Derfor er Alex Rosén en medierevolusjon

Liveoverføring fra mobil har vært et spennende område en periode. Men det har vært få gode eksempler på hvordan dette kan brukes kommersielt og hvilken effekt man kan vente å få ut av det.

Det var før Alex Rosén gjorde sitt inntog i den mobile verden. Alex er nå i ferd med å bli katalysatoren som endrer hvordan medier produserer og distribuerer innhold og er i ferd med å vise vei for alle oss andre.

Som tidligere skrevet, sender TV2 og Alex live-sendinger på Facebook fra årets Norske Talenter. Konseptet er greit. Alex filmer med mobilen når han føler for, sendingene blir vist på ønskede web- og mobilsider og seere får et innblikk i hva som foregår backstage. Alt sammen selvsagt direkte. Kvaliteten på bilde og lyd blir overraskende selv om det foregår uten mikrofon og med under 2 sekunders forsinkelse. (Dog ikke uten testing i forkant- Beklager igjen alle som er venner med meg på facebook og  twitter).

 
Se mer på Alex Rosén sine offisielle facebook-sider

Distribusjon hvordan innhold konsumeres

Alex står for en ny måte å sende innhold på. Som han selv sier; det er få som klarer være på live-tv, holde kameraet selv og samtidig være morsom. Og ja, der er Alex unik. Men det spennende som fagmann er hvordan live-TV bygges opp. Det kreves kun et hensiktsmessig teknisk oppsett, en markedsstrategi og en mobiltelefon for å bygge en egen kommunikasjonsplattform. Det er også mulig, som vist i samkjøring med Alex-TV og Norske Talenter at live-sendinger kan gå til alle ønskede steder på samme tid. Med andre ord, sendingene går der vi ønsker.

Men la meg stoppe litt i hyllesten av enkeltheten og se på det fra forbrukers side. Alle i reklame-verden vaser om viktigheten om sosiale medier og at hvordan vi konsumerer er endret. Selvsagt er det det. Vi har fått så mange valg. All informasjon er tilgjengelig hele tiden. I en slik verden krever forbrukerne ny info og personlig behandling for å bli værende. Vi vil ha det personlig, relevant og oppdatert – ellers går jeg til noen andre som tilbyr det jeg vil ha.

Det er her Alex, Norske Talenter og mobil streaming er spennende. Tilhengere får et unikt og ekte innblikk  i hva som foregår. Tidligere har det ikke vært økonomisk forsvarlig og teknisk mulig å få til slike live-sendinger. I dag er det først og fremst to barrierer: budskapet og markedsføringsstrategien som er de største barrierene.

 1. Budskapet : Bygg misjonærene – ikke massene

Det er åpenbart at det må formidles et budskap som fenger målgruppen på live-TV. Budskapet er det formidleren som har hovedansvaret for, i dette tilfellet Alex. Men budskapet må også tilpasses akkurat den gruppen som ser på. I en verden med overflod av informasjon, er det viktigere å bygge misjonærer enn å fange massene. Å fenge alle vil uansett ikk gå. Et minste multiplum vil gå utover de største fansene sine interesser i å fortelle ditt budskap videre.

Det er spesielt her Alex Rosén er en medierevolusjon. Alex er best på det han gjør. Ingen er bedre enn ham i sin klasse. Dermed passer også en livestreamings-tjeneste for hans måte å kommunisere på. Er det en ting medier og merkevarer kan lære av Alex, er det her. Vær best, ikke gap over for mye for massene er skapt.

2. Strategien: Tegn ditt digitale kart

 Den andre barrieren for suksess med live TV-streaming, er som jeg ser det den digitale strategien. Hvor skal jeg sende, hvordan skal jeg bli med videre, hvorfor skal jeg fortelle til venner. Denne blir selvsagt noe til mens man går, men det må være en tydelighet i kommunikasjonen og forståelig å delta. Alex har begynt sin digitale verden helt tydelig. Det digitale kartet er tegnet og skissert ut i fra hvor effektene er mest sannsynlig vil komme i de ulike fasene. Alex-TV er bare på Facebook i første fase. Rett og slett fordi det er flest folk der og målgruppen lettest kan finne fram.  

I de neste fasene vil vi (Alex-TV og InCent) bygge videre ut fra satsningen og over i andre medier og kanaler. Mer om det kommer når det skjer. Ikke vits å røpe alle planene, er det vel?

Hvordan kan en merkevare gjøre?

Flott og fint, tenker du kanskje. Alex sender noe greier direkte fra telefonen sin. Men hva har det med meg å gjøre?

Dette er absolutt relevant for de fleste merkevarer. Du skal kanskje ikke hoppe ut i og bygge din egen kanal med en gang. Men jeg mener du må være klar over at du nå kan snakke direkte med dine største fans – uten å lette på ræva. Du kan skape en gjeng med med misjonærer, kommunisere med de og få de til å markedsføre din merkevare for harde livet.

Dersom du syns dette er spennende, ikke gjør noe forhastet. Det digitale kartet er essensielt for å gjøre det vellykket. Hva skal du formidle, hva ønsker du å oppnå, hvor er målgruppene, hvordan skal du bygge den automatiserte informasjonsflyten. Finn ut av det først eller la noen som kan det hjelpe deg. Sjekk gjerne med oss i InCent; mobil@incent.no. Referer du til denne blogg-posten, skal jeg love at vi tar kontakt med deg. Det handler jo om å bygge misjonærene … også for oss.

1 thoughts on “Derfor er Alex Rosén en medierevolusjon

  1. Tilbaketråkk: TV2 og InCent sender live-TV på Facebook « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar