Hvorfor reklame fungerer

Jeg er oppvokst i en akademisk og kritisk familie. Alt skal forklares og begrunnes. Få overnaturligheter slipper gjennom her. I helgen kom atter en gang temaet reklame opp. Min kjære lillebror mente hardnakket at jeg blir ikke påvirket av reklame. En grei nok påstand, man vil ikk bli påvirket av reklame som en selverklært realist og fritenker. Men det var til han så dette.

Se filmen over før du leser videre.

Ja, se filmen. Det tar ikke lang tid og får deg garantert til å tenke.

Det tar deg bare seks minutter. Det har du tid til.

Har du sett? – Fint!

Det er mye selvsagt mye interessant med dette som man kan gripe tak i. Men som en mobilmarkedsfører, henger jeg meg opp i et lite element i dette. Nemlig tidsaspektet. Derren Brown bruker i dette prosjektet store ressurser på å plante informasjon/reklame (flytende grense der) på sentrale steder til nøyaktig riktig tidspunkt. Alt er planlagt til minste detalj og det hele er et godt regissert skuespill av mange aktører. Noe slikt er selvsagt veldig kostbart. Det er her mobilen er spennende.

Tidsaspektet på mobilen er unikt. Undersøkelser viser at responstiden på utgående mobilreklame er 15 minutter. Ja, du leste riktig. 15 minutter i snitt responstid. Det er helt unikt og overlegent alle andre kanaler. Hvor lang lang responstid er det når man setter opp reklameplakater eller bruker reklame i posten? Det kan ikke sammenlignes. Med mobilen, flyttes mye av makten for når målgruppen skal lese ønsket budskap over til annonsør. Med en responstid på 15 minutter kan annonsør tilpasse sin kommunikasjon omgivelsene og forbrukers lokasjon og situasjon. Derren Brown gjør dette i filmen ved at han regiserer en taxi-tur som skal gå gjennom omgivelser som er spekket med skreddersydd informasjon. Rett budskap til rett person til rett tid.

Mobilen bringer de samme mulighetene som vises i filmen til den jevne annonsør. Det er nå mulig å nå ut med budskap dit man vil, når man vil. Det setter dog strengere krav til annonsør/kommunikatør enn tradisjonell reklame da den trenger direkt inn i folks liv. Men når det lykkes, er det en særdeles effektiv og elegant måte å informere/reklame på.

Lillebror ble overbevist om at reklame fungerer. Ble du også?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s