Hvordan Skeidar viser at færre selskaper trenger gårsdagens apps (lokasjonsbaserte tjenester)

Jeg har tidligere skrevet innlegg om mobilsider vs app hvor jeg sammenligner fordeler og ulemper med de begge. Forholdet mellom apps og mobilsider har også vært diskutert i mine spådommer for trendene for 2010 og 2011.

2010: Apps, apps og apps

2011: Mobil tilstedeværelse blir malen – ikke unntaket 

Et av argumentene for apps, apps, apps i 2010 var lokasjonsbaserte tjenester. Det var ikke godt nok utviklet å kunne posisjonere og bruke lokasjon for tjenester på mobilsider.  Skeidar viser med lanseringen med sin nye mobilside at denne fordelen er borte.
Hvordan Skeidar bruker posisjonering

Første gang du går inn på skeidar.no fra mobilen (eller m.skeidar, http://www.skeidar.no – samme greia, bare bruk mobilen) blir du møtt av følgende pop-up.

20120126-095801.jpg

Trykker du på tillat vil mobilsiden kunne bruke din posisjon. Valget ditt huskes, så du blir ikke plaget med den samme pop-up´n hver gang du går inn på siden.

Skeidar ønsker å få kundene til varehusene. Naturlig nok. Det er der de selger. Derfor er det viktig at lokasjonen til varehusene kommer enkelt fram. Når kundene trykker på «finn varehus» på mobilsiden kommer de nærmeste varehusene automatisk opp som under. Prøv selv – gå inn på skeidar.no fra mobilen.

20120126-095812.jpg

Sååå….hva har dette å gjøre med at færre selskaper trenger gårsdagens apps?

Som listet opp i pro/con listen for mobilsider vs app i 2010 er lokasjonsbaserte tjenester en negativ faktor for mobilsider. Dette gjelder ikke lenger. Skeidar viser at man enkelt (laget i HTML5) kan lage like smidige lokasjonsbaserte tjenester på mobilsider som på apps. Det gjør at en av tradisjonelle fordelene sidene til apps blir eliminert. Følgelig også en grunn mindre til å velge apps.

Dette har derfor direkte innvirkning på om selskaper trenger og kommer til å utvikle apps. Jada, dette er et av mange argumenter i en større diskusjon. Men jeg er overbevist at lokasjon er en faktor som bør og vil påvirke valget om apps vs sites. Det vil føre til at det blir mindre behov for gårsdagens apps og følgelig vil vi se færre av de.

Merk! Hele diskusjonen om app vs sites tar jeg ikke opp her. Det samme gjelder fortsatt. Dersom du løser kundebehov bedre ved å ta i bruk en av fordelene til apps, bør du velge det. Poenget i denne posten er kun å vise at en fordel apps hadde er borte. Andre er der fortsatt og nye kommer til. Men dersom du har ønsket en app pga ønske lokasjonsbaserte tjenester må du tenke igjen.

One thought on “Hvordan Skeidar viser at færre selskaper trenger gårsdagens apps (lokasjonsbaserte tjenester)

  1. Tilbaketråkk: Skeidar mobilside | Mobilmarkedsføring

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s