Mangelen på mobilkompetanse blir prekær i 2012

Jeg har hvert år i de siste fire årene spådd at ”i år kommer mobilen”. Det har vært basert på min naivitet at annonsørene kommer så snart brukerne er tilstede, teknologien er klar og det er ok caser å vise til. Slik er det ikke. Jeg tok ikke hensynet til bransjetregheten. I 2012 fører den samme bransjetregheten til problemer for annonsørene.

2012 blir et fantastisk år for alle som har ventet på revolusjonen til mobilmarkedsføring. Men det vil også i 2012 for første gang bli åpenbart at det finnes for lite kompetanse innen mobilmarkedsføring i forhold til etterspørselen. Selskaper som ønsker å kjøpe mobiltjenester vil merke dette på mange nye tilbydere av mobil fra både byråer og nye, rendyrkede mobilaktører. Alle vil tilby mobil – byråene fordi de må, de rendyrkede fordi de ser mulighet for kjappe penger.

Jeg har merket mobilrevolusjonen på kroppen i form av økt kundetilstrømning og en massiv vekst i forespørsler. Siden sommeren 2011 har interessen og kjøpsviljen gått kraftig opp.

”Alle” skal tilby mobiltjenester
Forskjellen fra kundemøtene vi hadde i 2010 og 2011 var gedigen. I 2010 var mobil et tillegg og noe man ville vite litt om.
Fortell hva som skjer æ, Geir, ble jeg møtt med i 2010. Mot slutten av 2011 ble jeg møtt med:
Fortell meg hva jeg skal gjøre, æ, Geir.

Vi har gått fra nysgjerrighet til handling. Mobil har gått fra å være et morsomt add-on til et sentralt element i strategien.

Når pengestrømmer snur, snur markedet seg med. I 2012 vil annonsørene legge vekt på mobil. Det gjør at byråer må tilby kunnskap om mobil for å beholde og kapre kontoer. Jeg merker det selv. Annonsørene kommer rett til oss fordi byrået deres ikke har dybdekompetansen på mobil. I 2012 blir mobil for viktig til at byråene vil si de ikke kan mobil.

Her kommer utfordringen. Det er alt for få som kan mobil til å dekke behovet. Det fører til tre ting;
1. Dårlige kampanjer. Byråer vil selge kunnskap de ikke har. Fordi markedet krever det.
2. Framvekst av nye spesialtilbydere. Fordi det er et marked.
3. Mobilspesialistene blir mer restriktive på hvem de jobber med. Fordi de må.

innfører som første mobilleverandør kundestopp
Et eksempel på det siste så vi hos mitt gamle selskap. Siden sommeren 2011 har det vært stor kundetilstrøming og et massivt antall henvendelser. For å kunne levere kvalitet, valgte derfor selskapet å innføre inntaksstopp av nye kunder.

Vanligvis er januar en måned med mye aktivitet og jeg forventer at mange vil stusse på dette valget. Men inntak av nye kunder nå vil kun gå utover kvalitet til eksisterende kunder og eventuelt nye prosjekter. Inntaksstopp av nye kunder er på ubestemt tid. Ny vurdering om tilgjengelige ressurser blir tatt 1.februar.

Legg igjen en kommentar

