Det kostet meg 55.000 kr å finne ut at du ikke bør bruke Krogsveen sin bud-app

Denne artikkelen koster meg 55.000 kr Krogsveen tilbød meg 55.000 kr for ikke å skrive denne saken. Jeg valgte å takke nei. Som en mobil-geek, er dette en for spennende sak til å la ligge uten å diskutere faget. Dersom du skal kjøpe/selge bolig eller er interessert i det juridiske rundt mobil – les videre. Dette er til deg.

(edit: Les mer om hvorfor jeg går ut med saken)

Inngikk avtale om huskjøp – solgte huset til noen andre

Jeg var nylig med i en budrunde. På grunn av tidspress på jobben, var det lettere for meg å ta hele budrunden på SMS istedenfor å ringe megler for hvert bud. Det skulle vise seg å bli en viktig beslutning. Etter litt fram og tilbake i budrunden, så virket den etter hvert til å gå min vei. Jeg inngikk  det jeg mener er en bindende avtale, se meldingene under.

Budrunde1

Klikk her for gjennomgang av hele saken

I budreglene står det blant annet:

  • Det eksisterer ingen angrerett i kjøp og salg av bolig
  • Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud
  • Når en aksept av et bud har kommet frem til budgiver innen akseptfristens utløp, er det inngått en bindende avtale.

I mitt tilfelle virker det utvetydig. Teksten over viser at jeg inngått en avtale om huskjøp. Men Krogsveen var ikke enig og solgte huset til noen andre. Jeg stussa og begynte å grave mer i hva som hadde skjedd. Noe av det jeg fant ut var:

  • Krogsveen sa det var beklagelig at kommunikasjonen foregikk på SMS da det kan forekomme forsinkelser. Telefon er å foretrekke når tid er kritisk.
  • Etter Krogsveen ga meg mitt aksept/motbud (definisjonsspørsmål) fant de et nytt bud på epost. De hevdet dette kom inn før fristen til mitt bud utløp.
  • 17 % av alle bud kommer fra Krogsveen sin bud-app (Kilde: http://bit.ly/1c6H1sh) • Alle bud fra appen blir sendt per epost til megler
  • Alle bud skal føres inn i en budjournal med tider og bud. I mitt tilfelle var det allikevel flere merkelige feil i journalen.

Elektronisk budgivning

Alle som har prøvd å sende SMS på nyttårsaften, vet at det kan forekomme forsinkelser på når du trykker send og når SMS’n blir levert. Det er antageligvis av denne grunn Krogsveen sier muntlige bud per telefon er den sikreste måten å legge inn bud på. Men for å komme nærmere inn på hva som skjedde, må vi se på hvordan elektronisk budgivning fungerer.

Det finnes tre måter i dag:

  1. SMS. Som oftest sendt som personlig SMS mellom megler og budgiver. For å etterprøve når SMS er sendt, må avsender sjekke dette med sin teleoperatør, f.eks ved en spesifisert faktura.
  2. Epost Vanlig epost mellom megler og budgiver. Tid settes av epost-verktøyene. For å etterprøve tidsstempling går man inn i det respektive epost-verktøyene og ser på tid for avsender og mottak.
  3. Mobil app Selv om du skriver inn i en mobil app, sender app’n beskjed til en epost-server som igjen sender en epost videre til megler. Sikkerhet og kvalitet bygger derfor på epost, men det har i tillegg et ekstra ledd i app/epost server. Hos Krogsveen sin bud-app er det Krogsveen som har kontroll på hvilket tidspunkt som settes opp i historikken og det kan vanskelig etterprøves av eksterne kilder.

Ikke bruk Krogsveen sin bud-app!

Som vi ser, er mobil app bare en tilpasning av epost-kommunikasjon til mobil. Det er en lettere måte å ta bilder og signere ved touch-skjerm istedenfor å scanne inn signerte bud. Det sparer budgivere utvilsomt for tid. Men slik meglerne praktiserer i dag, har det sine åpenbare utfordringer. Det kan skape situasjoner der feil bud blir akseptert, slik det ble i mitt tilfelle, eller at bud kommer forsinket fram til megler. Dersom det blir tvilstilfeller, har man ingen måte å etterprøve budrunden med eksterne kilder utenom informasjonen i appen.

Teknologien vil alltid kunne være en gjenstand for forsinkelser på nettet eller feil i software. Den eneste måten å kvalitetssikre dette er at bud ikke blir akseptert mottatt før budgiver har mottatt bekreftelse. En appifisering av epostkommunikasjon som Krogsveen gjør med sin nye bud-app, viser derfor i mine øyne liten innsikt i å løse en stor utfordring – korrekt gjennomføring av budrunder og selge huset til riktig person. Appen gjør åpenbart at det kommer inn flere bud, men man bør av den grunn ikke kaste sikkerheten til budgiverne på dør.

