Jeg blir en fanbooster

Dette er historien om to bloggposter, en bok og et personlig valg. Historien er mer personlig enn jeg pleier å være på denne bloggen. Men personlig er litt av poenget med en blogg, er det ikke?

La oss begynne med de to bloggpostene og boka.

Bloggpost 1: Endringen i markedet

Tidlig i 2012 skrev jeg en ufattelig kjedelig bloggpost. Mobilmarkedet endres. Nå. het den og handlet om hvordan mobilmarkedet går mot mer spesialiserte, globale leverandører.

Posten var i stor grad preget av mine egne erfaringer. Jeg visste det kanskje ikke da, men denne posten var viktig. Jeg har startet og solgt diverse ting de siste årene. Blant annet har jeg både startet noe som etterhvert ble et byrå som levde av konsulenttimer og et softwareselskap der alle kunder får samme produkt.

Dette er to fundamentalt ulike forretningsmodeller og krever to ulike tilnærminger. Samme hvilken man velger, skal du lykkes må du velge en vei og gjøre alt for at denne ene skal lykkes. En kombinasjon av salg av konsulenttimer og software er i mange tilfeller veien til en sakte død.

Bloggpost 1 handlet om hvordan mange av tjenestene som tradisjonelt hadde kunne blitt levert av byråer, var nå i større grad gått over til å bli levert av softwareselskaper. F.eks utformingen av apper: fra byrå og skreddersøm til bruk av verktøy som f.eks phonegap.

Bloggpost 2: Ta egen medisin

Litt tidligere i høst beskrev jeg fem trender for mobilmarkedsføring. To av disse var  revurder forretningsmodellen din og mobilstrategien utspiller sin rolle. Begge trendene går på de litt større tankene på at mobilen har ført til en ny måte å se på business på.

Revurdere forretningsmodellen din forteller det er nå viktig å revurdere hvordan man skal tjene pener.

Mobilstrategien utspiller sin rolle beskriver hvordan alle digitale flater må sees i sammenheng. De digitale flatene brukes på ulik måte. Jeg mente at mange av dagens mobilstrategier blir utformet for snevert og ikke er nyttige nok.

Jeg ville vært en hykler om jeg ikke turte å ta egen pille. Jeg selv måtte tørre å revurdere hvordan tjene penger og hvordan min mobilkompetanse ville passe inn i framtiden. Så jeg gjorde det. Og kom fram til et kanskje overraskende svar. Kommer tilbake til det snart.

Bok: om følelser og sånn

Noen folk er beleste. Broren min er overlest. Å rote i bokhylla hans er som å skype med utviklere i India. Man vet aldri hva man får og du skal være heldig om det er noe du forstår.

Jeg var på besøk hos broren min for noen uker siden. Siden han bor i Praha, blir jeg som oftest noen dager i slengen. Som vanlig gikk jeg på litterær oppdagelsesferd. Inne blant de høylitterære verkene (inkludert hans egen «fakta faen«) fant jeg denne gang the happiness hypothesis.

Tittelen høres ut som atter en selvhjelps-bok av en middelmådig kvakksalver. Men damn. Det var det ikke for meg. Den fikk meg virkelig til å tenke. Eller rettere sagt. Den fikk meg til å tørre å ta opp med meg selv hvordan jeg vil ha livet mitt.

Basert på blant annet «do not seek to have events happen as you want them to happen to, but instead want them to happen as they happen, and your life will go well» (epictetus), bestemte jeg meg for noen ting:

  • Gjør det du er god på.
  • Nyt det.
  • Følg magen.

Leting etter veien videre

En kjapp oppsummering:

  1. Fokuser innsats
  2. Ta egen medisin på business
  3. Følg magen.

1. gjorde at jeg måtte velge mellom om jeg vil selge meg selv eller fokusere på å bygge en sjukt bra tjeneste jeg tror på. Det var egentlig et lett valg. Innerst inne blir jeg mest engasjert av å kunne løse et problem for mange heller enn å selge rumpa mi på timesbasis.

2. gjorde at jeg måtte tørre å tenke ut av mobil-verden og inn i et behov og marked jeg tror på. Mobilkunnskap kan brukes uansett. God damn. Det selskapet som ikke tror mobil er superessensielt i de aller fleste businesser, er ikke et selskap jeg vil legge all min tid inn i. Så da gikk det på å finne noe jeg trodde på uavhengig av kanal.

3. gjorde at magen bestemte til syvende og sist. Hva ville få meg til å glede meg til hver eneste nye dag. Nyte veien vi gikk, ikke bare et forgloret mål der framme.

..så da ble jeg en fanbooster

Magen talte. Og endte opp hos fanbooster. Heldigvis talte de tilbake til meg og ville ha med magen min.

Et selskap som nesten på mirakuløst vis har klart å kapre til seg masse kunder uten noe som vel i realiteten kan kalles verken salg eller markedsføring. De har kun hatt ekte passion og ønske om å lage et bra produkt. På mange måter er fanbooster alt annet enn innpakning. Bare se på websidene. Et absolutt forbedringspotensial på hvordan de kommuniserer, men menneskene og produktet i bunnen er til å bli glad av.

Fanbooster har et fantastisk CMS til å lage facebook apps og leker med storheter som Manchester City, Aston Vila og Odd Grenland. Som første president av Heia Bortelaget (av Lerkendal) rikket det litt i fan-foten å jobbe med slike selskaper. Og hey – markedsføring i dag er jo i stor grad å bygge og booste fans. Fanbooster fører meg på mange måter tilbake til røttene.

Hos fanbooster har jeg har lyst til å stå opp hver dag til å leke på jobb.

Sånn. Det var en personlig post. Skal ikke bli så mange av de framover, altså. Skal holde meg til faget mitt.

ps. Fanbooster setter opp kontor i Oslo og har housewarming med uformell nettverking fredag 19.ok kl 14:00. Det blir caser og litt innlegg og slikt. Men i fanbooster-stil. Du vil skjønne når du kommer. Si fra om du vil komme, så skal jeg se om jeg klarer å snike deg inn 🙂

pps. Jeg begynner som Chief Innovation Officer. Eller Innovasjonssjef på norsk. Har du noe på hjertet, rop ut! Jeg vil gjerne høre fra deg! Det første jeg gjorde i Fanbooster var selvsagt å sette opp en blogg for å dele mer om det spennende som skjer i selskaper.

6 thoughts on “Jeg blir en fanbooster

  1. Hei, magefølelsen min sier at jeg gjerne vil bli «sneket inn» i morgen;) Er i evalueringsfasen for facebook-verktøy, og ville gjerne sett om jeg kunne fått noe utbytte av å være til stede der!??

Legg igjen en kommentar

