Trend 2: Starten på mobilannonsering (Mobilmarkedsføringens 5 megatrender 2011)

Mobilannonser har i snitt ca 5 ganger så stor klikkrate som webannonser.

Årsakene til dette kan være flere og om dette vil vare kan diskuteres. Men det er noen åpenbare grunner til at mobilannonser per i dag har effekt.

  • Det er færre annonser per side. På mobil er det som oftest en annonse på toppen, en på midten og en på bunnen av hver side. Maks synes en annonse per skjermbilde. Det gir mindre støy og større sannsynlighet for at annonsen klikkes på
  • Det er en ny opplevelse for brukeren. Nytt er alltid spennende og brukeren har fortsatt ikke fått tunnelsynet mange har på websider der annonser automatisk ikke legges merke til.
  • Vi trykker feil. Rett og slett fordi vi ikke er vant til navigeringen på en touch-skjerm.

Uansett årsak. Effekten er fortsatt så stort at mobilannonsering er interessant. I tråd med at bruken av mobilt internett øker og mange bedrifter får mobil tilstedeværelse, vil også mobil annonsering få sin start i 2011.

Jeg forventer det vil komme en plutselig boom av kjøp av mobile bannerannonser og mange bedrifter skal begynne på kort tid. Det vil føre til at annonseplasser blir utsolgt. Husk det er færre plasser å kjøpe på en liten skjerm enn en stor skjerm. Ved høyere etterspørsel enn tilbud, vil sannsynligvis prisene på mobil annonsering gå opp.

Før prisene går opp, vil jeg anbefale å få deg erfaring. Test og finn ut hvordan dine tall og hvilken effekt mobilannonsering gir for dine budskap. Du vil teste før prisene går opp – ikke etter.

2 thoughts on “Trend 2: Starten på mobilannonsering (Mobilmarkedsføringens 5 megatrender 2011)

  1. Jeg husker klikkrater på bannerannonser fra ca. 1999-2000. Gode kampanjer kunne ha 5-10% klikkrate. Det er en stund siden..

    • Et par stunder siden, ja. Nå ligger tallene på ca litt under 0.1 % på stor skjerm og ca 0.5 % på liten skjerm. Gått ned et par hakk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s