Revurder forretningsmodellen din (Mobiltrend 1 du må ta stilling til i 2012)

Jeg vil de kommende dagene presentere 5 mobiltrender jeg mener du bør følge i 2012 og inn i 2013. Trend 1 følger under.

1. Revurder forretningsmodellen din

Det høres kanskje rart ut at dette er en trend du bør innse om mobil. Men dette er underliggende for hvordan man skal jobbe på mobil og har innvirkninger på det du driver i med i dag.

Se på eksempelet Norgestaxi vs Click A Taxi. Begge lager en tilsvarende app for å bestille taxi. (forøvrig den mest utbredte app-ideen på alle gründersamlinger). Innholdet i tjenestene er så og si identisk. Bestill taxi nær deg, gjør det lett å bestille og få bil kjapt.

Den store forskjellen ligger derimot i forretningsmodellen.

  • Norgestaxi skal tjene penger på å kjøre flere taxi-turer
  • Click A Taxi skal tjene penger på at man bestiller via de. Selve taxi-turen foretas av andre.

Årsaken til at mobiltjenesten blir laget er altså totalt forskjellig. Men tjenesten er allikevel så og si innholdsmessig identisk.

Konkurrentene dine endrer seg

Ny bestillingsrutiner gjør at nye forretningsmodeller dukker opp. Kan det hende at det ligger mer muligheter innen taxi-formidling enn selve taxi-turen? Er Click A Taxi en konkurrent til Norgestaxi eller en samarbeidspartner? Er alle taxi-bestillingsapper laget av en random 15åring en konkurrent til Norgestaxi? Den måten mobilen endrer vanene våre og gjør at enkeltelementer av en kundeopplevelse (f.eks bestillingen av en reise fra a til b) i større grad kan gjøres av utføres av flere.

Tidligere har det vært enkelt å definere hvem som er konkurrentene sine. SATS har hatt Elixia som konkurrent. Ferdig. Nå plopper det opp digitale treningshjelpere. Hva gjør en Endomondo for SATS sin business (tjenester der man holder oversikt og deler treningsøkter)? Endomondo skal også bidra med å holde meg i form. Akkurat slik SATS gjør. SATS kan også lage en sosial, digital treningstjeneste for å selge flere abonnement. Skal de derfor jobbe med eller mot Endomondo.

Det er eksempler som Endomondo og Click A Taxi også i din bransje. Den største feilen man kan gjøre i dagens marked er å tenke: «jeg har alltid tjent penger på A, altså skal jeg forsette å selge A». Jeg sier ikke at forretningsmodellen må endres, men jeg mener bestemt at man må tørre å revurdere hva man tjener penger på og hvordan nye løsninger påvirker din næring.

Det handler ikke lenger om «jeg må ha en app»

Nærliggende spørsmål Norgestaxi bør stille seg er:

  • Hva vil vi tjene penger på? (følgelig også hvor mye penger tjener vi på formidling vs tur vs ..)
  • Kan vi lage en bedre taxi-bestillings tjeneste enn en uavhengig leverandør? Om nei, inngå samarbeid. En dårligere app vil aldri lykkes. Om ja, vurder blant annet:
  • Hva vil vi tjene penger på? (følgelig også hvor mye penger tjener vi på formidling vs tur vs ..)
  • Hvor stor del av opplevelsen vil vi ta ansvar for?
  • Skal vi bare lage en app for vår core business (taxitur) eller inkludere annet for å sikre bruken som fører til salg av våre tjenester (f.eks taxibestilling om taxitur er core business)
  • Hva skjer om andre lager en tjeneste som er bredere, men også inkluderer det samme som oss?

Legg merke til at dette problemstillinger som går på selve kjernen av forretningsdriften, ikke rent på mobil. Allikevel har en rekke selskaper til nå kastet seg på app-bølgen fordi de «må jo ha en app». Hvordan den skal påvirke forretningsmodellen har i alt for mange tilfeller virket sekundært.

Du bør innse er at mobilen kan endre hvordan hele din business bør fungere. Du må i alle fall tørre å tenke tanken. Og helst før  du setter i gang mobilutviklingen.

4 thoughts on “Revurder forretningsmodellen din (Mobiltrend 1 du må ta stilling til i 2012)

  1. Tilbaketråkk: Riv deg løs fra plattformen (Mobiltrend 3 å følge i 2012) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: Mobilstrategien utspiller sin rolle (Trend 4 å følge i 2012) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: ..også var det den mobilsiden « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  4. Tilbaketråkk: Jeg blir en fanbooster « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s