Nå kommer Appvertising

Jeg har i to tidligere innlegg, derfor må du ha apps og applikasjoner er døde argumentert for og mot inntoget til apps (applikasjoner på mobilen). Begge innleggete var i sterk grad farget av enten alt skjer på apps eller alt skal på mobilsider. Det er nå på tide å komme med en vektet argumentasjon som leder ut i neste års buzz-ord:

Appvertising

Les mer

Aller først, la meg gjøre en sammenligning fordelene og ulempene ved mobilsider og apps. For enkelthetens skyld sammenligner jeg bare for iphones og ikke andre telefonmodeller. Det grunnleggende er uansett det samme.

Apps
+ Mer fleksibiltet mtp grafikk og animasjon
+ Oppdateringer og nyere versjoner kan bli pusha til telefonen
+ Publisitet i App Store
+ Alltid tilgjengelig –  selv uten nettilgang
+/- Får øyeblikkelig tilbamelding i form av ratinger (pro om bra, con om dårlig)
– Dyrere å utvikle
– Krever godkjennelse for å bli lansert (ca 80 % godkjennes)
– Lengre lanseringtid pga godkjennelse
– Kun tilgang via App Store

Mobilsider («nettside optimalisert for mobil»)
+ Rimeligere å utvikle
+ Du har full kontroll, krever ingen ekstern godkjennelse
+ Lettere å modifisere eksisterende innhold fra nett
+ Krever ingen nedlasting. Bruker trenger kun huske din url (den samme som på internett)
– Noe treigere navigering.
– Større datatraffik
– Kan ikke pushe oppdatering uten opt-in funskjon
– Kan ikke ta i bruk visse iPhone features som GPS-posisjonering
– Begrensede grafiske muligheter. Kan f.eks ikke bruke flash 

I listen over ser vi årsakene til at appvertising blir det neste buzz-ordet, men app-hysteriet vil med tiden bli redusert. La meg trekke ut de viktigste punktene

1. Hastighet
På internett (den store skjermen) blir vi stadig mer bortskjemt mtp hastighet. Alt skal gå fort, fort. Dersom nettsiden ikke kommer med en gang, blir vi utålmdige og klikker i taster i stykker tastaturet og klikker ned musa. Ønsket informasjon skal være tilgjengelig når jeg ønsker.
Dette er en klar fordel for apps. I en versjon som er lastet ned, kjører man programmet lokalt og er mindre avhengig av nettilgang. Selvsagt er det mer smidig å se en filmsnutt som ikke stopper opp hvert andre sekund. Brukeropplevelsen blir suveren. 

2. Kostnader
På grunn av at man må bruke mer avansert programmering, er apps dyrere å utvikle enn mobilsider. Kostnader er alltid viktig. Utvikling av mobilsider baserer seg på programmering tilsvarende den for å lage hjemmesider. Det er dermed lettere å  bruke intern kompetase og utnytte eksisterende utviklet innhold. Store fordeler.

3. Kreativ frihet
På mobilsider begrenser man det kreative uttrykket ved at man i stor grad må holde seg til en enkel oppbygging av sidene. I en app har man derimot større frihet i valg av design. Det blir rett og slett fetere og de kreative kan leke seg mer med innhold og budskap. Intet er tatt i mot bedre hos reklamebransjen. Byråene kommer til å trykke lekenheten i apps til sitt bryst. Blir det egen kategori for beste app under gulltaggen 2010? Jeg tror det.

4. Lokalisering
«Hvor er du?» er den SMS som er oftest sendt. De fleste nyeere telefoner har mulighet for å spore hvor man er. I en app kan man dra nytte av dette for å gi lokasjonsspesifikke tilbud, finne nærmeste butikk eller finne andre i nærheten. Dette lar seg i dag ikke gjøre på mobilsider. Dette åpner for en rekke fete tjenester som gir en reell verdi til brukerne og atter en mulighet for reklame-folka som meg til å lage kule kampanjer.

Derfor kommer appvertising i 2010
Grunnen over oppsummerer hvorfor bruken av apps vil øke og appvertising kommer inn i reklameverden. Reklamen er der brukerne er og det er størst sannsynlighet for at budskap fører til konvertering. 

Det er meget brukervennlig, kreatørene får utfoldet seg og man får tatt i bruk de unike egenskapene ved mobilen. At kostnaden er litt større vil veies opp av mediehypen som er rundt apps i dag. Apps får uforholdsmessig mye publisitet i forhold til antall som bruker.

Av årsakene over, mener jeg det er fornuftig å kaste seg inn i app-bølgen nå. Ikke vente, men komme seg inn nå. Racet har alt startet, snart kommer hordene som kaster seg etter. Jeg vil derfor anbefale å alt nå begynne å se på det og vurdere om man skal bruke penger for å være med i denne verden. Men som for all reklame – gjør det ut i fra om det fører til økt salg for deg og er i tråd med dine markedsplaner. En ensom app gjør ingen kampanje, alt må brukes helhetlig.

…men så blir hypen mindre
Som jeg nevner i  lenge leve mobilsider, forventer jeg en utvikling på mobil noe a internett. Flere og flere tjenester gjøres tilgjengelig online i steden for gjennom programmer på data’n (for mobil: apps). Det er lettere å lagre alt online enn å ha det på egen pc. Men det fordrer rask overføringshastighet og at brukeropplevelsen er like god. Det vil den ikke være på en god stund, men når det er like enkelt og hurtig  å bruke mobilt internett som i en app – da bruker jeg mobilt internett.

IMG_0186

Kan du se hvem som er link til en mobilside

Appene er jo i bunn og grunn bare ikoner med en link. Linken kan like gjerne gå til en nettside som selve applikakasjonen. Se f.eks på dagbladet sin SE.no. Ikonet til her.no er ikke en app – men en link til en mobiltilasset side. Visse ting fungerer vel så bra som mobilsider i dag  og stadig flere vil gjøre det i takt med utviklingen av mobilnettene. 

Men for nå – appvertising er spennende og vil skape mange gode øyeblikk for annonsører og byråer i årene som kommer.

For caser og mer om de ulike formene for appvertising, les dette er appvertising.

Merk. Over er kun iphone apps omtalt. Ved lansering av nye telefoner, f.eks Google mobiler, vil appvertising øke ytterligere.

7 thoughts on “Nå kommer Appvertising

  1. Tilbaketråkk: 2010-trend 1: Apps, apps og apps « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 5 viktige trender i mobil markedsføring : Mobizmag.no – Mobile Business Magazine

  3. Tilbaketråkk: Hvordan Skeidar viser at færre selskaper trenger gårsdagens apps (lokasjonsbaserte tjenester) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  4. Tilbaketråkk: Riv deg løs fra plattformen (Mobiltrend 3 å følge i 2012) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s