Råd til deg som kjøper bolig

  • Send alle bud skriftlig. Ved en tvist, gjelder kun skriftlig dokumentasjon. SMS er anbefalt. I mobil app er det mangelfull mulighet til å dokumentere. Ved telefonkontakt mister du alle rettigheter. • Be alltid om skriftlig tilbakemelding på alle bud.
  • Dersom du er i tvil om budgivningens innhold, krev budgivningen øyeblikkelig satt på is og forhør deg med fagkyndige.

Råd til deg som selger bolig

  • Be megler om å sende skriftlige bekreftelser på alle mottatte bud til budgiver.
  • Be om å stå på kopi på all kommunikasjon.
  • Be megler om å legge inn en ekstra buffer etter tidsfristen før de godtar et bud.
  • Dersom du godtar et bud, gjør dette skriftlig til megler. Ikke per telefon.

Hva kan ha skjedd i mitt tilfelle?

  1. Jeg antar at det i mitt tilfelle kom inn et nytt bud via Krogsveen sin app. Deretter er det tre muligheter: Det var en forsinkelse i app eller epost
  2. Megler rett og slett glemte å sjekke mailen sin.
  3. Budet kom for sent, men megler ønsket allikevel å få gjennom det nye budet.

Krogsveen tilbød meg 55.000 kr i bytte mot å skrive under på at jeg ikke skulle ta saken videre. Det syns jeg blir for dumt. Boligkjøp er den største investeringen vi gjør i livene våre. Da blir man klare å ta en åpen diskusjon istedenfor å forsøke kjøpe meg til taushet. For meg kostet det 55.000 kr å ikke holde kjeft.

Håper du kan bruke 30 sekunder til å komme med dine innspill eller spre saken videre. For alle som skal kjøpe eller selge bolig sin skyld.

Takk.

Ps! Saken er akkurat nå til behandling i reklamasjonsnemda for eiendomdomsmeglingstjenester.

Pps! Alt beskrevet i denne artikkelen er heldigvis skriftlig dokumentert.

Ppps! Jeg sendte denne saken til Krogsveen en uke før den ble publisert, men fikk ikke noe svar.

Update: Les mer om hvorfor jeg gikk ut med saken her

116 thoughts on “Det kostet meg 55.000 kr å finne ut at du ikke bør bruke Krogsveen sin bud-app

  1. takk for gode råd, men det er vell strengt tatt meglerens jobb å ivareta kundens interesser, dette kan jo føre til store tap for den som selger. dette er ikke bra!!!

  2. Det er så ufattelig dårlig når man ikke kan stole på at budrunde foregår slik de bør og skal!
    Da vi kjøpte vår nåværende bolig skylle det vise seg å være en lite hyggelig opplevelse. Mye rot fra megler sin side som blant annet innebar en tidlig aksept som ble trukket tilbake… Jeg syns det er flott at du skriver om din opplevelse slik at andre kan ta forhåndsregler når de skal inn i budrunder ved kjøp og salg.
    Lykke til!

  3. Hvorfor fortsatte du å by hvis du mente du hadde fått huset??? Og hva har sms med en app å gjøre? Spør du meg burde du tatt de 55.000 og sprunget av gårde…

    • Heisann Henrik,

      Hyggelig å høre fra noen på Krogsveen! 🙂

      Takk for at du leser og engasjerer deg.

      Hvorfor by?
      Jeg kjente ikke detaljene lovverket rundt en budgivningsprosess. I budrunden er det naturlig mer stress enn vanlig. Stor investering, mye spenning og slikt. Meglers jobb er å sørge for god forsvarlig gjennomføring, så jeg stoler på henne i starten. Men etter å ha fått sjekket mer og tenkt mer, var det for meg åpenbart at ikke alt stemte. Da stoppet jeg.
      Men før det. Hey- hadde funnet drømmehuset, hadde mer å gå på og den profesjonelle part oppfordrer til å fortsette. Da gjorde jeg det.
      Jeg burde selvsagt stoppet øyeblikkelig og krevd huset for mitt aksepterte bud. Men stresset og manglende juridisk kompetanse på det stadiet førte ikke til det. Så er spm, burde jeg hatt det eller skal megler opptre og informere som den profesjonelle part?

      Hva en SMS har med en app å gjøre?
      Jeg går inn på det tekniske om utfordringer ved en budrunde samtidig som jeg drar inn personlige erfaringer. SMS, app, mail, faks og tlf er alle måter å kommunisere på i en budrunde. Det er interessant for mobil-geeken som jeg er å sammenligne 🙂

      /Geir

    • » Henrik» dere som jobber i Krogsveen burde ha få beskjed om å ikke kommentere denne saken… Dette er direkte flaut, Antar dere i Krogsveen at alle som gir bud kan alle reglene ? Men takk for at du som representerer Krogsveen viser hva hvordan dere tenker om kundene/klientene deres… «at vi burde skjønne selv» da blir jo din jobb ganske meningsløs om vi kunne alle reglene selv, men igjen takk for du delte hva Krogsveen syntes i denne saken… Men du skjønte kanskje ikke det gikk å spore via IP.. du vet kanskje ikke hva IP er men da ser du jo hva som kan skje når du ikke skjønner hvordan… på lik linje som ikke alle forstår alt rundt huskjøp… Så hvis du ikke har skjønt det enda så stilte du Krogsveen i ganske dårlig lys med den kommentaren…

