Riv deg løs fra plattformen (Mobiltrend 3 å følge i 2012)

Den tredje trenden du må følge i resten av 2012 og inn i 2013 er den første som går på valg av tekniske løsninger. For de andre trendene, se:

  1. Revurder forretningsmodellen din
  2. Fra kjøpe kunder til løse meg-her-nå

Plattformuavhengig

Se på de to skjermbildene under. Ser du forskjellen på de?

Riktig. De er identiske bortsett fra menylinjen nederst på den til høyre.

Bilde til venstre er Cubus sin iPhone app. Bilde til høyre er Cubus sin mobilside. Innhold er identisk. Navigasjon er identisk.Brukeropplevelsen er identisk. Prøv selv. (Last ned Cubus fasion for iPhone og gå til http://www.cubus.com fra mobilen.)

Hvorfor er det slik? Svaret er selvsagt enkelt. iPhone versjonen viser til mobilsiden uten at det er laget noe unikt innhold for iPhone. Dersom noe endres på mobilsiden, endres det også i appen. Man kunne selvsagt spurt seg, hvorfor er det i det hele tatt appen laget. Årsaken går på hvor vi søker etter informasjon. Noen søker på google, mens andre foretrekker å søke i appStore eller Google Play. Ved denne løsningen når man alle med samme informasjon uansett hva slags mobil plattform de er på.

Fordeler og ulemper med apps er endret

For en evighet siden (i 2009) skrev jeg en bloggpost om pro og con med mobilsider og apps. Som beskrevet bør du velge løsning etter egenskapene til apps og mobilsider. Mitt kjappeste svar på spørsmålet «skal jeg ha app eller mobilside» har alltid vært: Velg mobilsider som default. Men dersom fordelene med apps gjør at det er mer sannsynlig å løse brukernes behov på en bedre måte sett i forhold til utviklingskostnadene – velg apps.

I 2009 var fordelene med apps store. Nå, en evighet senere, har fordelene med apps blitt betydelig mindre. HTML5 (en måte å gjøre mobilsider mer avanserte) fjerner en rekke av fordelene apps tidligere har hatt. Spesielt lokasjonsbaserte tjenester og avansert grafikk har blitt betydelig bedre med HTML5. Dette gjør at det i betydelig flere tilfeller vil være mer hensiktsmessig å utforme mobilsider enn apps i 2012.

Du må være på alle plattformer

Som leser av denne bloggen, forventer jeg du vet at du må være tilgjengelig på iPhone og Android som et minstekrav. Snart vil det muligens også være flere plattformer du må være på. Microsoft og Nokia satser steinhardt, hvem vet hva som skjer med Samsung sin Bada satsning og flere kan komme til landet. Uansett hvilken plattform kundene dine har, forventer de at de kan nå deg ved hjelp av mobilen.

Det gjør at dine løsniner må fungere på alle plattformer. Desto flere plattformer som finnes, desto mer presser det seg på behov for plattformuavhengige løsninger. Som f.eks Cubus er et eksempel på.

Med dagens løsninger på mobilsider, er det for meg åpenbart at plattformuavhengige løsninger i et betydelig antall tilfeller vil være å foretrekke. I praksis vil det si at du kommer til å lage mobilsider som fungerer på alle mobile enheter og er grunnstammen i eventuelle apper du lager.

Det ser ikke ut som om brukerne vil slutte å bruke appstore som steder man søker, så appstorene komme til å fortsette å eksistere og tvinge deg til å lage apps. Men måten de blir laget på vil forandre seg.

Din mobile tilstedeværelse i stor grad være basert på en felles online mobilløsning. Hvis ikke blir det dyrt å oppdatere og holde orden på en rekke versjoner. Og dyr vedlikehold vil vi vel ikke ha?

One thought on “Riv deg løs fra plattformen (Mobiltrend 3 å følge i 2012)

  1. Tilbaketråkk: ..også var det den mobilsiden « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s