Blåtann-historien fortsetter 16.oktober

De største bransjeforeningen for annonsører (ANFO, INMA og NORDMA) var i dag i møte med Forbrukerombudet om hva vi gjør videre med blåtannreklame. Vi fikk klarhet i en del saker.

Det bør være en kjent sak for lesere av denne bloggen at det per i dag hersker usikkerhet om hvordan man skal håndtere blåtannreklame som annnonsør og leverandør. Derfor har ANFO, INMA og NORDMA gått sammen for å utforme en felles forståelse av hvordan blåtannreklame skal praktiseres. En naturlig del av dette arbeidet er dialogen med Forbrukerombudet. Denne ble altså innledet i dag. Representanter var ledere av de respektive organisasjonene, meg selv samt to fra Forbrukerombudet (fagansvarlig og jurist). Bare folk med påvirkningskraft med andre ord.

Neste trinn i prosessen er et nytt åpent møte med bransjen 16.oktober (sted ikke bestemt, men sannsynligvis hos McCann). Vi skal her informere om status, hva bransjens synspunkt er samt hvordan vi vil arbeide videre med både Forbrukerombudet, bransje og forbrukere.

Ønsker du å bruke blåtann nå og er usikker på hva du kan gjøre? Jeg gir følgende råd til mine kunder per i dag om dette.
Praktisk informasjon som ikke omfattes av markesdføringsloven er uproblemtisk. Er innholdet i blåtann-informasjonen ikke i den hensikt å selge eller kan kategoriseres som markedsføring er det altså helt greit.

Det er også  greit dersom du kan kontrollere alle som mottar blåtannforespørselen og du kun sende informasjon direkte knyttet til eksisterende kjøp de foretar seg, er dette ok. Eksempel som ble brukt i dag av Forbrukeombuder var: dersom du kjøper en båttur, kan du reklamere for en ny båttur.

Det er helt sikkert mange tolkninger av dette. Skal du bruke blåtann og er usikker på om det er greit i dag – ta kontakt, så kan jeg prøve å hjelpe.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s