3 viktige tips for landingssider på mobil

Jeg klagde tidligere denne uka på horrible reklamekampanjer på mobil web.

Da er det på sin plass å synse om hva man bør tenke på. For deg som skal lage mobilannonser, her er tre viktige holdepunkter

1. Tilpass innholdet til brukerens situasjon
Vi er ikke i samme modus når vi surfer på mobil (liten skjerm) som på web (stor skjerm). Sannsynligvis er vi mer på farten eller har en dødtid vi skal vente. F.eks sitter på bussen, venter på kona skal shoppe ferdig, skal sjekke en fun fact, ser hvor den kule butikken du skal til egentlig ligger osv. På stor skjerm er det større sannsynlighet for at du går grundigere til verks.

Oppsummert:
Stor skjerm: analytisk
Liten skjerm: impulsiv  (her- og nåinformasjon)

Når du lager annonser på mobil må du ta hensyn til dette. Brukeren har større sannsynlighet til å trykke på annonser som er tilpasset en her- og nåsituasjon.

2. Definer neste trinn i salgsprosessen – og følg det
Annonsen på mobil har den samme hensikt som det meste av annen annonsering. Enten øke bevisthet eller føre et trinn nærmere et salg. På liten er kunden nærmere et kjøpsøyeblikk enn på stor skjerm og merkevarebygging er av den grunn mindre hensiktsmessig på mobil.

For en kampanje som skal lede videre til et salg, er det kritisk å vite hvordan salgsprosessen din er. Ønsker du å bygge kundedatabase, lede til butikk, skape spredning, deltagelse i konkurranse eller annet sprell – finn det ut! Definer hvilket enkelt trinn som din annonsekampanjen skal føre til og hvordan du skal følge opp videre.

Annonsen til OSL i sist bloggpost er et fantastisk eksempel på det motsatte. Klikket på annonsen fører ingensteds hen og den videre prosessen virker ikke klar.

3. Tilpass landingssiden til mobil
Dette burde ikke være nødvendig å si. Men jeg presiserer. Landingssiden må være tilpasset mobil. Når brukeren trykker på en annonse, skal det neste bildet som kommer opp være laget for liten skjerm. Klikket er bortkastet dersom brukeren går ut av landingssiden etter et snaut sekund.

Det finnes standarder for enkle landingssider for mobil som tar hensyn til det definerte neste trinnet i din salgsprosess. Dersom byrået ditt ikke har peiling – finn et annet eller løs det selv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s