Det er størrelsen det kommer an på

Er iPad en mobil eller en pc? Hva kommer blir den neste dingsen? Er en smarttelefon en mobil pc eller en telefon?

Vet du? Eller har en formening?

Jeg er drittlei av å bli spurt disse spørsmålene.

Det er irrelevant og viser en mangel på forståelse av utviklingen innen digital kommunikasjon. Slike spørsmål bidrar til en feil båssetting og et feil grunnlag for mange digitale strategier som blir utformet i disse dager. Årsaken er enkel.

Tenk etter selv. Når bruker du mobil, lesebrett og datamaskin. Sannsynligvis er det noe som:

  • Den lille skjermen på bussen, i bilen, på do, i senga eller når vi skal finne fram til nye huset til tanta di.
  • Mellomstor skjerm til kjøkkenbordet, underholdning i sofa´n og møtenotater.
  • Større skjerm til tyngre arbeid,  når du sitter på et skrivebord,  større skjerm, lengre e-post, blogger og notater.
Vi bruker ikke enhetene likt. Vi vil kunne finne i hovedsak den samme informasjonen på alle skjermene og utføre de mange av de samme oppgavene. Men vi gjør det ikke. Ikke som et gjennomsnitt. Atferden vår er forskjellig på de ulikene enhetene.

Hva sier det oss?

Det er størrelsen det kommer an på
Jeg mener det er enkelt: Det er størrelsen det kommer an på!
For å være sikker på at budskapet kommer inn. Det er ikke hva dingsen heter, men størrelsen på den som avgjør hvordan den mest sannsynlig brukes.

Vi vil alltid gjøre det som er mest passende for oss. Størrelsen bestemmer i stor grad brukssituasjonen vår og hvordan vi tar til oss informasjon. Hva vi søker på liten skjerm vil ikke være identisk med hva vi søker på stor. (Sjekk bare på hvordan Google skiller på søk og anbefaler å separere kampanjer for mobil/web for en bekreftelse). Ingen gidder dra opp pc´n på bussen, begynne å søke etter tilgjengelige nettverk for å lese VG. Da er det lettere å bruke den lille skjermen. Ingen gidder å skrive årsrapporten på mobil. Det tar for lang tid.

Vi må bort fra den gamle tanken om at web er på stor skjerm og mobilen er noe vi kan ringe og sende meldinger med. Nå kan alt brukes til alt. Da er det ikke størrelsen på dingsen som beskriver hva dingsen kan brukes til – men hvordan vi bruker den. Mobil kan brukes til å kjøpe billetter, pc kan brukes til å ringe med. Funksjonene flyter over dingsegrensene, men størrelsen består.

Tilpass innholdet til skjermstørrelsen

Dersom en større skjerm er tilgjengelig, vil vi sannsynligvis bruke den så fremt det går raskt nok ut i fra hva vi søker. Skjermen som løser behovet vi skal ha løst best ut i fra de omgivelsene vi er i blir brukt.

Forståelsen av skjermstørrelser er ytterst interessant. Det gjør at du med en viss sannsynlighet vet hvordan brukeren vil opptre på de ulike dingsene. Desto mindre skjerm det er,  i større grad vil vi søke «her og nå»-informasjon. For større skjermer er det mer sannsynlig at vi søker mer analytisk informasjon.

Det er lett å tilpasse hvilket innhold som skal vises på hvilken skjermstørrelse. Gjør det! det øker konverteringsrater, bruksnyte og brukeropplevelsen til de som besøker deg.

Nye dingser og skjermer
Ved å innse at all informasjon kan være overalt og navn på nye dingser er av mindre betydning oppnås noe interessant. Det gjør deg i bedre stand til å vurdere hva nye dingser og nye skjermstørrelser har å si for ditt brand. Mange selskaper har i dag småangst når de tenker på alle plattformene de skal ut på og full panikk når de ser for seg alle de nye plattformene som kommer.

Ikke få panikk. Tenk i steden skjermstørrelser og brukersituasjoner. Det gjør deg i bedre stand til å ta riktige valg på eksisterende og kommende dingser.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s