Slik gjør du app-suksess

Finansavisen hadde en artikkel med meg i dag om hvordan gjøre app-suksess. I etterkant har det kommet inn en del spørsmål. De vanligste spørsmålene med mine svar under.

Hvordan går jeg fram for å bestemme om jeg bør ha en app?
1. Definer hvilket behov du skal ha løst for kundene dine. (bedre kundeservice, hjelp til kjøp, bedre hverdag, godt sexliv)
2. Definer hva du ønsker kundene skal utføre på mobilen. Ditt mål med app´n. (økt kundedatabase, bestille prøveprodukt, branding)
3. Vurder hvordan apps dekker behovet til kunden og leder et trinn videre i salgsprosessen.

Morsom prosess. og ytterst nødvendig. Dersom du ikke er helt tydelig på hvilket behov du dekker og hva du skal oppnå selv er det ingen vits å lage en app.

Skal jeg ha en app eller en mobilside?
I utgangspunktet en mobilside. Men dersom fordelene ved apps gjør at du dekker behovet til dine kunder bedre, bør du vurdere apps. De største fordelene er: offline aktivitet, wow-effekt. bruk av telefonens egenskaper og hastighet på navigering og design.

Hvorfor må jeg ut på mobil?
Per nå er 86 % av alle solgte mobiltelefoner smarttelefoner. Om ikke mange månedene har over 50 % smarttelefoner. Det vokser så raskt at alle tall jeg kommer med blir utdatert før neste bloggpost. Disse tallene  har sannsynligvis økt siden jeg hentet de inn. Mobil er ca i disse dager like mye brukt som web innen områder som sosiale medier, nettaviser og nyttetjenester.

Oppsummert: Kunden din er på mobil. Dersom du ikke er der, går kundene dine andre steder.

Ok- jeg vil ha en app. Hva gjør jeg?
Du er sikker på at du har svarene på spm 1 om kundens behov og ditt mål klart? Du vet at apps dekker behovet og målet best? Ok. Da kan du lage app´n. Lag enkle skisser på hvordan logikken skal være og kom opp med et kostnadsestimat. Deretter velger du riktig selskap å jobbe med.

Hva koster en app?
Fra 40.000 kr for de rimeligste standardløsningene. Oppover er det få begrensninger i pris. Et viktig læring er at desto mindre strategisk arbeid du gjør, desto dyrere blir app´n. En god mobilstrategi letter både utviklingstid og kost.

 

 

3 thoughts on “Slik gjør du app-suksess

  1. Tilbaketråkk: Kom i gang | Mobilmarkedsføring

    • Lesebrett er en annen skjemrmstrrelse (og dermed bruksmnster) og har andre rsaker til suksess. IPad er ikke lik iPhone. Se ogs sist bloggpost.

      Men joda, noe er likt. Men jeg vil ikke likestille strrelsene

Legg igjen en kommentar

