Historien bak: Geir (33) ble tilbudt 55.000 kr etter budrot med Krogsveen

Det er alltid noen drittsekker som har blitt dårlig behandlet av et selskap og skaper overskrifter i pressen. Petter (15) fant edderkopp i frokostblandinga, Trine (57) fikk ikke lov å betale på bussen med sjekk eller barnefamilie ble kastet ut av hotellet etter bæsj i bassenget. Hvem er disse folka som står fram med sånne saker? Egosentriske søplefolk eller forbrukere med et viktig samfunnsoppdrag?

Jeg kan gi litt innsikt. Jeg ble nemlig nylig en av drittsekkene. Jeg gikk fra å være en litt misfornøyd kunde til å være en som uttalte meg krast om Krogsveen i media. Jeg tror det er noe å lære av den enten du er en misfornøyd forbruker, møter en potensiell krise i jobben eller jobber innen PR.

Dette er historien om hvordan drittsekken Geir (33) ble skapt.

1. Starten: Merkelig budrunde

Jeg var nylig i en budrunde på et hus. Litt ute i budrunden fikk jeg følgende SMS ”Hvis 15.09 er ok for deg som overtakelse, så har du fått deg ny bolig”. Jeg svarte ok  med en gang og avtalen var inngått. Trodde jeg. Megler var ikke enig og huset ble solgt til noen andre. Les hele saken her.

På telefon like etterpå var megler åpenbart stressa. Det var litt som å snakke med en unge som vet han har tissa på seg, men nekter for det selv om det drypper fra buksa. Megler ville tydelig ikke snakke med meg, men rakk blant annet å si ”dersom jeg hadde svart før, ville jeg fått huset.” En liten sjekk med budreglene, viser at dette er direkte i strid med gjeldende lov. Jeg mente, og mener fortsatt, jeg har inngått en bindende avtale.

Jeg ba om å få oversendt budjournalen. Det var visst vanskelig. Hun satt jo i bilen og kontoret var langt unna og det hadde vært en stressende dag og jeg måtte da skjønne at jeg ikke kunne få den nå. Men jeg kunne gjerne ”komme innom kontoret en dag”.  Dette var siste gang jeg snakket med megler. Ikke et pip fra henne etter denne samtalen. Budjournalen jeg senere fikk tilgang på var for øvrig også proppfull av feil og umulig å stole på.

Det ble for dumt med en megler som helt tydelig viste at hun hadde gjort en feil, men nekta på alle sylindere og viste kundeservice som en full dørvakt. Jeg tok kontakt med hovedkontoret til Krogsveen for å få tatt opp saken skikkelig. Jeg skulle ikke skue Krogsveen for denne ene meglerens opptreden en dag. (se budjournal)

2. Opptakten: Dialogen med Krogsveen

Heldigvis foregikk budrunden skriftlig. Etter å ha sendt skjermbilder av den inngåtte avtalen til megler, fagdirektør og advokat hos Krogsveen samt mast noen ganger, fikk jeg endelig en telefon fra en av Krogsveens advokater sent neste dag. Her fikk jeg servert en ny historie. Nå var det ”teksten kan ikke tolkes som om det har vært inngått en avtale” og ”intensjonen var aldri å inngå avtale, men bare forhandle”.

Min oppfatning om at teksten ”Hvis 15.09 er ok for deg som overtakelse, så har du fått deg ny bolig” var utvetydig og noe mer enn en forhandling, kunne Krogsveen ikke se for seg. Det måtte jeg da skjønne. Overraskende nok var advokaten til Krogsveen enig i at det var utvist dårlig meglerskikk. Advokaten spurte hva jeg kunne tenke meg som løsning på saken. Jeg svarte det var umulig for meg å ha innsikt nok til å vite det på stående fot og heller forventet at Krogsveen kom med et forslag til meg. Advokaten lovte å komme tilbake til meg neste dag. Det var siste gang jeg snakket med advokaten, men sent neste dag sender hun isteden at ”de må ha mer tid, men kommer tilbake til meg neste uke”.

