Telenor snur i SMS-donasjonssaken!

Et av høstens heteste temaer for oss mobil-geeks har vært SMS-betaling for veldedige organisajoner. Tidlig høst åpnet NetCom og Telenor for hver sin løsning for bruk av SMS som innsamlingskanal. Godt initiativ. Baksiden var derimot at løsningene ikke fungerte sammen og det hele ble ytterst lite brukervennlig for organisasjonene. Jeg selv var derfor en av de som rådet mine kunder til ikke å ta i bruk Telenors løsning som ble lansert den gangen.

Les mer om bakgrunnen

Sammen med vår partner Sendega, har vi de siste månedene jobbet mye inn mot Telenor for å endre løsningen. Dagens gledelige nyhet er at Telenor har snudd. De velger nå å tilby samme løsning som NetCom og bruker GAS plattformen for innsamling. Kort fortalt er GAS plattformen en eksisterende kanal alle operatørene har implementert for betaling via SMS for varer og tjenester (Goods and Services). For organisasjonene vil dette medføre en betydelig mer brukervennlig tjeneste for innsamling.

Det er en rekke fordeler ved at Telenor nå benytter seg av GAS . Blant de største kan nevnes:

Bruk kun et nummer og en kode
På tidligere løsning kunne ikke Telenor og NetCom-kunder bruke samme kortnummer. Det problemet er nå borte. Du trenger nå kun å bruke en enkelt SMS-kode med tilhørende nummer. (F.eks SKOG til 2434).

At dette i det hele tatt ble et problem sier mye om hvor lite gjennomtenkt det opprinnelig forslaget til Telenor var. Teknologisk var løsningen fin, men praktisk for innsamling fullstendig bak mål. Jeg er glad de har snudd.

Bedre oppfølgingsmuligheter
Som innsamler får du full kontroll på kundedialogen og kan bygge kundelister, sende oppdateringer og utføre andre mobilaktiviteter som kan bidra til å øke effekten av mobilkanalen. Du kan mao hente inn samtykke i første melding og trenger ikke aktivisere innsending av SMS hver eneste gang.

De begrensede oppfølgingsmulighetene er en klar indikasjon at Telenor-løsningen ble utformet av teknologer og ikke markedsførere. Men nu går alt så meget bedre og for oss markedsførere er dette et stort skritt i riktig retning.

Ingen kostnader til operatør
Den tidlige avtalen medførte en kostnad direkte til Telenor for oppsett av tjenesten. Denne kostnaden faller nå bort. Alle avtaler går via en tjenesteleverandør. Du trenger kun forholde deg til en partner for integrering mot alle operatørene.

Jeg regner med den gamle avtalen til Telenor kommer til å være tilgjengelig en stund til, men ser ingen grunn til at noen organisasjoner vil eller kommer til å benytte seg av denne. Det til tross for at inntektsfordelingen er mer fordelaktig på den gamle avtalen (3,5 %) vs den nye. De tre faktorene nevnt over veier for tungt til at løsningen bør og vil bli implementert.

Nok galle. Takk for at dere åpner opp GAS, Telenor. Det vil definitivt gagne dere!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s