Derfor må du ha applikasjoner til mobil

Det lanseres mange fete applikasjoner i disse dager. Alle som har en iPhone, skjønner hvorfor. Det er fett. Det går kjapt. Men det er en annen årsak som er mest avgjørende for at du også vil utvikle applikasjon til din bedrift snart. La meg forklare.

Mange jeg har snakket med eller leser denne bloggen vet jeg har fetish for å sammenligne mobiltelefoni vs datamaskiner med musikk. For musikk har du to hovedsjangre; det store faststående lydanlegget i stua og den lille bærbare du tar med deg ut på tur. Det samme gjelder for informasjon. Du har en kategori stor skjerm (datamaskin) og en liten skjerm (mobil).

Uansett hvilken skjerm du er på, bør innholdet tilpasses situasjonen du er i og hva du ønsker å oppnå. Når jeg sitter på bussen, er det stress for meg å skrive lange mail på mobilen eller lese heftige rapporter. Til det er skjermen for stor. På bussen og mobilen skal jeg lett få tak i den informasjonen jeg trenger der og da eller nok til å underholde meg til jeg kommer fram til mitt stoppested.  Innholdet jeg leser på den lille skjermen må derfor tilpasses så det er lett å få tak i og jeg ikke trenge å skrive for mye for å gjøre det jeg ønsker.

Da kommer vi inn på to andre faktorer som er forskjellig fra liten og stor skjerm.

1. Mobilen har ikke fullgodt tastatur
De fleste nye telefoner i dag har de samme tastene som man har på en stor skjerm, men ikke si du elsker å skrive på de. Det er for smått, lite brukervennlig og man blir lei etter ikke så alt for lenge. Jeg har fortsatt til gode å møte de som foretrekker å skrive skolestilene sine på mobil.

2. Mobilen har ikke mus
Også her skjer det noe med touch-screen og små penner man kan klikke seg rundt med. Men det er fortsatt ikke i nærheten av å være like brukervennlig som en vanlig mus på stor skjerm. De verste iPhone fantastene vil sikkert argumentere mot meg her, men selv om touch-screenene er fete, ville jeg heller valgt å jobbe på en PC med mus om jeg hadde muligheten. Det er jeg sikker på at alle andre også ville.

Disse to punktene dykker inn i kjernen på hvorfor applikasjoner er fete og vil fungere. De har tilpasset seg en verden uten mus og med begrenset tålmodighet med skriving. Det er rett og slett mye lettere å navigere seg rundt i en applikasjon når man er på mobil. Enkle punker, det går kjapt og det er tilpasset brukerens situasjon. Fett. Når man i tillegg introduserer selve killeren til mobil suksess; lokalasjonsbasert og relevant nå-informasjon (les det igjen om du ikke fikk det med deg) blir det ultrafett.

Se f.eks på den nye gule-sider applikasjonen

Kudos til Gule Sider for lansere og fascilitere spennende annonsørmulighetet. Det er fantastisk hva man kan få til som en mobilmarkedsfører. Jeg gleder meg til å jobbe opp mot slike løsninger og lage kule kampanjer for våre kunder.

Men hva her det å si for deg nå? Greit nok at det er bare ca 120.000 (noen som har eksakte tall?) iPhones i Norge i dag. Det er disse 120.000 som her trendsetterne og representerer hvordan vi andre vil kommunisere i morgen. Nokia, SE og resten av hopen følger også etter denne trenden. Derfor vil tallet av iPhone-typene bare øke og du må tilpasse deg denne trenden om du skal følge med i timen. Dine kunder kommer til å være her i framtiden – og da må du også være der.

Hvordan utnytte? Jeg ville tatt et skritt tilbake og sett hva slags lokalasjonsbasert og relevant nå-informasjon jeg har å tilby for deretter å velge kanalene som er aktuelle. Har du ikke noen verdi å tilby, er det bare å gå hjem å legge seg. Det er så mange andre som vil prøve å påvirke dine kunder at du må ha en klar grunn til at de skal velge akkurat deg.

ps. Denne bloggen var bare vås. Les applikasjonene er døde – lenge leve mobilsider, så vil jeg  begrunne hvorfor applikasjoner ikke har livets rett.

2 thoughts on “Derfor må du ha applikasjoner til mobil

  1. Tilbaketråkk: Alt kommer på nett – også på mobil « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: Nå kommer Appvertising « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

