Dette er appvertising

IMG_0160Appvertising er et kommende buzz-ord. Høres fint og flott ut. Men det er rett og slett bare reklame i applikasjoner for mobil. Ikke noe skummelt. La meg gi deg en kjapp innføring i appvertising.   Det er et par ulike former for appvertising.

1. Applikasjon fra merkevaren.
Merkevaren lanserer en applikasjon i sitt eget navn. Dette krever oftest tette bånd mellom forbruker og merkevare. F.eks Gucci og Dolce & Gabana har lansert sine egne applikasjoner. Den mest åpenbare formen, men kanskje også den mest utfordrende å lykkes med. Hvorfor skal dine kunder laste ned en applikasjon der du forteller om deg? Verden i deg kretser rundt en person – en selv. Applikasjonene må derfor gi verdi til hver enkelt, ikke avsenderen. Utfordringen til app’en blir derfor å løse dette i en app med eget merkevare i fokus.

2. In-appvertising (reklame i annen applikasjon)
Tilsvarende bannerreklame på mobilsider, bare at nå er reklamen i applikasjonen. Det brukes i dag hovedsaklig to formater.

IMG_0192

IMG_0196

Banner nederst

Vanlig banner
Enkel banner i  selve applikasjonen. Eksempel er sjakkspillet til venstre der banneren er plassert under spillet.

Fullformat
Reklame i fullformat som dekker hele skjermen og som må klikkes bort. Brukes f.eks mellom to sjakkspill eller andre naturlige opphold i bruken av applikasjonen.

Bannerne blir i stor grad styrt av bannernettverk  som sikrer annonsør visninger i en rekke utvalgte applikasjoner i kampanjeperioden.

3.   Nyttetjeneste

IMG_0199

Unibet gir nisje-nyheter

IMG_0206

Hvor er frisør-kjedene?

Min soleklare favoritt og tråd med min filosofi. Selve applikasjonen gir en verdi i seg selv til brukeren, f.eks en vinguide, mattips, kart eller annet.

Tennistalk fra Unibet ga nyheter, resultater mm liva fra en tennisturnering. Grei nisjeapp.

Den andre er en app jeg gjerne skulle sett med en merkevare. Med få tastetrykk får jeg sjekket hvordan jeg ser ut med ulike sveiser. Øverst i høyre hjørne er det en knapp med «få nå». Jeg skulle så gjerne sett at denne gikk til en frisør-kjede der man kunne finne nærmeste frisør, når neste ledige time var og en «bestill time nå»-knapp.

I denne siste versjonen ligger det mange spennende muligheter for merkevarer å være i dialog med sin målgruppe. Så lenge man sørger for å gi verdi og løse behov etterhvert som de dukker opp, virker det ikke som reklame på forbruker. Dersom jeg ser kanonkul ut med en sveis og Saks og Stein kan fikse det for meg nå – er jeg villig til å betale. Absolutt.

En måte å selge sko på:

Jeg håper mange ser siste varianten som gir personlig verdi til brukeren når de tar skrittet inn i appvertising. De andre formene er også spennende dersom de gir resultater som kan sammenlignes med banner-reklame i andre medier for den enkelte annonsør. Det er greit å finne ut av – bare å teste og regne på.

La dette være en enkel innføring til appvertising. Det er stort sett en av disse tre formene man kommer borti.

3 thoughts on “Dette er appvertising

  1. Tilbaketråkk: Nå kommer Appvertising « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 2010-trend 1: Apps, apps og apps « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: 5 viktige trender i mobil markedsføring : Mobizmag.no – Mobile Business Magazine

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s