For det er nettopp det mobilen har blitt, en del av min personlige sfære. Er det rart mange reagerer på mobilreklame?

Mobilen er ideell for en personlig, direkte og interaktiv kommunikasjon. Den har kvaliteter som er i enhver markedsførers våte drøm. Men det er en syltynn balansegang mellom stor ståhei og vellykket kommunikasjon. En uønsket reklame på TV kan man zappe forbi, i avis bla forbi, på internett overse. På mobil blir man forbanna.

Ønsker man å skape respons på kampanjer, kan ikke folk bli forbanna når budskap blir presentert. Ingen blir positivt påvirket av reklame som får en til å ringe forbrukerombudet, VG, bestemor og den gamle samfunnsfaglæreren for å spy fornærmelser. Skal mobilen bevares som en markedsføringskanal, må anseelsen sikres hos forbrukerne. Bedre anseelse skaper bedre respons, bedre respons skaper større bruk. Man slipper ikke inn i en personlig sfære om det ikke skjer på premissene til den du skal inn til. En flyersutdeler får ikke gi meg en klem, men en kompis kan få lov.

Det er lett å sette alle i samme bås. Når Trine på 12 år får sexreklame på mobilen, er alle som jobber med mobilmarkedsføring, verdens mest utspekulerte jævler. Årseaen til at Trine på 12 år fikk denne reklamen er irrelevant. Hvor mange andre som fikk er irrelevant. Det var noe mobilreklamegreier. Mobilreklame er dritt.

Skal vi bedre anseelsen, effekten og bruken av mobilmarkedsføring, er hele bransjen avhengig av å dra i samme retning. Derfor initierte vi før jul et arbeid for å utarbeide bransjenormer for direktemarkedsføring på mobil. Første versjon er klar og blir første gang presentert på frokostmøte 6.mars. Normen har blitt utarbeidet i samarbeid med Norsk Direktemarkedsførings Forening (NORDMA). Les hele normen her:  <a href=»http://www.incent.no/?side=bransjenorm»>www.incent.no/?side=bransjenorm</a>

En ting er å komme med en norm. Det er godt og bra. Men det er nå jobben begynner. Misjoneringen til alle som jobber med mobilen som kommunikasjonskanal. Vi vil ikke at Trine skal få lyssky informasjon, ingen skal få bøter. La oss dra sammen for å minimere uheldige epioser og maksimere anseelsen og effekten av mobilmarkedsføring.

Det er til vårt alles beste.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s