2010-trend 2: Mobil som primær responskanal

Siden reklame har som hensikt å aktivere, involvere og engasjere, er det i de fleste kampanjer en eller annen form for responsmulighet. Nysgjerrigheten som skapes gjennom reklame må fanges dersom man skal skape salg og inntekter. Gjennom årene har bedrifter man brukt adresse, faksnummer og telefonnummer for å prøve å skape dialog med forbrukerne. I 2009 har URL og e-post vært det foretrukne valget.

Når vi bruker TV, radio, print og kino har vi til nå i størst grad foretrukket å lede brukeren til nettet for å fortsette dialogen. La meg gjenta. Vi prøver å lede brukeren fra en reklame til en PC. Og det i en verden hvor antall kommersielle budskap øker for hver dag. Min påstand er at dersom du ikke gjør noe ekstraordinært, har forbrukeren glemt din reklame når han først kommer seg på en PC. Og la oss være ærlige. De færreste har noe ekstraordinært. Forsøket på å skape interesse i en kanal, for så å la den fisle ut er i beste fall mangel på kunnskap hos markedsavdelingene.

Det er derfor naturlig å tro at teknologievolusjonen vil fortsette. Neste trinn er at den foretrukne responsmetode og dialogskaper med forbruker blir mobilen. Hvorfor? Mobilen er alltid med alltid på (gammel frase, beklager det. Men det er relevant i dette tilfellet). Forbrukeren kan kontakte deg øyeblikkelig når han ser reklamen – ikke vente til han er hjemme og har PC’n slått på. Det blir mindre interessesvinn.

Mange spør meg hvorfor mobilen skal brukes som en responskanal i steden for internett. Jeg ville heller spurt; hvorfor skal du bruke internett når du kan bruke mobilen? Det er meningsløst å tvinge folk foran en PC dersom de kan gjøre alt du vil de skal på en mobil. Telefonene er så bra i dag at det meste går å utføre.

Dette blir en trend for 2010. Mobilen vil bli en naturlig responskanal og det vil bli bygget kampanjesider for mobil. I noen tilfeller kun på mobil. Som f.eks kampanjen som Curamed kommer til å kjøre i 2010.

CuraMed velger kampanjeside på mobil
CuraMed har brukt TV-reklame over en lengre tid og ønsket å fortsette med dette. De trengte en kilde der forbrukeren kunne finne mer informasjon om reklamen. De vurderte både en kampanjeside på mobil og en kampanjeside på nett. Det var to sentrale spørsmål:
1. Hvor er brukeren når han ser reklamen?
2. Hvor er det størst sannsynlig at forbrukeren vil oppsøke informasjon?

Svaret på nr 1 er opplagt. Når man ser på TV-reklame sitter man hjemme i sofa’n. Men hvor er det mest sannsynlig å oppsøke informasjon når man sitter hjemme i sofa’n? Skal man finne PC’n og slå på den eller strekke seg etter mobilen som ligger på bordet? CuraMed mente mobilen hadde høyest sannsylighet for dialog. De valgte mobilsiden fordi det tilfredsstilte informasjonsbehovet de mente forbrukeren hadde. På mobilsiden får man informasjon og kan delta i konkurranse med enkle klikk. I tillegg gir mobilen nøyaktig statistikk over hvem som svarer og når de gjør det. Nyttig informasjon for enhver kampanje.

 

Det CuraMed illustrerer over, blir enda mer tydelig dersom det var en utendørskampanje. Hvem har vel PC’n på når de er på bussen eller går på julegaveshopping? Dagens mobiler er en liten PC og dekker de fleste behov en annonsør har. Det er meningløst å flytte forbrukeren over til nett når dialogen kan etableres øyeblikkelig. Derfor vil det være en trend i 2010 at mobilen brukes som den primære og til tider eneste responskanalen. Som CuraMed.

PS. Et lite tillegg for spesielt interesserte. Jeg har en spesiell fetish for automatiserte prosesser. Personifiserte aktiviteter som skjer automatisk basert på en initiell handling. Til dette er mobilen overlegen. Jeg er hellig overbevist om at jeg kan øke lønnsomheten til så og si hver bedrift ved å ta i bruk nøye planlagte automatiserte prosesser. F.eks CuraMed-kampanjen over er et eksempel. Er du som meg eller bare liker tanken? Kontakt meg gjerne.

2010 trender:

Hot:

Not:

4 thoughts on “2010-trend 2: Mobil som primær responskanal

  1. Tilbaketråkk: 2010 nedtur: Direktereklame « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 2010-trend 3: Kundeklubb « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: 2010-trend 1: Apps, apps og apps « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  4. Tilbaketråkk: Montér lanserer iPhone app for taksjekk | Mobilmarkedsføring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s