Du kan gå en tøff tid i vente (Mobiltrend 2 å følge i 2012)

I serien mobiltrender å følge i 2012 kommer en velkjent traver fra unge Nilsen. Men jeg føler at det i løpet av 2012 og inn i 2013 er en betydelig større andel selskaper som vil legge opp strategien sin etter dette.

Fra kjøpe kunder til løse meg-her-nå

Det er få som er i tvil på at mobilen har endret brukervanene våre. Hvem har ikke vært oppgitt hyppig mobilbruk under middag med kjæresten? Eller under møtet der du plutselig snakker til en mentalt fraværende person oppslukt i mailen eller wordfeud.

Mobilen i bruk opp til 150 ganger per dag

Det endrede bruksmønsteret er veldig tydelig på mobil. Vi har gått fra en verden der mediebildet var oppdelt i perioder til en verden der vi alltid er tilgjengelig og på. Grafikken under viser hvordan mobilen binder dagen sammen med stadige avbrudd. Undersøkelser viser at mobilen sjekkes opp mot 150 ganger hver dag. Det er en gang hvert 6 minutt i våken tilstand. Om det i realiteten er så mye er jeg usikker på, men at det er ofte er hevet over enhver tvil.

Bruksmønster før
(kilde: raekdal.com, feb 2012)

Bruksmønster nå
Kilde: Raekdal.com (feb 2012)

Reklame har tradisjonelt vært å kjøpe medieplasser og trykke sitt budskap ut på flest mulig plasser. Selvsagt. Ut i fra en hverdag der mediedagen er stykket opp er dette naturlig. Jeg har omtalt dettte også i tidligere trender: Du må løse her og nå. Men hvordan fungerer dette i den nye mediehverdagen med stadige, kjappe avbrudd?

Vi har blitt informasjonsbortskjemte

Mobilen har gjort at vi er vant til å få den informasjon vi søker – akkurat nå vi vil. Det er real tid og lokasjons som teller. Her og nå. Vi er på blitt fullstendig informasjonsbortskjemte. Husker du den ene dagen Wikipedia aksjonerte og var nede en hel dag? Saken ble blåst opp i de nasjonale mediene på lik linje med sex, vold og Petter Northug. Det er krise dersom vi mister tilgang på informasjon.

En som er informasjonsbortskjemt ønsker ikke å bli pusha på noe han ikke vil ha. Dermed blir det større utfordringer knyttet til å kjøpe seg kunder uten å tenke på hvilke behov kunden skal ha dekket der og da. Kundens behov er ikke alltid ensbetydende med hva du ønsker å prakke på av spennende tilbud.

Trenden med meg-her-nå er ikke ny. Men jeg opplever det er først nå de kommende månedene annonsører vil begynne å forstå at de i større grad må legge opp kurs for å tilfredsstille målgruppen. Klikkrater på annonser har dalt, det er flere plasser å kjøpe og samlet effekt synker i mange tilfeller.

Merk jeg sier ikke at det ikke fungerer å kjøpe kunder. Mange gamler metoder vil fortsatt være gyldige og ha livets rett. Kanalene skal i aller høyeste grad fungere sammen.  Men de som glemmer meg-her-nå i sin kampanjeutforming og produktutvikling går en tøff tid i vente.

3 thoughts on “Du kan gå en tøff tid i vente (Mobiltrend 2 å følge i 2012)

  1. Tilbaketråkk: Riv deg løs fra plattformen (Mobiltrend 3 å følge i 2012) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: Mobilstrategien utspiller sin rolle (Trend 4 å følge i 2012) « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  3. Tilbaketråkk: ..også var det den mobilsiden « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s