2010-trend 3: Kundeklubb

Det er et par fraser som har fulgt meg siden jeg kom inn i reklame-verden. Den mest vanlige er kanskje nye kunder koster ca 10 ganger så mye som eksisterende. Jeg tror den gammel klassikeren kundeklubb blir enda gjeldende i 2010. Det er bare å se på utviklingen og forbrukers atferd.

Jeg er en bortskjemt drittunge. Jeg har tilgang på all verdens informasjon og ingen skal fortelle meg hva jeg skal søke på eller surfe etter. Det bestemmer jeg selv.

Jeg er ikke alene. De fleste nordmenn er helt like. Med den informasjonsoverfloden vi har i dag, er det ikke merkelig. Vi blir informasjonsbortskjemt. En direkte konsekvens av det er at vi selv krever å bestemme hvilken informasjon som skal nå meg når. Derfor blir kundeklubber enda mer viktige i tiden som kommer. De færreste har rett og slett ikke råd til å la være å pleie kontakten med sine fans, interessenter og kunder.

Mobilen bør brukes som en del av en slik kundeklubb. Årsakene er enkle:

  • Enklere å fange respons på mobil. En SMS er nok.
  • Informasjonen leses i løpet av 15 minutter. Budskapet ditt blir fersk.
  • Innhold kan personifiseres. Dette kan også skje i andre kanaler, men mobilen oppleves som mer personlig enn de andre kanalene.
  • Den nye markedsføringsloven åpner for bruk av tilgift og kuponger. En metode som er som skapt for mobilen. Send inn SMS, motta kupong og vis den i butikken. Alt lagret på mobilen.

Det sies at man ikke bør lage lister lenger enn tre punkter. Men jeg klarte ikke holde meg til færre enn fire. Beklager.

Den som ikke kombinerer annonsering med kundeklubber og bygge base, vil få merkbart lavere avkastning på sin totale markedsføringspakke i løpet av et år eller to. Det er investering å etablere medlemsklubben og automatisere prosessene som ligger bak. Men resultatet er formidabelt når det fungerende. Coca-Cola lanserte f.eks Urge på 1,5 liters flasker grunnet et massivt press fra kundeklubben. Salget gikk nydelig med en gang, selvsagt med marginal annonsering. De trengte rett og slett ikke, kunden hadde bedt om varene og må ha følt seg forpliktet til å kjøpe.

Og forresten. Ja, jeg kan kundeklubber på mobil. Oppsett, drift og kommunikasjon. Ta kontakt .

2010 trender:

Hot:

Not:

3 thoughts on “2010-trend 3: Kundeklubb

  1. Tilbaketråkk: 2010-trend 2: Mobil som primær responskanal « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: 2010 nedtur: Direktereklame « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: 2010-trend 1: Apps, apps og apps « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