Det er noe å jussen som heter ”tid til å innrette seg etter”. Det vil si noe i retningen at desto lenger tid det tar, desto lenger vanskeligere blir det å få til endringer. I dette tilfellet var det helt klart til Krogsveen sin fordel desto lenger tid ting tok og alle parter fikk innrette seg etter hendelsene. Det kunne jeg ikke ha noe av. Derfor ringer jeg direkte til Leif Laugen, adm dir i Krogsveen og ber om et møte samme dag. Dersom de ikke svarer innen en time, går jeg videre med saken.

En time senere fikk jeg telefon fra fagdirektøren og ca fire timer senere har jeg møte med henne. En gjennomgangsmelodi hos Krogsveen det her. De svarer når jeg setter en tidsfrist og en konsekvens. Uten det, er de ikke fremmede for å drøye.

Fagdirektøren har en tredje forklaring på det som har skjedd. Hun mente det ikke var snakk om en bindende avtale, men dersom det kom til at avtalen var inngått, hadde de trukket tilbake budet. Ser du den? Hun mente de trakk tilbake en avtale de ikke hadde inngått. Men allikevel vil hun gi en kompensasjon på 55.000 kr for vi ”legger saken død”.

Fagdirektøren er eldre enn meg og definitivt mer erfaren. I møtet og senere eposter bruker hun metoder jeg ikke kan tolke som annet enn hersketeknikker. Hun tar tilnærminger som ”du vil vel legge alt stresset bak deg””det blir mye fin-juss dersom vi går videre” og ”du vil ikke snakke med meg, men snakke med advokatene våre dersom du ikke godtar tilbudet mitt”. Hun uttaler ordet advokat som om det er djevelen selv. Trusselen om at jeg ikke har kontakt med henne, men advokatene blir aldri noen realitet.

Mot slutten kommer hun med et siste tilbud. Hun kan hjelpe med å finne en ny bolig. De har jo ”mange boliger på lur” og kan sørge for at jeg finner noe. Det høres fint ut, men kort tid etterpå slår det meg. Hva om jeg hadde vært selger og fikk vite at Krogsveen tilbyr min bolig i en kompenasjonsavtale? Finnes det muligheter for at Krogsveen selger boliger under bordet? Eller hva mente hun? Det høres virkelig ikke bra ut nå i etterkant.

3. Avgjørelsen: En drittsekk blir skapt

Det går en faen i meg (retter sagt…oss. Det er ikke bare meg. Det er en annen person som er sentral i det hele. Du vet hvem du er :)). Skal jeg virkelig la Krogsveen drive business på den måten her uten å ta det videre eller la andre høre historien? 55.000 kr er fristende. Enkle 55.000 kr. Bare jeg holder kjeft og legger det bak meg. Mye moro man kan få for det.

Men dersom jeg takker ja til det, vil Krogsveen kunne fortsette å være drittsekker uten at noen vet om historien. Jeg kan ikke ta saken videre og kreve min rett på huset. Hadde Krogsveen kanskje gjort dette før? Når jeg tenker meg om, virket fremgangsmåten kalkulert. Nekte for alt, lete etter en historie jeg ikke kan si noe på og til slutt komme med et lukrativt tilbud ispedd trusler om en lang kamp med advokatene. Det virket nesten innøvd. Og hva er vel egentlig 55.000 kr? Bare 1 % av huskjøpet jeg nettopp hadde gjort.

Hadde de bare vært joviale folk som holdt ord, la seg flate og var mennesker man kunne likt. Da hadde vi funnet en avtale. Jeg ville nok ikke krevd kompensasjon en gang, men lagt godsiden til. Jeg skjønner at folk driter seg ut. Gjør det rett som det er selv. Men når de så til de grader nekter for alt, pynter på sannheten og kommer med indirekte trusler.…det gjør meg bare forbanna.

Jeg bestemte meg for å bli en drittsekk til Krogsveen viste seg fra en annen side. Døra skulle dog aldri være lukket for noen form for diskusjon og samtale. Det står jeg ved. Jeg gjør mitt beste for at all kommunikasjon fra meg skal også være hyggelig og saklig selv om vi ikke er enig på sak.

4. Smellet: Hvordan skape og spre historien

Det er to måter å angripe en slik historie på; den juridiske og den offentlige. Jeg valgte først den juridiske.

