Ikke les denne bloggposten

Big data. Big data.
Det er mye snakk om big data. Seminarer, bøker, blogger og andre steder på internettet. Hva er big data, diskuterer de lærde. De snakker om at det er en hype. Ja, de snakker så mye om at det er en hype at det har blitt en hype å snakke om at det er en hype.

Big Data. La oss ta det stegvis. Hva sier de lærde.
1. Data: Informasjon. En eller annen form for kunnskap som kan samles på og puttes i en database.
2. Big: Mye data.

Jeg får en følelse når jeg hører på folk snakke om big data. En følelse jeg kjenner igjen fra gammelt av. Fra da jeg var ung og usikker. Enda mer usikker enn jeg er i dag. Dere har kanskje hatt den samme følelsen selv.  Jeg kanskje enda mer usikker og stammet alt for mye.

Når vi snakker om big data, er det som om jeg er usikker 13åring igjen og vi i tillegg snakker om puling. Alle snakker om det, alle tror alle andre har gjort noe og har masse erfaring.  Og du har ikke gjort noen ting selv. Men! Som vi alle vet, ingen har gjort noe eller vet hva det dreier seg om, men ingen tør å si noe. Husker du den usikkerheten det skapte? Jeg gjør. Og det er den samme følelsen jeg har av big data.

Man skal tro på følelser. Og tror vi på følelser har vi nå etablert hva big data virkelig er og kan vi gå til det viktige spørsmålet.

Hvordan blir man god på puling? 
Jeg har en enkel teori. Skal man bli god på å pule må man…pule. Ikke snakke om det eller bare lese teori. Man må pule. Gjørra det sjæl, som min gamle bestefar kanskje ville sagt.

Så hvordan blir man god på big data. 
Jeg har en enkel teori. Skal man bli god på analyse og bruk av data må man…bruke data. Ikke bare snakke om, lese teorier, se på hva andre gjør eller gå på seminar. Man må gjøre greier. Gjørra det sjæl som min gamle bestefar kanskje ville sagt.

Se på dere selv som seminardeltager. Sitte på seminar.. høre folk snakke om big data…eller hypen big data..eller hypen om hypen om big data…som ingen gjør…eller vet hva er …eller vet hvordan gjøre…..

Burde dere ikke bare dere gjørra det sjæl, som min gamle bestefar kanskje ville sagt? Ja, om dere er interessert i sådan belystelse, selvsagt.

Altså… det er kult å se på andre og slikt. Men det har sine åpenbare fordeler å tilfredsstille sine egne mål framfor å se på andre tilfredsstille sine egne. Det er deg det skal være godt for – ikke de andre. Andres suksess er ikke like morsom, lissom.

Hva skal dere gjøre?
Gjør greier, som min gamle bestefar kanskje ville sagt. Er ikke så farlig hva. Gjør og feil. Mål det og skaff deg din egen pul..øøhh…data-erfaring.

Ikke sitt her og heng. Gjør noe fornuftig. Utforsk. Lek. Finn ut av dine egne og dine relasjoners preferanser

Seriøst. Kom deg ut av bloggen min og lær på den beste måten – gjør greier. Og gjør det sjæl.

Legg igjen en kommentar

