Blåtannmarkedsføring- en kort innføring

Den siste tiden har interessen for blåtannmarkedsføring økt betraktelig. Økingen i interessen har merkbart økt bare den siste måneden. Det er derimot stor usikkerhet hva det egentlig er. Derfor er en kort innføring på sin plass.

Hva er blåtannmarkedsføring?

Reklame tilsendt mobiltelefonen ved hjelp av blåtann. Ikke heng deg så alt for mye opp i hvordan blåtann fungerer rent teknisk. Det er bare en måte å sende/motta informasjon på. Ikke noe hokus pokus. Det er som et lite trådløst nettverk. Blåtannreklame er bare å bruke denne teknologien til reklame.

Hvordan funker det?

En SMS/MMS koster penger å sende. Blåtann koster ikke noe. Den bare står og pumper. Mottaker må ha aktivert blåtann på sin mobil for å kunne motta. Når denne er på, sender har oppdaget deg og ønsker å sende til deg, vil mottaker få beskjed om å akseptere informasjonen som blir sendt. Aksepteres, får mottaker tilgang til det som sendes.

Rekkevidden til en sender varierer og kan stilles inn per lokasjon. Det er vanlig å stille denne til ca 25 meter for å sikre at mottaker også kan sende informasjon til senderen.

Hvordan komme i gang

Du trenger en sender. Ikke sjokkerende. Senderen trenger strøm. Nett-tilgang er sterkt å anbefale, men ikke noe must. 3G kan fungere, trådløs funker, men mest stabilt er en vanlig kabel. Men om du ikke har noe av det, no worries. Det funker å sende uansett.

Alle har ikke blåtann på hele tiden. Uansett hvor mye blåtann-fuzz det er eller kommer til å bli, det vil alltid være færre som har blåtann på enn av. En sender bør derfor reklameres og synliggjøres. Sett opp noe fysisk med incentiv for å slå på blåtannsenderen. Gjør det til noe fett, en grunn og en årsak. Tenk enkelt. Plakaten, flyeren eller personen som står og skråler har kun den hensikt å få på senderen.

Tall på antall som har på varierer fra 2-20 % og varierer ut i fra hvem du spør og hvor i verden det er. Businessmenn og teknofreaks som meg er sterkest representert.

Hvorfor reklame via blåtann

En av de åpenbare styrkene er posisjoneringen. Du vet jo akkurat hvor folk er. Det er fett. Vet du hvor folk er når, kan du tilby relevant informasjon.

Blåtann er gratis å sende. Dog ikke gratis å kjøpe inn og sette opp. Men har du den oppe, er det ikke mer kost på en distribusjon til.

Det er mye tilgjengelig statistikk. F.eks antall som er i sonen, når det er der, antall som trykket på hva, hvilken informasjon de velger å gi fra seg etc. På visse flyplasser blir faktisk blåtann brukt for å kontrollere kø. Dersom det er mange folk som går gjennom en viss sone før tollen og det er fare for opphopning ved passkontrollen, varsles de ansatte før køen oppstår. Statistikken fra blåtann er undervurdert.

Lovlighet

Nøyaktig hvor grensene går, er et diskusjonstema. Et sentralt spørsmål er om det er tilstrekkelig samtykke når mottaker får spørsmål om han/hun vil motta informasjon når man entrer sonen eller ikke?. Jeg kommer tilbake mer grundig til dette temaet i en egen bloggpost.

Funker det?
Absolutt – dersom gjort rett. Absolutt ikke – dersom gjort galt.

Kommer tilbake senere med mer info om blåtann i reklame og markedsføringsøyemed.

2 thoughts on “Blåtannmarkedsføring- en kort innføring

  1. Tilbaketråkk: Kommentar til Forbrukerombudet ang blåtann-saken til Deli « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: Enighet om retningslinjer for blåtann (trådløs) kommunikasjon « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s