Hva har ipoden og mobilen til felles?

I følge Facebook-bloggen, bruker 65 millioner bruker aktivt mobilen for facebook. For 8 mnd siden var det samme tallet 45 millioner. Dvs en økning på 44 %  på 8 mnd! Dang!

Facebook sin utvikling på mobilsiden vil jeg tro er ganske så naturlig. De lanserer først en meget enkel side med noen få funksjoner. Deretter bygger de på mer og mer helt til de får en versjon tilpasset alle mobilterminaler. Årsaken er enkel. Dersom innholdet du leser er tilpasset skjermen du leser det på, brukes det mer. Tilpasset er stikkordet for suksess. Se bare på hvordan tilpasning revolusjonerte musikken.

Jeg liker å sammenligne mobilsider med musikk. Hjemme i stua eller på gutte (manne-?) rommet, har du det store, fete musikkanlegget. Her er det masse knapper til å styre div lydeffekter, innstillinger, velge lydkilde mm. Siden du har plass, kan du også tillate deg høytalere med grom lyd. Kona eller naboene er kanskje ikke like fornøyd som deg, men fokuset er fet lyd.

Når du er ute og løper, er det den samme musikken du skal høre på. Men siden det er få som liker å løpe rundt med to høyttalere på ryggen og forsterker på magen, bruker du en liten, enkel lydspiller. Det ville kanskje vært god trening å løpe rundt med hi-fi anlegget til 29.000, men jeg ville som regel ønske noe lettere å ta med meg.

Den gode gamle walkmanen ble en hit da den ble lansert.  Selvsagt. Nå kunne man endelig ta med seg sin elskede musikk overalt man var uten å plage livet av tilfeldig forbipasserende og tanter på trikken. Lydkvalitetenvar ikke like bra, men det var godt nok for formålet. Basisbehovet for musikk kom foran kvaliteten. I det basisbehovet var dekket, ble det lansert diverse versjoner med bedre kvalitet. Discman, minidisc, ipod. Tanken her er den samme:
Behovet (musikken) skal fylles (gjøres tilgjengelig) på best mulig måte ut i fra omgivelsene.

Det samme gjelder på mobil. Internett har med årene gjort de fleste av oss til informasjonsvrak. Nå ønsker vi å gjøre ta med oss informasjonen uansett hvor vi er.  Behovet er denne gangen informasjon, men det skal på samme måte gjøres tilgjengelig ut i fra omgivelsene. Mobilen er en kanal for å imøtekomme informasjonsbehovet uansett hvor man er. Utviklingen på mobil er nå ved et skille mellom walkman og discman. Om man vil, får man tilgang til det meste av informasjon man vil, men kvaliteten er så som så. Nå vil det lanseres flere informasjonskilder som tilpasser kvaliteten omgivelsen. Sagt på annet vis: Innhold tilpasset skjermstørrelse.

Det har facebook skjønt. De tilpasser innholdet alle skjermstørrelser. Det bør du også gjøre om du skal følge med i timen. Hver gang du ser på ipoden, mp3-spilleren (eller hvaennfor bærbar musikkenhet du har) bør du bli minnet på at det er på tide med en tilpasset mobilside.

Jeg kommer tilbake til hvordan. Det er ikke så vanskelig. Har du hast, meld deg på kurs

Mens du venter kan du lese følgende bloggpost fra urtiden (2008).

2 thoughts on “Hva har ipoden og mobilen til felles?

  1. Forskjellen mellom iPod og mobil er iferd med å viskes ut, etter at iPhonen kom. Du har nå en kommunikasjonsdings, som også virker som telefon. iPhonen gjør at vi har blitt til «content consumers» og det er alt fra musikken vår til spill og børskurser og virtuell hagevanning. Dette er plattformen for mobil markedsføring, med vekt på «mobil» og ikke som i «telefon». Apple har laget – man kan like det eller ikke – et genialt grensesnitt som er standardisert, det er det viktigste. Derfor finnes det nå 75.000 apps på Appstore og det er gjort 1,8 milliarder nedlastninger i løpet av et drøyt år. Apple har greid det som mobilbransjen har slitt med siden fødselen, nemlig å få sendt kommunikasjon ned i lomma til sluttbruker. Det har ingen hensikt å sammenligne mobiltelefoner og iPoder lenger, det har smeltet sammen. Apple leder an og de andre prøver så godt de kan å komme etter. Problemet slik jeg ser det, er at de aller fleste lager telefoner freemdeles. Med masse musikk og ekstrafunksjoner, men likefullt en telefon. Det er ikke lenger det det handler om.

    • Kjedelig start på en kommentar…men enig.
      Mobilen/dingsen/hvaenndenkalles har tråkket kraftig over grensene til det å være bare en telefon.
      Mitt hovedpoeng i bloggen var dog at informasjon vi ønsker er tilgjengelig overalt. Man har to hovedformer for å hente informasjonen:
      1. stor skjerm
      2. liten skjerm

      Mobilmarkedsføringen er den lille skjermen.
      Dersom man skal kommunisere med/til den lille, bør innholdet i din kommunikasjon være tilpasset skjermen og omgivelsene informasjonen inntas i. Derfor sammenligningen til musikk hvor man har et større musikksystem hjemme og et mindre system på farten. Hva det mindre musikksystemet kalles, er ett fett. Det kan like gjerne være en iPod som en walkman eller mobiltelefon.

      Mitt lille poeng var kun – tilpass kommunikasjonen enheten du kommuniserer til og omgivelsene mottaker er i.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s