Mobilstrategien utspiller sin rolle (Trend 4 å følge i 2012)

I føljetongen mobiltrender å følge i 2012 og ut i 2013, følger trend 4. For de foregående, se:
  1. Revurder forretningsmodellen din
  2. Fra kjøpe kunder til løse meg-her-nå
  3. Plattformuavhengig

Ingen flere mobilstrategier

Ja, du leste riktig. Jeg mener det vil være en trend framover at det vil bli færre mobilstrategier som vi kjenner de i dag. La meg fortelle hvorfor.

Vi begynner med to enkle eksempler på hvordan vi bruker de ulike digitale enhetene. Under vises hvor mange av oss (mener Nielsen i alle fall) som bruker hhv smarttelefon og nettbrett når de gjør ulike aktivtiteter

Fett nok. Vi bruker en digital enhet mye, men i litt ulik mengden ut i fra hvilken aktivitet vi gjør.

Et eksempel til. Grafen under viser tall fra London OL 2012 og hvilke enheter som var pålogget når i løpet av døgnet. Ikke uventet er den lille skjermen det førset og siste vi gjør før vi legger oss. (ps. legg merke til at desktop er en graf, mens man skiller på apps og mobil web. Det gjør at det ser ut som mobil kommer dårligere ut sett i forhold til mobil enn hva det faktisk gjør. Mobil samlet stod for 60 % av antall sidevisninger)

Fra terminal til situasjon

 

 

 

Flotte tall og masse man kan si ut av det her. Men det kan vi gjøre en annen gang. Jeg vil heller se det mer generelle. Grafene sier meg at vi åpenbart bruker terminalene forskjellig, men vi forventer fortsatt og ha all informasjon vi trenger tilgjengelig på alle terminaler. Under OL byttet jeg om på å bruke tv, mac, nettbrett og mobil som min første, andre og tredje skjerm. Noen ganger så jeg på livesending på TV, andre ganger på nettbrett mens resultater og nyheter stod tilfeldig oppe på en av de andre dingsene.

Som forbruker driter jeg i hvilken enhet jeg bruker, jeg vil bare ha dekket mitt behov. Men jeg forventer definitivt å kunne oppsøke den samme informasjonen på alle dingsene.

Så hva gjør det med en stakkars leverandør som skal gi meg informasjon? Det er ganske store utfordringer som må løses:

  • All relevant informasjon på alle enheter
  • Kundens behov skal dekkes uansett hvilken enhet eller situasjon de er i
  • Enhter brukes om hverandre
  • Behov varierer ut i fra hvilken situasjon kunden er i.

Nesten alle selskaper vurderer eller vil vurdere hva de skal gjøre på mobil. Mange har begynt å sette ned mobilstrategier og flere vil følge. Men i en verden som har så komplekse bruksmønster som vist i punktene over, er det umulig å skille kanalene og lage en mobilstrategi, en webstrategi, en nettbrettstrategi, en smart-tvstarategi..puh. og div andre. Terminalene henger sammen! Det er meningsløst å separere kanalene i strategi prosessen.

Strategier må være digitale, ikke teminalfokuserte

Derfor må jeg bruke dette som trend 4 at mobilstrategier utspiller sin rolle. Jeg kunne like gjerne sagt nettbrettstrategi utspiller sin rolle. Det må være en klokkeklar sammenheng mellom spesielt de digitale kanalene. Denne trenden er nok satt opp mer som et håp enn som en trend jeg tror vil prege mobilverden for mye framover. Til det har ikke utviklingen kommet langt nok. Men dersom jeg kan påvirke noen få sjeler, skal jeg si meg fornøyd.

For som syns dette virket veldig tørt, men har slitt seg helt ned hit. Her kommer en oppskrift du vil forstå:

  1. 1. Definer behov du skal dekke
  2. Finn en løsning på behov
  3. Velg kanaler/terminaler etter hva som gir optimal løsning ref 2
  4. Selg greiene dine

Dersom det kommer en ny kanal du må vurdere, gå tilbake til punkt 1. Ikke begynn på punkt 3 og prøv og finn på noe lurt. Please.

 

Ps. Jeg sier ikke at tiltaksplaner for hver kanal skal lages. Med strategi mener jeg her det overgripende i forhold til behov og løsing, ikke til praktisk gjennomføring og teknologivalg.

 

 

 

2 thoughts on “Mobilstrategien utspiller sin rolle (Trend 4 å følge i 2012)

  1. Tilbaketråkk: ..også var det den mobilsiden « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Tilbaketråkk: Jeg blir en fanbooster « Mobilmarkedsføring og mobilreklame

Legg igjen en kommentar

