Men QR-koder var ikke døde..

Etter min slakt av QR-koder i går og twitter-samfunnets samstemte «hm – enig», er det på sin plass å presisere et par viktige ting. QR-koder er nemlig fantastiske!

Det har vært mange teknologier for å registrere en bestilling eller interesse. I ca kronologisk rekkefølge har vi:

  • Sende brev i posten (hvem bestilte vel ikke MrMusic med postkort?)
  • Ringe et telefonnummer
  • Sende faks
  • Sende e-post
  • Klikke på link
  • Sende SMS
La oss kalle disse triggere. Scanne QR-kode er siste trigger i gjengen.
Hver trigger har sine egenskaper med sine fordeler og ulemper. For at du skal kunne bruke triggere korrekt, må du forstå disse. For QR ser fordelene og ulempene slike ut:
QR – Fordeler
+ Raskt når scanner er åpnet
+ Går øyeblikkelig til riktig lokasjon når scannet
+ Gratis i bruk, både å lage og scanne
+ Kan inneholde komplekse og lange linker
+ Bruker blir ikke lagret. (Også en ulempe)
QR – Ulemper
– Krever smart-telefon
– Må åpne scanner-app.
– Du viser til omgivelsene hva du gjør. Kan være sosialt merkelig.
– Krever forklaring i tillegg til koden.
– Bruker blir ikke lagret. (også en fordel)

Når QR-koder er overlegne

Bruk QR-koder når din hensikt med plassering av triggeren drar nytte av fordelene listet over. QR-koder er overlegne på rask registrering av trigger som inneholder komplekse linker fra trykte medier. Lang setning. La meg dele opp.

QR-koder er overlegne når:

  • Rask registrering av trigger. Det går raskt når scanner-app´n først er oppe.
  • som inneholder komplekse linker. Siden en hvilken som helst kode kan leses av, kan denne være så lang og kompleks du bare ønsker- hastigheten blir ikke påvirket. Det gjør at alle QR-koder kan skreddersys til hvert sitt unike formål. F.eks en vare eller en enkelt plakat.
  • fra trykte medier. Det er liten mening i å scanne når du er på en digital flate der det bare å legge inn en link. Men det kan være en rask vei fra et trykt medie til en mobil flate.
Eksempler hvor QR kan vurderes er den voksende trenden med QR-shopping eller plakat-shopping.

Mer info om dette caset og flere eksempler på god QR-kode bruk kommer.

Før til den tid – vurderer hvilke triggere du bruker og hvilke fordeler og ulemper det fører med seg. Ved utnytelse av fordelene er QR-koder faktisk overlegne alle andre triggere.

10 thoughts on “Men QR-koder var ikke døde..

  1. Igjen må jeg bare si meg helt enig. Og det er kanskje nettopp hvilke sammenhenger det blir brukt til som er mitt største ankepunkt, og som du ga gode eksempler på i den forrige posten.

    Et perspektiv som henger tett sammen med fordelene/ulempene du lister over er at det med QR-koder (som med lenker og alle andre ting, for så vidt) er det en kost forbundet med å bruke den. Den kosten består blant annet av tiden det tar å «følge lenken», men også ting som sosial belastning (ønsker du virkelig å stå å scanne reklameplakaten på t-banen eller bussen?), praktiske forhold (om du så ønsker, kommer du deg i det hele tatt nærme nok på en stappfull buss om morran?). I tillegg selvsagt at de, som du sier, ikke er selvforklarende, så man må både kjenne til QR-koder og først ha en passende app. Dersom man reiser med t-bane kan det i tillegg være et problem at man ikke engang er på nett under hele reisen.

    Poenget er selvsagt at det du får igjen for det må være verdt kosten. Og kosten bør være lavere enn alternativet (f.eks. en URL). Altfor ofte i nettopp slike reklamekampanjer i det offentlige rom er det gjerne ikke slik. Effekten av at folk bare er nysgjerrige er sjelden stor, som regel styrer folk unna det de ikke forstår. Gode, korte nettadresser som er lette å huske kan i mange tilfeller være like effektive – og kan til og med «overføres» fra trykk til nett (manuelt) også på avstand, uten at du trenger å demonstrere for hele verden at du nettopp bet på en reklamekampanje.

    Men i mange andre sammenhenger er QR-koder helt suverent. Tross alt er input på touch-telefoner fortsatt tungvint, og det å kunne bli tatt rett til riktig sted kan ha stor verdi. La oss si du hadde en QR-kode på printeren, som tok deg rett til riktig driver, på elektronisk utstyr for å finne manualen. Og som du sier i magasiner man leser i ro og mak. Men selv da mener jeg det bør være en gevinst som matcher bryet med å scanne QR-koden. Som flere har påpekt – bare å lande på forsiden og/eller en side som ikke er mobiltilpasset er selvsagt helt på trynet, da har man høyst sannsynlig bare brukt QR-koder fordi man syns det er fancy, og ikke forstått stort mer.

    Jeg syns fordelene ved QR-koder er sterke når det brukes der det har en funksjon, men jeg syns foreløpig at det er for tungvint og kryptisk. Dersom det blir mer utbredt, og gjerne også blir innebygget i f.eks. kamera-appene på smarttelefoner, kan det endre seg. Tidvis minner det meg litt om Bluetooth-push-reklamene som ble forsøkt for noen år siden. Selvsagt en våt drøm for annonsører å kunne pushe reklame på folk, og også det var/er en spennende teknologi som det er lett å finne scenarier der det virkelig gir en god opplevelse. Men i de aller, aller fleste tilfellene vil det snarere oppleves innvaderende, det er noe grunnleggende galt i metoden som rett og slett ikke sitter skikkelig. QR-koder er også litt der for meg foreløpig, i mange tilfeller.

