Oppdatering blåtann og lovlighet

Det har nå gått noen uker siden oppstyret rundt blåtannreklame begynte. Forbrukerombudet mente i sine formuleringer i praksis at blåtann ikke kan brukes til markedsføring. Det har vakt oppstyr i bransjen. Les mer her om planene reklame-bransjen har for å skape en felles enighet om hvordan blåtann kan brukes i markedsføringsøyemed.

Bakgrunn:
Blåtann og lovlighet
Kort innføring i blåtannreklame
Kommentar Deli de Luca-saken
Forbrukerombudet sitt vedtak

I etterkant av saken, har jeg vært i kontakt med alle de aktuelle bransjeorganisasjonene. INMA, NORDMA og ANFO ved deres respektive ledere er alle enige om at vi skal samles og enes om videre framdrift og hvilke retningslinjer som ønskes. Organisasjonene vil diskutere seg i mellom og komme fram til en felles forståelse av videre fremdrift.

2. september innkalles det til et åpent møte der alle som ønsker kan delta. På møtet vil INMA, NORDMA og ANFO legge fram sine synspunkter og presentere alternativer for hvilke retningslinjer som skal gjelde. Det mest sentrale er hvordan aktivt samtykke skal innhentes. (se Blåtann og lovlighet)

Min personlige mening er at vi bør kunne forvente at dersom du har nok kunnskap til å slå på blåtann og ha det synlig, bør du også være klar over at du kan motta informasjon via kanalen. Om dette skal gjelde som aktivt samtykke, er derimot ikke gitt. Mottaker skal være klar over at man enten har meldt seg på eller gjort noe aktivt for å motta informasjon. En naturlig konsekvens kan dermed bli at rekkevidden på blåtann kan bli standardisert, f.eks til 5 meter og man må aktivt oppsøke en merket sone med senderen på for å gi sitt samtykke.

Dette er en av de mulighetene jeg ser som en løsning på samtykke på blåtann-problematikken og noe som vil bli diskutert 2.september på det åpne bransje-møtet. Dersom du har meninger om saken, er du hjertlig velkommen på møtet eller ved å sende dine innspill til meg på geir(a)incent.no.

Etter møtet, vil vi gå i dialog med Forbrukerombudet som har takket ja til å diskutere denne saken med oss. Jeg har bare gode erfaringer med Forbrukerombudet og forventer en fruktbar diskusjon som vil lede ut i retningslinjer vi alle kan stille oss bak.

Jeg forventer at retningslinjer kan bli klare i løpet av høsten og annonsører og byråer kan boltre seg i mulighetene blåtann representerer. For det er absolutt klarer fordeler ved tekonologien, både for forbruker og annonsør.

One thought on “Oppdatering blåtann og lovlighet

  1. Bra og informativt blogginnlegg, Geir. Selv om ingen av oss foreløpig vet hvor dette ender er det vel uansett sikkert at markedsføring via blåtannsendere kommer i en eller annen form. Kommunikasjonsmulighetene og kanalene utvikler seg kontinuerlig og totalforbud er utelukket i annen sammenheng enn i totalitære regimer. Og slik regime har vi heldigvis ikke i Norge……

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s