Hardere vilkår for cowboyer i mobil-bransjen

Forbrukerombuder har i samarbeid med teleoperatørene kommet fram til nye retningslinjer for mobile innholdstjenester. Jeg ønsker de nye retningslinjene hjertlig velkommen. Det var på tide. Les mer om hovedinnholdet her.


Innholdet gjelder kjøp av ringetoner, spill og annet plikkplokk man kjøper på mobilen og er ment for å stoppe cowboyer som Jamba som reklamerer for noe fett, men samtidig gir det et abonnement på nye ringetoner for 29 kr dagen. Godt det blir strammet inn.

Høydepunktene i dokumentet er (fritt gjenfortalt):

  • Vilkår skal skrives med like stor skrift som kortnummer og sms-kode.
  • Når du bestiller noe, skal det stå «Abonnement» først i svar-meldingen.
  • Bedre alderskontroll og stopp av tjenesten dersom bestiller er under minimumsalder.
  • Mobiloperatørene (netcom, telenor etc) skal tilby å sperre for alle innholdstjenester.I praksis vil dette si at du som forbruker vil vite det dersom du melder deg på en betalingstjeneste. Du vil til og med få en SMS der det tydelig står oppført at du betaler for tjenesten. Som om ikke det er nok, vil det også være mulig å sperre telefonen for alle betalingstjenester.Om dette blir fulgt opp, er det et fantastisk fremskritt. Det vil i beste fall møte skepsisen som er innarbeidet i folk om at sånne mobiletjenester bare lopper meg for spenn. I verste fall klarer vi lovlydige ikke å formidle dette budskapet godt nok og oppfatningen forblir den samme som i dag.

    Men absolutt – klapp på skuldra til Telenor, NetCom, Network Norway og Tele2! Håper det bidrar til å fortsette å ufarliggjøre mobilmarkedsføring. Det er tross alt først og fremst ryktet og anseelsen som stopper bedrifter fra å bruke mobilen i sin markedskommunikasjon. Det funker jo som svint!

    Les hele meldingen fra Forbrukerombudet.

  • Legg igjen en kommentar

    Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

    WordPress.com-logo

    Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

    Twitter picture

    Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

    Facebookbilde

    Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

    Google+ photo

    Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

    Kobler til %s