    Så jeg slutter meg helt til det du sier, men vil legge til: Å scanne QR-koder har en kost – sørg for at de som gjør det får rikelig betalt i andre enden!

    • @Kristian. Ser ut som vi er helt i synk, gitt. Godt innspill. Få betalt i den andre enden er absolutt et viktig poeng som annonsørene ikke kan hoppe bukk over. Om jeg først tar meg bryet med å scanne, bør det komme opp noe mer enn en jalla websiden opp. Arg og vrede.

      Det er vel opp til sånne deg som å vise annonsørene den gode bruken som gir verdi?

      • Personlig jobber jeg ikke så mye med utforming av kampanjer, men i den grad jeg kan påvirke det, så skal jeg nok forsøke å få banket igjennom disse tingene i praksis, ja!

    • Hei Olav,

      Takk for denne. NFC har jeg utelatt i denne bloggen. Rett og slett fordi det ikke er et alternativ som trigger i dag. Utbredelsen er ikke tilstede for at annonsører skal vurdere det i annonsesammenheng.

      Det er spennende…absolutt..og noe jeg kommer til å ta opp i senere bloggposter.

  2. Hei Geir. Synes din analyse av QR-koder er god. Jeg synes forøvrig at ulempene du beskriver er ubetydelige i forhold til alle fordelene. Den største fordelen etter min mening, er at terskelen for å scanne en annonse er lavere enn å sende en SMS til 2010 for mer info, eller å skrive inn en lang url.

    Her er forøvrig en QR kode generator jeg har laget: http://forkort.no

    • Hei Mathis,

      Fordelene med QR-koder er absolutt er. Så blir det en diskusjon man må ta på hvert enkelt kasus (case på norsk) om og evt hvordan QR skal brukes. Generelt er nok jeg mer skeptisk enn de fleste 🙂

      Flott med egen QR generator. Har du en businessmodell bak eller er det bare til glede ?

      • Tjenesten er bare til glede og til fri bruk for alle som ønsker å lage QR-koder selv 😀
        Jeg lagde tjenesten først og fremst for å lære mer om teknologien, men også for å lage et reklamefritt alternativ for alle de andre tjenestene som ofte bugner av reklame.

    • Mathis, jeg er enig i at QR-koder kan ha en lavere terskel enn å sende en SMS til 2010. Men jeg syns i begge tilfellene at terskelen er såpass høy at det hindrer for mange folk i å bruke det. Så for å være litt flåsete – om folk lar være å sende en SMS for mer info, eller om de lar være å scanne en QR-kode, så har man ikke kommet så mye lenger?

      Ok, det var som sagt satt veldig på spissen, men har etter min mening mye sant i seg likevel. Min agenda (og Geirs, om jeg forstår han rett) er at om man overser den terskelen det er å scanne QR-koder, og overser i hvilke sammenhenger det er hensiktsmessig for folk å bruke de, så vil man høyst sannsynlig feile. Det man forventer å få igjen for å scanne QR-koder må stå i samsvar med den innsatsen man må legge inn, om det er av teknisk art, praktisk art, sosial art eller andre ting. Og hver gang noen scanner en QR-kode og f.eks. ikke kommer til en mobiltilpasset side, eller føler de ikke får nok igjen for det, synker tilliten til de. Hvis man får f.eks. noe eksklusivt føles verdien så mye større! At andre bruker QR-koder i lite egnede sammenhenger kan man selvsagt ikke få gjort så mye med, men det ødelegger også for deg som bruker de smart.

      QR-koder er veldig lovende, og de har et enormt potensiale, det er lett å se for oss som jobber med ting rundt dette. Men hvis potensialet blir til et blindt håp om at folk bare må skjønne det, fordi vi vet det er en potensielt kraftig ting, er jeg redd man ikke oppnår den effekten man håper på.

      Dere har sikkert sett Scott Strattens rant om QR-koder. Selvsagt snakker han om de dårlige eksemplene på bruk av QR-koder, men slike finnes jo faktisk i rikt monn! Hvis man neglisjerer problemene med QR-koder, risikerer man å gå i slike feller:

      QR-generatoren er kul! Jeg kan lett komme til å bruke den om jeg skal lage QR-koder. De to problemene jeg (og alle andre som bruker tjenesten) likevel er pukka nødt til å ta stilling til er – kan jeg 1) plassere QR-koden i en sammenheng og for folk som faktisk har forutsetninger for og vilje til å bruke de og 2) kan jeg gi de noe som er verdt det i andre enden.

      • Vi er i synk, Kristian 🙂 Min agenda er at det må gjøres overveide valg basert på teknologiens egeneskaper og hva man ønsker å oppnå. Det går på de tre punktene jeg satte opp i sist bloggpost,

        1. Fortelle hvorfor bruke (call to action)
        2. Enkelt å ta i bruk trigger (sms, skanner, e-post, brevdue)
        3. Verdi etter trigger brukt

        Kraften er der ved riktig bruk, for sure. Bare bruk det riktig, for h*.

Legg igjen en kommentar