I dette tilfelle ble det først Reklamasjonsnemda for Eiendomsmeglingstjenester. Dette er bransjens eget forum og beslutninger her følges av bransjen i de aller fleste tilfeller. Kosten er kun 500 kr. Man kan klage inn både for brudd på god meglerskikk og kreve kompensasjon. Siden nemda ikke tar saker som er ført for retten eller sendt til Finanstilsynet, sendte jeg saken hit først. Etter avgjørelse i nemda, er de neste trinnene Finanstilsynet (utsteder lisens for meglertjenester) og vanlig runde i retten.

Jeg hadde kanskje et lite håp om at når jeg klagde de inn til nemda, ville Krogsveen bli vanlige, hyggelige mennesker som ville komme fram til en løsning. Men det viste seg heller motsatt. De brukte isteden store juridiske ressurser på å forsvare seg og fordreie alle ting de kunne fordreie. Det var Krogsveen mot meg. Krig. Ikke et eneste forsøk på fornuftig kontakt med meg som klager.

Derfor begynte jeg også på den offentlige historiefortellingen. Historien skulle ut. Kort oppsummert, dette var min framgangsmåte:

  • Allerede fra diskusjon med megler, sørget jeg for å få all kommunikasjon dokumentert. Inkludert telefonsamtaler. Etter møter, skrev jeg møtereferater og sendte Krogsveen. Alt der ting kunne tolkes, skrev jeg epost med ”Slik jeg oppfattet det, .blablab… Stemmer det”? Det som ikke kan dokumenteres gjelder ikke.
  • Lagde en presentasjon av saken med tilhørende med dokumentasjon.
  • Satte meg grundigere inn i hva som kan ha skjedd i mitt tilfelle, hvilke lover som gjelder og hvordan teknologien mtp budrunder fungerer.
  • Skrev en bloggpost om hendelsen (på min blogg og mobilen.no). Tittel og ingress var valgt for å få leseren til å fortsette å lese saken. Vinklingen jeg valgte var å bruke min historie til å se nærmere på budrunder samt gi min beste råd til kjøpere og selgere.
  • Oppfordret til åpenhet og at folk skulle hjelpe meg med å spre saken.
  • Sendte saken til Krogsveen og ga de en uke til å komme med tilbakemelding.
  • Lagde et enkelt bilde som oppsummerte kjernen i saken. Dette bildet ble delt på alle sosiale kanaler.
  • I kommentarfeltet var jeg aldri en drittsekk som generaliserte. F.eks alle meglere er ikke tullinger selv om en megler er.
  • Svarte alle som kommenterte på bloggen eller andre sosiale medier (inkludert han fra Krogsveen som ga seg ut for å være noen andre)
  • Satte på medieovervåkning av Krogsveen for å fange opp alle som skrev om Krogsveen i sosiale medier, forum og blogger (via Fanbooster Listen)

Jeg valgte ikke å sende saken videre til andre medier. Det er betydelig sterkere dersom pressen blir tipset av lesere av bloggen og ikke meg.

Samlet omtale om Krogsveen i sosiale medier og norske blogger og forum de siste tre månedene.

Samlet omtale om Krogsveen i sosiale medier og norske blogger og forum de siste tre månedene.

Hva skjedde? Grafen over viser samlet omtale av Krogsveen i sosiale medier, blogger og forum. Jeg fikk to store bølger av lesere på bloggen med ca 130.000 visninger samlet. Det skulle være ganske enkelt å gjette når de kom ut i fra grafen over 🙂
Jeg ble ringt opp av mange journalister som ville vite mer. Det ble til oppslagene du kanskje har lest i VG , dinside og andre steder.

Og Krogsveen? Her er alt ved det gamle. De snakket om presseetiske hensyn, legger all skyld på meg, har ikke gjort noe galt selv og tar for all del ikke kontakt. De har derimot sagt at min kompensasjon på 55.000 kr nå gjelder til to uker etter avgjørelse i  reklamasjonsnemda.

5. Læringen: Hvordan håndtere potensielle PR-kriser

Jeg må innrømme det har vært faglig interessant å være drittsekken som lagde negativt oppslag om et selskap. Jeg må også innrømme at jeg syns det er berettiget og står trygt bak alle valgene jeg har tatt.

