2010-trend 1: Apps, apps og apps

Den mest opplagte trenden for mobil-året 2010: apps. Det er de færreste som ikke har fått med seg snakkisen, ikke uten grunn. Apps er den kreativ boltreplass mobilen har savnet. Det er en stor puslebit som gjør mobilen konkurransedyktig og på visse områder overlegen andre mediekanaler. Selv om du ikke har en ny telefon i dag, regner jeg med at også din bedrift kommer til å vurdere apps i 2010. La meg fortelle hvorfor.


Jeg har skrevet en rekke tidligere innlegg om dette. Råder til å lese disse dersom du vil vite mer om apps.
Bakgrunn: Nå kommer appvertising
Praktisk innføring med caser: Dette er appvertising

Videre argumentasjon er ikke nødvendig utover disse to postene. La meg i steden gi deg noen forventinger.

  • I 2009 er det ca 100.000 iphone apps. Dette tallet forventes å bli hhv 300.000
  • Det er ca 10.000 apps for andriod, men det forventes å stige til 100.000 i 2010.
  • En hyppig brukt app brukes i snitt 10 ganger per uke. Dvs nesten halvannen gang per dag.
  • Apple brukte nesten et år på å nå 1 milliard nedlastninger. Neste milliarden brukte de 5 måneder på. Milliard 2, kun tre måneder.

Det vokser. Og det vokser raskt.

Så hvordan kan dette kommersialiseres? Ta et nylig case fra Coca-Colas Vitaminwater. De markedsført sin app sammen med rap-stjernen 50 cent og oppnådde hele 250.000 nedlastninger på 2 uker. Dette er ikke folk som oppsøker en hjememside, men som faktisk laster ned en applikasjon og har den på telefonen. Under mottoet «We mix the vitamins, you mix the beats«, skapte de dialog med målgruppen og oppfordret til å lage sin remiks.

Resultatet blant de ca 300.000 som lastet ned applikasjonen ble 1 million opplastede remikser til kampanjesiden http://www.50soundlab.com samt mer enn 64.000 nedlastninger av den siste låte til 50 Cent.

Jeg må innrømme at jeg var vanskelig å overbevises om apps, men desto mer jeg erfarer og mer jeg lærer, desto sikrere er jeg på at apps er den største trenden i 2010. Og selvsagt…jeg måtte hive meg på app-utviklingsbølgen selv (kommentar 2012: det skulle vise seg å bli en tabbe, dog)

2010 trender:

Hot:

Not:

4 thoughts on “2010-trend 1: Apps, apps og apps

  1. Tilbaketråkk: 2010-trend 2: Mobil som primær responskanal « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 2010 nedtur: Direktereklame « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: 2010-trend 3: Kundeklubb « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  4. Tilbaketråkk: Hvordan Skeidar viser at færre selskaper trenger gårsdagens apps (lokasjonsbaserte tjenester) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

