Hvordan samle inn penger med SMS

Nå begynner racet blant organisasjonene med å samle inn penger via SMS. Etter at Telenor, Netcom og co åpnet opp for SMS-donasjon, har det vært forvirring blant organisasjoner og en drøss med leverandører har tatt kontakt for å selge sine tjenester. Mange synser mye. Det er på plass med mer info:

  • Samle inn penger på SMSfor dummies
  • Tips til hvordan samle inn mest mulig

<h2>Innsamling på SMS for dummies</h2>

1. Forbruker sender inn SMS. F.eks SKOG til 2423. (denne vil koste deg 100 kr. Dersom du vil teste gratis, send SKOG TEST til 2423).
2. Forbruker mottar automatisk SMS-svar. Det er denne som koster penger.
3. Beløp blir belastet telefonregningen. Forbruker betaler fakturaen som vanlig
4. Organisasjon mottar beløp via sin leverandør.

Oki. Det var det grunnleggende. Så til noen relevante spørsmål.

Hvordan får jeg forbrukere til å sende inn SMS til meg?
Du må selvsagt fortelle de det. Selve teknologien hjelper ikke om ingen vet om muligheten. Sånn er det med alle andre måter du samler inn penger på også. Forslag til metoder å spre budskapet på:

  • Alle trykksaker. Brosjyrer. Magasiner. Flyers. Aviser
  • Reklame på radio, tv, kino etc. Steder der du kjøper plass i dag.
  • På messer og events. Opplys muntlig eller med plakater.
  • Sosiale medier. Gi dine relasjoner en grunn til å spre ditt kodeord.
  • Utsendelse av SMS til dine relasjoner, givere og kontakter. Spesielt egnet i krisesituasjoner.

Kan jeg sende SMS og be om å donere penger?
Kun dersom aktivt, informert og frivillig samtykke er innhentet. Dette vil si at brukeren har gjort en aktivt handling for å bli med på din kundeliste.

Det finnes mange vurderinger dersom du skal sende SMS. Dersom du er i tvil om aktivt, frivillig og informert samtykke foreligger, anbefaler jeg ikke å sende. De negative konsekvensene kan bli større enn gevinsten. Det vil du ikke. Vil du allikevel sende, ta kontakt med noen som rådgi eller les min andre innlegg på denne bloggen om temaet.

Hvor mye penger kan jeg ta?
Det bestemmer du selv. Forbrukeren skal få informasjon om beløpet som blir gitt før SMS’n sendes. Så lenge du gir god informasjon, kan du selv sette beløp fra 1 kr til 300 kr.

Kan jeg ta månedlige beløp?
Ja. Igjen er god informasjon nøkkelen. Forbruker må få beskjed om at han vil bli trukket hver måned. Ved månedlige trekk, vil det sendes en SMS per gang et beløp trekkes. Dette fungerer som betalingen.

Er det noen grunn til at jeg ikke skal begynne?
Dersom du har en målgruppe som er potensielle givere på SMS, syns jeg ikke det. Gi folk muligheten til å gi på den måten de vil selv. Du vil bli overrasket over hvor mange som velger SMS. Vurder selvsagt om andre innsamlingsmetoder som gir deg mer prosentvis andel skal vektlegges sterkere i markedskommunikasjonen. Men i utgangspunkter bør du åpne opp for giver-mulighetene som brukerne vil ha.

 
Hvordan samle inn mest mulig penger

Det viktigste spørsmålet. Teknologien er en ting. Det løser du eller noen andre for deg. Men hvordan nyttegjøre seg mulighetene er meget sentralt. Det er lite poeng med en teknologi dersom ingen bruker den.

Det finnes selvsagt ikke noe fasitsvar på hvordan man samler inn penger. Men noen generelle tips og råd på veien er greie å gi.

  • Mobilen bør være primær responskanal for alle aktiviterer som ikke er på web.
  • Gi muligheten til å lese mer om saken, via en link i retur-SMS’n
  • Samle alle nummere i kundedatabase.
  • Lag en plan på videre oppfølging.
  • Automatiser oppfølgingen. Du skal slippe å gjøre masse manuelt arbeid. Sett oppfølgingen i system.

Viktigst av alt er å lage planen og automatisere all kommunikasjon. Dette er ikke en teknisk øvelse. Sannsynligvis har du nok kunnskap selv til å lage denne planen, det må bare settes i system.

Når du velger leverandør av SMS-betaling er det derfor vitkig med to ting.

1. Teknisk løsning og andel utbetalt
Denne må du ha. Det er en rekke aktører. Sannsynligvis har alt flere av de ringt det. Uten å ha sett alle løsningene, vil jeg mene de fleste har gode nok løsninger til å dekke det primære behovet. Det som er viktig ved valg av teknisk leverandør da blir først og fremst prisen.

2. Evne til å sette opp mobilplan og oppfølging
Det er her du tjener pengene. Det er planen og oppfølgingen som sørger for at forbrukere gir, gir igjen og forteller om deg til vennene sine. Det er selvsagt mulig å gjøre denne biten selv. Organisasjonene selv har mest kunnskap om egen virksomhet. Men et samarbeid med en tilbyder av mobilstrategi kan vise seg lukrativt…eller bare bli en kostnad om det gjøres feil.

Derfor er mitt viktigste råd; lag din mobilplan. Hvordan skal kundene finne deg? Hvordan skal du følge opp? Hvorfor skal de fortelle om deg videre? Dette må lages inviduelt for hver organisasjon.

PS. vil du ha mer informasjon, har jeg åpen torsdag hos Fanbooster hver torsdag 12:30 til 16:00 i Oslo sentrum. Si fra om du vil komme innom 🙂

One thought on “Hvordan samle inn penger med SMS

  1. I’ve read some excellent stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you place to create this type of great informative site. edefkegfccgb

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s