Men hvordan kunne dette vært unngått?

  • Det åpenbare. Ikke ljug. Skulle tro det var barnelærdom, men ser meg nødt til å presisere. Ikke ljug eller prøv å pynte på sannheten.
  • Ta selvkritikk for det du kan. Det er veldig menneskelig å feile.
  • Ikke skyld på andre. Det interessante er dersom mer man tar ting på egen kappe, desto mer vil andre e bak feilene og finne argumenter som veier til din fordel.
  • Hold alle frister og vær imøtekommende selv med den største drittsekken.
  • Dersom du er usikker, ikke finn på en unnskyldning for å prøve å få saken ut av verden.
  • Dersom du først blir tatt med buksa nede, legg deg flat, ta kontakt med de(n) de gjelder og vær dønn ærlig om at du ønsker å komme til en løsning sammen.

Til syvende og sist handler dette om mennesker. Man gjør ikke noe dritt mot folk man liker. Dersom du som ansatt i et selskap sørger for å bli likt, er sjansen så uendelig mye mindre for at det blir en negativ sak om deg.

Drittsekker som meg blir bare mer ivirge når sannheten blir pynta på, det brukes makt eller hersketeknikker for å få lagt saken død. Det er da det går en faen i oss og vi bruker time på time i rent engasjement. Det engasjementet ønsker du forbrukerne skal bruke med deg – ikke mot deg. Jeg kunne vært Krogsveens største fan, men har endt har endt opp som deres fiende. Inntil annet er bevist i det minste.

Moralen? Skap fans, ikke drittsekker. Det lønner seg i lengden. Lover.

34 thoughts on “Historien bak: Geir (33) ble tilbudt 55.000 kr etter budrot med Krogsveen

  1. Tilbaketråkk: Det kostet meg 55.000 kr å finne ut at du ikke bør bruke Krogsveen sin bud-app | mobilmarkedsføring og mobilreklame

  2. Jeg synes det er bra du tar debatten jeg Geir. 🙂
    For mange så er huskjøp noe man virkelig ikke har peiling på, og hvilke rettigheter man har er ikke alltid like enkelt å holde oversikt over. Takk for at du bidrar til mer info, og takk for en saklig debatt. Håper det ble hus på deg til slutt likevel, uten Krogsveen.

    • Takk for inspirasjon 🙂

      Det har nok ikke blitt noe hus. Saken er i reklamasjonsnemda og jeg er bundet til saken er endelig avklart. Dersom jeg kjøper nytt, kan jeg plutselig sitte igjen med to hus og mer enn jeg kan betjene. Så jeg virker nødt til å vente til saken er ferdig eller Krogsveen begynner å kommunisere saklig med meg.

  3. Hadde du visst hvor skurkete den bransjen er, hadde du hatt mye mer å skrive om. En velkjent taktikk er at takstmenn setter prisen alt for høyt på en ellers tungsolgt bolig, og en eller annen luring hopper på det som ser ut som en kanondeal.

    Man kan selvsagt argumentere med at man burde vite bedre selv hva en bolig er verdt, men få folk gjør det. De stoler på takstmann. At det er megler som egentlig har diktert taksten, kommer aldri frem.

    Har også åpent fått fra megleren hva selger har satt som minstesum – bare for å få salget ut av verden.

  4. Imponert over hvordan du angrep dette, og du legger deg ut med en bransje hvor money talks hele veien. Skulle ønske du hadde hatt muligheten til å «granske» takstmenn og såkalte eierskifteforsikringer; der har du en enda verre gjeng. Lykke til; glad du ikke tok penga og løp

    • Takk for det,

      Har ikke opplevd noe grums med takstmenn eller eierskifteforsikringer, så har meget engasjement den veien for tiden 🙂
      Syns det er litt merkelig at det oppleves som om jeg legger meg ut med en bransje. Jeg skriver bare det jeg mener og hvordan jeg opplever det.

  5. Hvor mange advokater tror du at du terget på deg dersom vi snudde på flisa? Altså at du hadde fått boligen etter sms’ en – og så trukket deg?

