2010 nedtur: Direktereklame

I 2006 var det registrert 54 enkeltsaker hos Forbrukerombudet med uønsket SMS. I 2008 og 2009 var tallet 131 og 180. På fire år har vi altså en økning på 233 % i spam-saker på mobil. Det kan både være et tegn på at flere kjøper direktereklame eller at forbrukere syter mer.
Men la oss se det større bildet. Antall kommersielle budskap er eksplodert i det moderne samfunnet. Vi utsettes for ca 3.000 kommersielle budskap hver dag. Det store antallet har ført til at det ikke lenger er stor stas å se på reklame på kino eller se på morsommme TV-reklamer. Vi har fått så mange valg at vi har blitt kravstore. Vi er blitt som en liten bortskjemt drittunge; Vi skal ikke ha det som blir tilbudt, men det vi peker på.

Forbrukere skal ha det de peker på, ikke det som andre tvinger på de. Direktereklame på mobil er personlig og kan ikke føles som påtrengende dersom det skal gi suksess. Informasjonen må være ønsket av mottaker. Det er utfordrende å få til i en bred direktereklame dersom man ikke har stor kunnskap om handlingsmønsteret og preferansenene til hver enkelt mottaker. De som selger tilgang til større, generelle kundedatabaser har i de fleste tilfeller ikke denne kunnskapen. Det gjør at direktereklame blir mer påtrengende enn annen reklame og ikke valgfritt.

Det sentrale er forholdet mellom mottagelighet og brukerstyring: Hva vil forbuker akseptere ut i fra tilgang til informasjon/reklame i de ulike mediene og hvilke valg de har tatt i forkant. Tidligere var tilgangen til informasjon mindre og følgelig var mottageligheten større. Da trengtes det mindre grad av brukerstyring for å kunne distribuere kommersielle budskap.

I dag er det overflod av informasjon, også på mobilen. Det gjør den generelle mottageligheten lav og kravet til brukerstyring større for å kunne distribuere budskap. Denne utviklingen går på tvers konseptet direktereklame. Dette er også en av årsakene til økningen i antall klager på uønsket SMS samt hvorfor direktereklame har mindre sannsynlighet for å lykkes i 2010 enn i 2009. Forbrukers situasjon endrer seg motsatt vei i forhold til styrkene til direktereklame.

Derfor blir direktereklame og kjøp av databaser en nedtur i 2010.

Den samme utviklingen er forøvrig grunnen til at kundeklubber blir en trend i 2010.  

2010 trender:

Hot:

Not:

3 thoughts on “2010 nedtur: Direktereklame

  1. Tilbaketråkk: 2010-trend 2: Mobil som primær responskanal « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 2010-trend 3: Kundeklubb « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: 2010-trend 1: Apps, apps og apps « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s