Enighet om retningslinjer for blåtann (trådløs) kommunikasjon

Da har føljetongen med nye retningslinjer for blåtannmarkedsføring fått sin foreløpige slutt. Forbrukerombudet ga i dag sitt svar på forslaget til samlingen av bransjeorganisasjonene etter nesten et år med fram og tilbake. Dette er første gang lufta blir forsøkt regulert for reklame og er således et viktig skritt. Det gir annonsører og forbrukere spennende muligeter for kommunikasjon.

Bakgrunn

Saken ble utløst med et medie-rabalder sommeren 09 der Forbrukerombudet  gikk hardt ut mot bruken av blåtann. Bransjeorganisasjonene INMA, NORDMA, ANFO og IKT-Norge har jobbet sammen om å få til enighet om nye retningslinjer. Jeg har vært involvert sammen med lederne av grupperingene.

Blåtann i seg selv er ikke den mest utbredte teknologien. Det absolutt mest interessante her er reguleringen av lufta. Dette er første gang lufta blir forsøkt regulert. Det er ikke tvil om at trådløs kommunikasjon vil være en en voksende reklamekanal. Til nå har regulativer vært for fysisk begrensninger. F.eks plassering av plakater.  Det er tydelig og enkelt å forholde seg til hvor plakater skal bli plassert.

Med blåtann beveger vi oss over i en regulering av luftsoner. Jeg ønsket at vi skulle få en bestemmelse som gjaldt all form for trådløs kommunikasjon. Det for å slippe å gå lange runder for hver nye teknologi som kom på banen. Den korte historien var at vi prøvde å få til en generelle retningslinjer for all trådløs kommunikasjon, men endte på kun blåtann med forhåpninger om å gjøre det gjeldende bredere på et senere tidspunkt.

Tilbake til blåtann-reglementet.

Slik blir retningslinjene

Ikke overraskende har det vært mest diskusjon rundt avstands-aspektet. Hvor langt unna senderen må man stå for å tolke at det er en aktiv handling å bevege telefonen.

De sentrale punktene i retningslinjene er:

  • Sender skal være i øyeblikk nærhet til sender
  • Skilting må være så tydelig det ikke går å motta informasjon uforvarende
  • Dersom noen trykker «nei» på spørsmået om de skal motta innhold, skal ikke vedkommende motta flere forespørsler selv om de er i øyeblikkelig nærhet til sender.

Det mest grunnleggende er at ingen skal motta noe de ikke har bedt om. Samtykkeprosessen må være tydelig nok bevart i øyeblikkelig nærhet og god nok skilting/plakatering/informasjon rundt sender.

Andre punkter som markedsføring mot barn, alle trinnene i samtykkeprosessen, detaljert om merking mm er også beskrevet i retningslinjene. Men punktene over er de mest vesentlige. Bruker skal ikke motta kommerrsielle budskap uforvarende.

Dersom du ønsker mer interaksjon med dine forbrukere i butikk eller din lokasjon, kan det være en spennende mulighet nå. Bransjen representert med INMA, NORDMA og ANFO ønsker å få fram gode caser for å bevise at vi klarer å håndtere slike retningslinjer på en god måte. De tidlige casene vi setter opp nå, kan få meget god publisitet da bransjen vil følge disse spesielt nøye og fremheve de ved seminarer, nyhetbrev, publistet, best practise etc.

En mulighet for de som er raskt ute

For å gjøre det tydelig. Du kan få publistet verdt mye mer enn kostnaden …i tillegg til effekten av økt interaksjon med dine brukere og teste ut ny teknologi. Noe mer burde man ikke trenge å be om.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s