  6. Hei Geir,
    jeg syns det du tar opp er kjempe flott. Etter egen erfaring med selskapet og deres forretningsskikk så kan jeg si meg stormende enig.
    Jeg på min side har vært i forretning med dem og det har ikke vært noe særlig morsomt å sitte på den siden av bordet heller.
    Vi hadde en kontrakt med et ny oppstartet kontor på vestkanten, og når kontrakten skulle innløses og de måtte ut med penger ble den hyggelige og forståelsesfulle oppførselen snudd på hodet og de viste seg fra sin egentlige side; den grønne, sure, og hevngjerrige limesiden.
    Vi fikk akkurat samme innføring; at vi kunne gjøre opp oss i mellom (dvs. vi fikk ingenting av de vi hadde krav på, mot at vi skulle få være så heldige å jobbe videre med dem) eller vi kunne ta det videre til det juridiskeplan. Men vi skulle ha en ting klart for oss før vi gikk til et såpass stort skritt; Krogsveen har en juridiskavdeling som gnir seg i hendene av glede over slike saker. Med andre ord; vi kom til å tape. Eller det var det denne unge, magasinpene megleren på andre siden av bordet kunne fortelle oss.

    Jeg må ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har vært så sint, ikke nødvendigvis pga. den skamløse hersketeknikken de benytter seg av (de stakkars meglerne vet jo ikke bedre) Men av den juridiskeavdelingen som glatt avfeier alt av bindende kontrakter, skriftelig dokumentasjon med barnlige argumenter som at: «Krogsveen har ikke gjort noe galt» og antar at man da gir seg.

    Poenget mitt er enkelt; du er ikke alene. Slike selskaper fortsetter frem til noen avslører dem og slår dem litt på fingrene. Ergo, stå på, ikke la deg styre av alle de som har meninger og kritiserer grunnlaget for å gå offentlig med saken din.

    Milla

    • Heisann!

      Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg er usikker om det er betryggende eller skummelt å få mistankene om forretningskulturen til Krogsveen verifisert. Uansett nyttig å lese erfaringene dine.

      Mengden kritikk har vært mindre enn jeg har trodd. Så ingen fare der. Jeg er glad for alle innspill så lenge det er konstruktivt. Kan ikke være enig med alle hele tida.

      Si fra om jeg kan gjøre noe for deg/dere 🙂

      /Geir

  7. Mest sannsynlig så er det veldig lite betryggende, men du har med dine innlegg gitt et innblikk i det for andre slik at de slipper å gå i lignende felle. Våre situasjoner får man ikke gjort noe med. 🙂

    Milla

  8. Haha, kjempe flott! Jeg gjør det samme, men det jeg mente var hvordan man endte opp i situasjonen in the first place. 😉
    Følger spent med på fortsettelsen.

    Milla

  9. Dette virker som en meget saklig og god fremgangsmåte fra din side, Geir.

    Stå på! Og husk: Det er ikke du som er drittsekken her!

    Lykke til, og God jul 🙂

    -Kay-

  10. «Boliger på lur», første som slo meg er eldre som skal selge flotte hus eller leiligheter fordi de ikke kan ta seg av boligen lenger. Krogsveen er jo kjent for å delta i den øvre prisklassen og der er det jo en representabel andel av våre eldre landsmenn.

    Fantastisk at du står opp og takket nei til 50 lett-tjente laks. Jeg er redd mange før deg har takket ja. Privatnæringsliv er ikke akkurat kjent for å kaste penger etter kunder/ potensielle kunder dersom de har rent mel i posen.

    Men samtidig har vi jo kun fått din side av saken, bortsett fra et par kommentarer fra Krogsveen’s ansatte. Men etter du takket nei til 50 laks er det bare ett eller annet som gjør din presentasjon av saken så mye mer kredibel

    • Du har så rett, alle saker har to sider. Også denne. Jeg skulle gladelig latt Krogsveen komme til orde på bloggen. Filmet møte mellom oss og lagt ut direkte her er jeg også åpen for.
      Men det blir noget vanskelig når Krogsveen sin strategi er ikke å svare.

