Bransjens normer for blåtannmarkedsføring er klare

ANFO, INMA og NORDMA har den siste tiden jobbet sammen for å lage en felles bransjenorm for blåtannmarkedsføring. Det er gledelig at alle tre organisasjonene ønsker å tale med en felles røst i en slik sak. Det første offisielle dokumentet er nå klart.

Vi har i fellesskap vurdert det til mest hensiktsmessig å basere oss på eksisterende normer i andre markeder. Spesielt arbeid i Storbritania, Sverige og Danmark er lagt til grunn for arbeidet. Vi har i tillegg hatt dialog og god støtte fra FEDMA under arbeidet.

Les dokumentet i sin helhet her.

Kort tid etter at retningslinjene ble lansert, fikk bransjen en reaksjon fra Forbruketombudet. Svar på denne reaksjonen vist under:

Vi viser til likelydende brev fra Forbrukerombudet til foreningene NORDMA, INMA og ANFO i epost 16. desember 2009 vedrørende retningslinjer for blåtannmarkedsføring som har vært publisert på INMA og NORDMAS hjemmesider.

I sitt brev viser Forbrukerombudet til at retningslinjene er i direkte strid med Forbrukerombudets standpunkter og ber om at retningslinjene skal trekkes tilbake innen fredag 18. desember kl 1200.

Organisasjonene finner det nødvendig innledningsvis å presisere noen forhold i det som fremkommer i Forbrukerombudets brev, samt på Forbrukerombudets hjemmeside om samme sak:

–         Vi er, som Forbrukerombudet, opptatt av at mobilmarkedsføring ikke skal fremstå som spam og er opptatt av at mobilkanalen skal benyttes til god og relevant informasjon til forbruker.

–         Vi er også enig med Forbrukerombudet i at kommunikasjon via blåtann (og andre elektroniske kommunikasjonsmedier) skal bases på samtykke i henhold til markedsføringslovens bestemmelser

–         Vi er imidlertid ikke enig i den fortolkning som Forbrukerombudet har lagt til grunn når det gjelder innhenting av samtykke via blåtann. Vi anser dette som en sakelig uenighet i forhold til hvordan nye medier kan og bør kunne tas i bruk som informasjons- og markedsføringskanal.

Organisasjonene opplevde på møte med Forbrukerombudet i september at det fra Forbrukerombudets side på ingen måte ble åpnet for å gå i videre dialog med bransjen og aktørene om innhenting av samtykke for blåtannmarkedsføring. Forbrukerombudet uttalte i møtet at slik markedsføring var uheldig, og viste liten vilje til å ønske om å løse samtykkeproblematikken. Organisasjonene oppfattet ikke dette møte som noen invitasjon fra Forbrukerombudet til videre arbeid og samarbeid for å finne konstruktive løsninger på samtykkeproblematikken.

Ombudet poengterte videre at retningslinjene som er utarbeidet i UK på ingen måte var relevante i Norge og så ingen som helst grunn til å revurder sitt syn på den bakgrunn.

Organisasjonene opplevde derfor at Forbrukerombudet ikke ønsket dialog med bransjen og heller ikke var interessert i å finne reelle og praktiske løsninger for å kunne bruke blåtann i markedsføring. Slik sett ble det i møtet avdekket en konkret uenighet om forståelsen og tolkning av markedsføringsloven mellom Forbrukerombudet og bransjen. På den bakgrunn har bransjen jobbet videre med å sikre videre utvikling av gode markedsføringsmetoder for bruk av blåtann.

INMA, NORDMA og ANFO ser det som viktig å påpeke at de nevnte retningslinjene er utarbeidet i samarbeid mellom foreningene og i dialog med foreningenes medlemmer. Arbeidet har pågått siden i høst. Vi har i de siste dagene også blitt kontaktet av flere andre aktører som ønsker å bidra inn i arbeidet retningslinjene og stille seg bak disse. På den bakgrunn vil retningslinjene bli videre diskutert og bearbeidet også i samarbeid med disse.

Dersom Forbrukerombudet vil delta i videre arbeid med retningslinjene, er alle involverte parter meget positive til et slikt samarbeid.

Vi ser frem til å høre fra dere igjen, og ta gjerne kontakt med oss dersom dere har spørsmål eller kommentarer.

Med vennlig hilsen

NORDMA                                    INMA                                         ANFO

Therese Fevang                           Børge Sandengen                         Wenche Jacobsen

One thought on “Bransjens normer for blåtannmarkedsføring er klare

  1. Tilbaketråkk: Enighet om retningslinjer for blåtann (trådløs) kommunikasjon « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s