Derfor henger annonsører etter på mobil …og vil fortsette å gjøre det

Christian Raae spør i Kampanje i går om «har kundene alltid rett» og mener den strategiske tilnærmingen til mobil glimrer med sitt fravær i Norge.

Jeg er selvsagt helt enig. Men mener at uansett hva mye vi mobil-folk syns, vil det fortsatt være sånn i lang tid framover.

Det er tre grunner til det.

  • Alle vil gå hjem klokka 15 og drikke te med sin bedre halvdel (evt hjem til en elsker og gjøre mer enn å drikke te.) All endring fordrer tid og følgelig kostnader.
  • Eksamenssyndromet – det er ikke eksamen ennå. Du vet den følelsen du plutselig finner ut at det er eksamen i morra og du ikke kan en dritt? Da jobber vi som et helvete. Men før den tid, er det alltid mulig å fikse senere. Mobil er fortsatt på «fikse senere».
  • Alle selger det de kan tjene mest på. Det er per natur det som kjøper føler seg trygg på og har mest kjennskap til selv. Ikke det nye mediet ingen vet noe om ennå. Derfor pusher byråene og selgere mobil i like stor grad som annet.

For når SAS planter en QR-kode på en liten TV-spot er det tydelig at det er en enorm kunnskapsmangel.  Forventer SAS at titterne skal bli interessert, finne mobilen, rote fram til en scanne-app de kanskje ikke har, åpne den, holde mobilen stille lenge nok til å detektere og deretter komme til noe de ikke helt vet hva der. Vel..da kan jeg ikke annet enn å tenke på markedssjefene rundt omkring som de så alt for treffende ungene i BI-reklame.

Men på den andre siden. Hvorfor skal en markedssjef putte hodet på blokka for en endring når han like gjerne kan gjøre det ca like godt som i fjor med betydelig mindre innsats og risiko for å sette seg i dårlig lys? Det er trygt å gjøre ca det samme som i fjor.

Hvorfor skal vi legge ut på en mobilferd før det er absolutt businesskritisk nødvendig? Jada, mange har begynt og mange har gjort det bra. Men majoriteteten sitter godt plantet på gjerdet og venter på flere caser, mer tall, bedre garantier og kreativitet med fallskjerm.

Fatter du ikke at mobilen boomer? –  ikke gjør business med meg

Man trenger ikke akkurat være superhelt på NASA for å skjønne at mobilmarkedet boomer. Jeg kan gi deg noen eksempler:

  • Sist uke var første gangen mobilversjonen av aftonbladet.se hadde flere unike lesere enn web-versjonen. I kun en time, men det viser et skifte.
  • Lesetiden var i fjor på et norske medie lenger på mobilversjon enn på web-versjon.
  • Klikkrater på mobile annonser er ca 5x så store som på web.
  • Finn.no hadde en mobil- og tablet-vekst fra desember til januar på 47%.
  • Spådommer sier at norske søk på mobil blir større enn på web i løpet av 2013!
Om du ikke fatter at mobil har et ufattelig marked og et sted du må være innen kort tid…vel, da gidder ikke jeg prøve å overbevise deg. Da bruker jeg heller tid på de av kundene som faktisk forstår det og har lyst til å kapre et utrolig spennende marked.
Forbli der du er
Så ja, Christian. Selvsagt burde et betydelig antall av annonsørene lage fantastiske multikanalstrategier og forankre mobilen sentralt i strategien. Men av natur er mennesker hengehuer og lathanser. Det skjer ikke før de må. Og det burde både du, jeg og de av kundene våre som har begynt med mobil være jævlig glade for.

Når alle suger, er det mye lettere å ikke suge. Det er bare et fantastisk mulighetsrom om alle andre tegner styggere rundinger og . Jeg stiller mye heller opp i en skjønnhetskonkurranse mot Bjørn Kjos enn Kristian Kjelling (sorry, Bjørn).

Jeg håper inderlig at alle som leser dette ignorerer mobil fullstendig og overlater til meg og mine kunder å gjøre noe coolt. Da blir jobben min så mye lettere og jeg kan gå hjem kl 15 hver dag og drikke te med dama.

Legg igjen en kommentar