      En mulighet er å dele deres tilsvar til reklamasjonsnemda, men da bryter jeg muligens noen lover.
      Har prøvd å underbygge saklig og være åpen om min motivasjon. Men det kommer fortsatt fra meg som en part i saken. Det stopper uansett ikke å forundre meg hvorfor Krogsveen velger å ikke ha kontakt med meg. Selv etter den siste gjennomgangen der jeg ettertrykkelig presiserer at dialog er veien å gå for å «løse» meg. Det må ligge en grunn til det et sted. Er de så innstilt på å knuse meg at de glemmer alt annet? Anser de saken som ferdig? Tror de det er beste måten å få det til å gå over på. Jeg skjønner ikke 🙂

  11. Selv var jeg oppe i en lignende sak, dog ikke med en eiendomsmegler og ikke noe sms-avtale. Jeg fikk tilbud om endel penger for å holde kjeft, selvom det var fristende å spre historien min tok jeg pengene. Selskapet ville nok tapt mye både i form av omdømme og omsetning om jeg spredte historien, langt langt over hva jeg fikk. Men jeg kunne i det minste glede meg over at det kostet dem noe og at jeg fikk penger på konto.

  12. Hehe, det var interessant lesning!
    En mekler bør jo ikke si at du har fått hus før budfristen har utgått.
    DA HADDE JEG SAGT AT DET ER MITT HUS – BASTA.

    Men siden dere har økt bud deretter begge to, har du jo forstått at budkrigen om huset fortsatt er igang.

    Vel, en kjip sak, det er ikke ofte man kjøper hus! Ellers synes jeg SMS er grei – da kan man følge med i budrunden selvom man ikke er aktiv. Men man forventer jo at man få med seg alle bud / systemet fungere.
    Ett problem er korte budfrister …. bør være en vist antall timer ett nytt bud må gjelde – slik hadde man kanskje ungått noen problemer!

    Når det gjelder jug … hva gjør man ikke for å komme lett/fort ut av saken?
    Har sett på tv at leger i USA aldri skal innrømme at de har begått en feil/tabbe overfor klienten selvom det er opplagt. Nei, her skal advokater redde det som redde kan! Hva skal stakkas liten stille opp mot slike store advokatgjengen?

    • Takk for kommentar. Gode innspill.
      Jeg er laget slik at jeg ikke helt godtar at jeg skal bukke under selv om det er liten mot stor.

      Gleder meg oppriktig til fortsettelsen. Jeg har ikke noe å tape 🙂

      Heier på ærlighet og redelighet. Måtte den seire uansett hvor den kommer fra.

  13. Hei.
    Gratulerer. Er nok flere enn meg som håper på at du tar det et hakk videre. Virker som bransjen mangler en del gode leveregler, type formaliserte, men det skal vel mye tid og energi til for å føre saker mot dem…? Mulig jeg har fulgt med for dårlig, men hvorfor reklamasjonsnemda? Regner du dette som mangel som du kan reklamere overfor megleren for?

  14. Spennende sak dette her som vi har fulgt nøye etter at vi havnet i en lignende sak selv da vi kjøpte hus før jul. Dog med et annet meglerselskap, men med veldig lik fremgangsmåte når de møter motgang. Altså med å rett og slett ikke svare oss.

    Nå er vi snart igang med reklamasjonsnemda vi også. Vi følger spent med på din sak om du velger å ta den videre!

    Lukke til!

  15. Har hatt en tilsvarende sak med Krogsveen selv. Der løy faktisk megleren oss rett opp i ansiktet, ved å fortelle oss at vi ikke hadde forkjøpsrett på en leilighet. Med kun én annen som bød på leiligheten, fant vi ut at vi ikke hadde noe valg enn å prøve å by mot denne personen. Vi presset prisen opp 120.000, og tapte. Trodde vi!! Men vi fant ut i ettertid gjennom Obos at vi hadde forkjøpsrett likevel! Derfor tok vi leiligheten til denne prisen. Vi tapte dermed 120.000 kr, på grunn av en megler som løy for oss for å tjene penger. Vi hadde definitivt valgt en annen fremgangsmåte dersom vi hadde alle de riktige opplysningene fra starten av.

    Dette var bare en av flere løgner han fortalte oss.

    Vi går videre med saken, har kontakt med VG.

Legg igjen en kommentar

