Trend 1: Mobil tilstedeværelse blir malen – ikke unntaket (Mobilmarkedsføringens 5 megatrender 2011)

Appmaniaen brøt løs innen mobilverden i 2010. De fleste forståsegpåere snakket om det og de tøffeste markedssjefene kjøpte en app til sin bedrift. 2010 var året for apps, apps og apps. Det var oppe og vedtatt at dette var det store nye.

I 2011 ser verden noe annerledes. Det vil på mange måter stabilisere seg og vi begynner å se på mobilen som en hvilken som helst annen mediekanal, med de fordeler og ulemper den medfører seg. Smarttelefoner begynner å bli allemannseie og bruken av mobilt internett øker kraftig.

Før vi går over på de største trendene innen mobilmarkedsføringen for 2011, la oss se på noen fakta:

  • Antall søk fra Google mobil i Norge har økt med 2788 % fra 2008 til 2010 (google).
  • 23,7 % brukte mobilt internett hver uke i Q4 2010 (TNS gallupp).
  • iPhone og Android mobiler står for 81 % av alle sesjoner på dagbladet.no (per januar 2011). (dagbladet).
  • Av telefoner solgt i 2011 vil ca 70 % være smarttelefoner med operativsystem som iPhone og Android.

Det er ikke bare snakk om en hockeystick lenger. Vi er midt i den. Det leder oss til den mest åpenbare trenden.

Trend 1: Mobil tilstedeværelse blir normen – ikke unntaket

Det er ikke lenger kun early adaptors som tilpasser sine websider til små enheter. Det vil i løpet av 2011 bli normen at informasjon som skal ut til dine kontakter og kontakter også skal bli tilgjengeliggjort på mobil.

Kundene dine har med stor sannsynlighet begynt å bruke mobilen for å søke informasjon som er relevant for deg. Dersom de oppsøker din side fra en mobil og kommer til et nettsted det tar lang tid å laste, det meste av teksten er uleselig og det kanskje mangler noen bilder – da forsvinner de fort til konkurrenter.

Ta testen
En første test er å sjekke selv. Gå inn på dine websider fra mobilen. Gjør det nå med en gang. Hvilken opplevelse får du? Har du gjort en jobb for å tilpasse informasjonen til liten skjerm eller identisk som websidene?

Kundene dine kommer til å søke deg på liten skjerm i 2011. Konkurrentene dine kommer med stor sannsynlighet til å gjøre en jobb for å bli mobilvennlige. Du vil i 2011 måtte ta stilling til det samme. Hvordan du skal bli synlig på mobil er en annen sak. Det kommer jeg tilbake til i kommende artikler her på Ledernytt. Men du må tilgjengeliggjøre den mest relevante informasjonen om deg på mobile enheter.

One thought on “Trend 1: Mobil tilstedeværelse blir malen – ikke unntaket (Mobilmarkedsføringens 5 megatrender 2011)

  1. Tilbaketråkk: Hvordan Skeidar viser at færre selskaper trenger gårsdagens apps (lokasjonsbaserte tjenester) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s