Hva skjer med annonsering på mobil, æ?

Dagens Næringsliv hadde en sak i lørdagens utgave om annonsering på mobil med overskriften Tjener småpenger på mobil. Det ble vist til en vill vekst av bruk av mobilt internett, men kommentert at det ikke er inntjening. Av mobil-synserne som ble sitert var blant annet meg selv.

Jeg sa veldig mye mer til journalisten som ikke kom med og føler et behov for å presisere et par punkter. Annonsering på mobil er absolutt ikke så lite spennende som artikkelen gir inntrykk for. Snarere motsatt. Det er mange spennende aspekter ved mobilannonsering det er verdt å merke seg.

mobil annonensering

Først en begrepsavklaring. Med annonsering på mobil mener jeg nå kjøpt annonseplass på mobile nettsteder. Bildet til venstre er en screenshot fra en mobilside der BN bank har kjøpt seg plass. Den banneren er mobil annonsering.

Som all annen reklame er man på mobil avhengig av et visst antall som ser reklamen din. Ellers er det lite poeng. Det er her DN har sett på tallene på mobil surfing. Ganske så fine tall egentlig. Det viser en fantastisk vekst de siste to årene. Se figuren under laget av DN basert på målinger fra TSN Gallup.

Vekst mobilt internett norske medier. Beklager skralt bilde.

Ganske så fint egentlig. Man trenger ikke ha gått vanket i skjørtene på Ingebrigt Steen Jensen for å skjønne at her skjer det noe. Og det skjer fort.

Logikken til DN er enkel. Bruken eksploderer – Hvorfor eksploderer ikke salget av annonser?

Her vil jeg prente inn mine to poenger. To små poenger, det er alt jeg trenger.

  1. Mobilannonsering fungerer dersom det gjøres riktig
  2. Annonsørene må ha kunnskap til å gjøre det riktig

1. Mobilannonsering fungerer dersom det gjøres riktig

Tall fra Dagbladet tilsier at annonser på mobil har ca 5 ganger så høy klikkrate som annonser på web. Dersom du ikke skjønner at det er nyttig, bør du lese en annen blogg. De aller fleste som kjøper annonser vil ha utløsende handlinger. Klikk er utløsende. 5 ganger så høy klikkrate er noe du vil ha.

Det har vært en vind innen nettannonsering om at visse reklamer ikke skal klikkes på, men kun brukes for å skape bevisthet. Spesielt selgere og mediebyråer forfekter slike syn, men også innen visse bransjer. De bruker fine modeller for å regne ut effekten av en reklame. Jeg skal ikke gå inn på de, la oss i steden holde oss til tallene som er lette å forholde oss til. Fem ganger klikkraten i snitt på Dagbladets annonser.

Årsaken til den høyere klikkraten kan diskuteres. Det kan være som i skjermbildet over. det er rett og slett ikke plass til mer enn en annonse. Sammenlignet med de ørten annonseplassene som finnes på en webside, blir det mindre støy og færre budskap å kjempe mot. Det gagner selvsagt annonsøren. Andre årsaker kan være at brukerne ikke er vant til å bruke telefonen ennå og kommer borti annonser uten å mene det. Det kan også være at det er nytt og spennende med annonser i nytt format. Tja.

Uansett årsak. Klikkrate kan ikke brukes mot mobilannonsering. Ikke slik markedet er i dag.

Det som heller kan brukes mot er hvor du leder kunden til etter du har klikket på en annonse. Det finnes litt for mange eksempler på mobilannonser som leder til en webside. Man bruker altså penger på å kjøpe plass i en mobilkanal for så å lede kunden til en side hvor han sannsynligvis ikke gidder å lese et ord av det som står der. Det er inte stabil, som min kjære venn Dr.Alban pleier å si.

Et meget spennende aspekt med mobilannonsering er muligheten for grundig segmentering. Ønsker du kun nå iPhone-brukere, har du muligheten til det. Snart kan du også segmenter på lokasjon. Da kan vi gå ned åp iPhone-brukere i Halden. Fett. Det gir verdi, det. En så grundig segmentering vil du ikke få på web.

Slike aspekter kom ikke med i DN-artikkelen. Det er slike aspekter som gjør kanalen meget spennende og en kanal annonsører bør kikke på. Så på tross av lite annonsesalg i dag, ligger mulighetene til rette for det. Men annonsørene må ha kunnskap om hvordan utnytte mobilen. Her kommer vi på punkt 2.

2. Annonsørene må ha kunnskap til å gjøre det riktig

Uten kunnskap går det ikke å utnytte fordelene og egenskapene til kanalen. Så står det virkelig så dårlig til med norske annonsører at de ikke vet om slike ting jeg beskriver over?

Markedssjefer har i dag en betraktelig mengde informasjon å forholde seg til. De skal mestre alle kanaler fra print og tv til sosiale medier og mobil. Jeg har veldig forståelse for at det tar tid å få riktig kunnskap om det nyeste og gjøre et sprang til nye medier. Ikke nok med at en ansvarlig for digital kommunikasjon skal forstå, det må også selges inn til den med budsjettansvar og forsvare investeringer. Det er ikke lett når man aldri har brukt penger på mobil før.

Følgelig blir det en lengre prosess enn sånne som meg syns det burde være. Bruken kan eksplodere over natten, annonsører må få kunnskap, se eksempler, vurdere om det gir mer verdi enn annen annonsering og overbevise de som sitter på pengepotten internt. Selvsagt tar det tid. Selvsagt er det utpotisk at annonsørene flytter seg øyeblikkelig etter bruken. Hvor lang tid har ikke mange bedrifter brukt på å komme seg på nett?

Det er først i 2010 mobil annonsering har fått et så stort brukervolum og det finnes nok caser at det er naturlig for annonsører å ta skrittet. Men nå er det også så interessant mtp volum og konkurranse at de som begynner nå vil få meget nyttig læring og et godt forsprang på konkurrentene. Du er ikke sent ute om du begynner nå. Du er heller ikke den første…men det er faktisk ikke for sent ennå til å skape deg et forsprang.

Få ræva i går, lag en mobilplan og sett i gang. Husk å måle, måle og måle underveis.

Lykke til

One thought on “Hva skjer med annonsering på mobil, æ?

  1. Her var det mye fornuftig. Når det gjelder iPhone, er det nokså enkelt å lage annonser og legge dem inn i apper. De kan både gå via medieselskqper som er spesialisert på dette, eller de kan legges i egne apper. Dette er en ny og spennende annonsekanal. se f eks Haga Golf på AppStore (gratis) Der har vi laget egen plass for annonsører og sponsorer. Dette vil bli utvidet i neste versjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s