Trend 3: Du må løse her og nå (Mobilmarkedsføringens 5 megatrender 2011)

Med inntoget til mobilen, har vår brukeratferd endret seg. Dersom du har en smarttelefon i lomma, har du all informasjon du trenger tilgjengelig akkurat når du vil. Det har ført til at vi ønsker å få løst våre behov der og da. De tre viktigste ordene i mobilmarkedsføringen har blitt meg – her – nå. Dersom du ikke løser meg – her – nå går kunden til noen andre.

Hvordan blir dette synlig i praksis? Se på de to skjermbildene under. Ordet ”rørlegger” har her blitt søkt på fra web og mobil

søk på "rørlegger" web

søk på "rørlegger" mobil

Legg merke til forskjellene. Comfort har optimalisert sin side for web, men ikke mobil og havner lenger ned på mobil-søket enn web-søket. De lokale treffene kommer lenger opp på mobil.

Læringen er at situasjonen brukeren er i på web er annerledes enn på mobil. Det har Google skjønt og tilpasser søkene sine. Forskjellene på treff på mobil og web vil øke i takt med at det komme flere mobiltilpassede sider. Tilpasset både i form og innhold.

Den tredje trenden er at det i stor grad vil bli lagt vekt på HER og NÅ situasjon til brukeren og tilbys realtime og lokasjonsbasert innhold på mobile enheter. Både google og facebook har i 2011 lansert lokasjonsbaserte tjenester. Du vil også måtte ta stilling til her og nå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s