Mobilmarkedet endres. Nå.

Jeg har predikert til det kjedsomlige at mobil ikke er en ting. Mobil er en rekke øvelser og fagfelt. På samme måte som det er det på web. De som lykkes best i å gi gode løsninger er selskaper som tar et tydelig standpunkt til hva de tilbyr. Grunnene til dette er flere. La meg ta deg gjennom en litt forenklet tankerekke. Heng på, det er ikke langt, men viktig dersom du vil kjøpe eller selge tjenester innen den mobile sfæren den kommende tiden.

1. Markedet er flatt og globalt

Alle selskaper har konkurrenter i alle land. Innkjøp av tjenester er betydelig lettere over landegrenser og en rekke markeder går mot globale markeder. Jeg er f.eks kunde av amerikanske mailchimp, ungarske prezi og singaporske zopim. Mailchimp aner jeg ikke hvem er, prezi er jeg bare venn med på facebook og Zopim har vi etablert et partnerskap via Singapore.

Det er lett å kjøpe tjenester over landegrenser. Når jeg gjorde sin første vurdering av hvilken mobil plattform jeg skulle bruke, satt jeg igjen med en shortlist på seks selskaper i seks ulike land og på tre kontinenter. Konkurransen blir betydelig større i et flatt, globalt marked.

2. Kun de beste i hver nisje lykkes

Større konkurranse har en åpenbar konsekvens for tilbydere. Dersom du skal selge, må du være bedre enn konkurrentene. Da gjelder fokus, fokus, fokus. Det du skal kunne, må du kunne godt og selge igjen og igjen. Kosten av en ny kunde kan ikke være for høy dersom du skal konkurrere på pris og dermed må du ha mange kunder av samme varen for å kunne opprettholde kvalitet.

De som selger alt og lever alt, vil ikke kunne opprettholde det nødvendige kvalitetsnivået som kunden forventer.

3. Nisjemarkedene skapes når hovedmarkedet er stort nok

Men selvsagt. En utspredning til nisjemarkeder skjer ikke før hovedmarkedet er stort nok. Ekspertene på mobilsøk kommer ikke dersom det totale mobilmarkedet kun utgjør noen millioner. Vi må vente til penga er der. Men nå de kommer, er det naturlig at segmentene dannes og nisjeselskapene får kundepotensiale til å kunne kan dyrke sin spesialitet.

Hvor er mobilmarkedsføringen nå og hva skjer videre

Jeg ser klare tegn på at markedet for mobilmarkedsføring er ved et veiskille. Det har til nå ikke vært stort mer enn smuler å kjempe om. Alle i mobil-verdenen har mer eller mindre kjempet om de samme midlene og mange har tatt på seg langt flere oppgaver enn de burde bare fordi de trengte penger og generell kundetilstrøming var mindre enn eierne forventet. På de andre siden har annonsører og kunder ikke hatt nok innsikt til å forstå forskjellene på de ulike elementene som finnes på mobil.

Men nå kommer pengene. Alle skal på mobilen innen kort tid. Det blir et lite gold rush mot mobil. Litt som sosiale medier er oversnakket den siste tiden og diverse eksperter og konsulenter konkurrerer om å synse hverandre i senk. Når pengene nå kommer er det nisjevinnerne som overlever, ikke de som gjør alt (om ikke det å kunne litt om alt er akkurat deres nisje).

Mobilmarkedsføringen i Norge begynner nå å bli så stort at selskapene må gå fra å raske til seg alt de kan av penger til å finne sitt tydelige fokusområde. Til nå har det gått fint, konkurransen har ikke vært urovekkende stor og løsningene gode nok sett ut i fra kundenes forvetninger. Men nå som pengene kommer inn, økes forventningene, flere tilbyr tjenester og leveransekravene blir større. Vi er altså på full fart inn i at nisjemarkedene skapes. Selskaper vil fokusere og kundene vil ha mer innsikt og kreve bedre leveranse.

Mitt første selskap, er aboslutt et selskap som har levert et meget bredt speker av mobiltjenester. Noe har vi gjort mange ganger før, andre aldri vært borti, men solgt allikevel. Innrømmer det glatt.  Mitt andre selskap, (Mobilskole – meldingsboka på sms), har derimot fra starten av vært fokusert på kun et veldig spesifikt behov og en løsning og ser fruktene av det i dag.

Hvordan har dette noe å si for meg?

Du er fortsatt med? Imporerende. For nå kommer det viktige. Oppsummeringen av hva dette vil si for deg som leverandør eller kjøper av mobile tjenester.

Er du leverandør – vit hvilken retning du tar videre. «selg alt som selges kan» er ikke lenger en farbar vei for suksess

Er du kunde – vær bevist på hvor kompetansen til dine leverandører ligger. Alarmklokkene bør gå dersom du kjøper varer eller tjenester utenfor kjernekompetansen til selskapet.

Mobilmarkedet har akkurat begynt. Det er nå moroa starter. Racet mot mobilhimmelen er i gang. Hvor står du posisjonert?

One thought on “Mobilmarkedet endres. Nå.

  1. Tilbaketråkk: Jeg blir en fanbooster « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s