Her vil det skje noe

Jeg proklamerer til stadighet at markedsføring på mobilen vil ha en massiv vekst. VG melder i dag om Global mobilbruk har passert en milepæl og om at dobbelt så mange nå har tilgang på en mobiltelefon som internett. Spennende. Men det er enda mer spennende å se bak tallene.


La meg først komme med fakta.

  • Det er flere mobilabonnenter enn mennesker i Norge
  • I 2007 snakket nordmenn 6,4 millioner døgn i mobilen og sendte over 6 milliarder SMS
  • En mobilmelding leses i snitt i løpet av 15 minutter
  • 63 % av alle nordmenn er tilgjengelig på mobilen hele døgnet. Og da snakker vi hele døgnet.

Greit nok. Dette er fine tall. Men la oss sammenlige mobilen med andre kanaler for å sette dette i perskepktiv.

Grafen under viser en sammenligning mellom bruk av mobil, internett (med stor skjerm) og TV. I seg selv ikke noe revolusjonerende. Disse tallene ble samlet sammen av InCent sommeren 2008 og kan være noe upresise, men det gir fortsatt en grei sammenligning.

Dette viser det samme som VGmelder. Mobilen er den klart mest utbredte kommunikasjonskanalen i verden. Ikke sjokkerende med tanke på at et stort antall u-land i stor grad «hopper over» utviklingen av internett og fasttelefon og i steden utvikler mobilnett. Det er et ganske enkelt resonnement.
Vi trenger å bedre kommunikasjonsmulighetene, vi har ikke mulighet til å bygge ut mobilnett, telenett og internett-linjer – vi velger å bygge ut et nett alle kan bruke både til tale og informasjonsflytting. Den raskeste veien til et oppegående informasjonssamfunn er altså kun å fokusere på mobil. Ganske logisk. Dersom jeg kun kunne hatt fastlinje, internett eller mobil – ville jeg selvsagt valgt mobil.

Så langt – alt normalt. Mobilen brukes. Det er ikke akkurat verdt en bloggpost. Men det er nå det spennende begynner, det som får meg til å bli overbevist om at mobilmarkedsføring kun er i sin spede start.

Det ville vært naturlig at reklamemidler ble brukt tilsvarende bruk på de ulike kanalene. Jeg pleier å proklamere at man skal bruke reklame og kommunikasjon der kundene dine er. Følger man den tankegangen, skulle altså reklameomsetningen per kanal følge bruken av hver kanal. La oss putte inn reklameomsetningen i samme grafen og se.

Som vi ser. Reklamebruk er ikke i nærheten av å stå i stil med hvor mye mediene brukes. Det brukes 27 ganger så mye penger på internettreklame som på mobilreklame til tross av at mobilen har 2-3 ganger så høy utbredelse.

Man må være naiv om man ikke tror det vil skje en endring her.

Det finnes mange motargumenter mot disse tallene og grafene. Verden er ikke så svart-hvitt som jeg fremstiller her. Den store skjermen (internett) er lettere å navigere på og er mer utbredt i den mest utviklede delen av verden, mobilen har hastighetsbegrensninger osv. Jeg benekter på ingen måte at mobilen har sine begrensninger i dag og ikke alltid er optimal for kommunikasjon. Men det er heller ikke mitt poeng. Jeg påpeker har bare at det vil skje en endring i hvordan bedrifter kommunisere til sine potensielle og eksisterende relasjoner.

Historisk har det kommersielle alltid flyttet seg etter mediebruken. Så vil også skje denne gang. Først kommer bruken, så kommer kommersielt utnyttelse. Mobilmarkedsføringen viser de samme tegn som utvikling som internettmarkedsføring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s