  4. Ingen Krogsveen mann men du traff rett på bransjen 🙂

    Blir spennende å følge med saken videre uansett- nå kommer det nye regler om kun skriftlig budgivning fra 1.1.2014 – kanskje du har noen gode forslag til hvordan dette skal løses:-)

  5. Har faktisk kjennskap til en sak hvor selger vant frem og mottok flere hundre tusen kroner i erstatning fra megler (etter rettsak selvfølgelig) fordi megler hadde gjort en slett jobb i forbindelse med salget. Man har rettigheter, bare man blir sint nok og ikke velger som de fleste å stå med lua i hånda….

    • Interessant.
      Fortell gjerne mer eller ta det direkte til meg om du vil dele. Alt er selvsagt konfidensielt før evt annet er avtalt. Kan være åpen om meg selv, men ikke om andre før de vil selv 🙂

      • Kanskje du ikkje tapte de 55 store pengene allikevel, men endte opp med å vinne ytterligere 55 store penger pga. denne kommentaren?

        Takk for at du tar opp denne saken, skal nok få delt den ser du 😉

  6. Tilbaketråkk: Krogsveen tatt i løgn | mobilmarkedsføring og mobilreklame

  7. Interessant å lese. Trist for deg, og tragisk for Krogsveen. Dette er vel en så fatal rutinesvikt som det er mulig å komme innenfor boligmegler bransjen.
    Alfa og Omega for enhver boligmegler er jo budrunden. Uten budrunde så har man jo redusert meglern rett og slett til en kjedelig papirflytter.

    Og det å se at Krogsveen rett og slett ikke har kontroll på budrunder er det jeg mener er tragedien for dem som megler selskap. Det er en ting jeg lurer på. Jeg har jo kjøpt og solgt hus (gjennom megler) selv, men det har begynt å bli noen år siden. Men jeg mener å erindre at i møtet med megler der vi skrev kontrakt, avklarte markedsføringspakker osv osv, også AVKLARTE hvilke metoder som var godkjent innmelding av BUD i BUDRUNDEN.
    Jeg antar siden du har postet denne saken i stor stil, at SMS var klarert som en godkjent måte å melde inn bud på ?

    Ut i fra disse punktene:
    «Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud»
    «Etter Krogsveen ga meg mitt aksept/motbud (definisjonsspørsmål) fant de et nytt bud på epost. De hevdet dette kom inn før fristen til mitt bud utløp.»
    , så ser det ut for meg som at megler ikke har fulgt Krogsveen sine interne rutiner for behandling av innkomne bud, der alle tilgjengelig medier (tlf, fax, sms, mail, app) SKAL sjekkes i det budfristen har gått ut.
    Det er vel også slik at om det kommer inn bud i tide, så skal budfristen utvides, slik at parten som ligger under skal få mulighet til å komme med mot-bud. Du skriver ingenting om du fikk beskjed fra Krogsveen om at fristen ble utvidet slik at du kunne komme med motbud ?

    Det virker jo ganske klart at Krogsveen har tabbet seg ut i dette tilfellet, og det at de tilbyr 55.000,- i kompensasjon er jo også en soleklar indikasjon på dette.
    Mer skuffende er det å se at Krogsveen ikke tar dette til etterretning og «legger seg langflat» som de heter. Det klassiske svaret her ville jo vært innrømmelse, og pressemelding der de sier at de skal gå gjennom rutiner for budgiving for å lære av feilen sin.

    • Heisann Tor-Åge,

      Flott å lese en gjennomtenkt kommentar. Svar på alle spørsmålene dine under.

      I følge budreglene er megler er ansvarlig for at budrunden blir gjennomført forsvarlig, Både mtp tidsfrister og hvordan budene kommer. Dersom megler aksepterer et bud, er megler følgelig også ansvarlig for at det var forsvarlig lagt inn. I mitt tilfelle presiserte jeg at jeg ønsket å bruke SMS. Megler godtok det. Så ja, det var helt tydelig og avklart hvordan jeg skulle by og megler samtykket.

      Siden jeg ikke var selger, vet jeg ikke hva selger og megler avtalte. Men SMS er uansett sett på som skriftlig på lik linje med epost og faks. De nye reglene fra 1.1.2014 presiserer også at SMS er skriftlig.

      Megler er som nevnt ansvarlig for budfristene er forsvarlige. Mine tidsfrister var relativt gode. Ikke noe stress der. Det er heller ikke en issue her. I mitt tilfelle ga megler aksept/motbud på mitt. Da er det bindende for megler. Hva annet som skjer eller har skjedd er sekundært. Aksept / motbud er gitt.

      Mye kan sies om Krogsveen sin håndtering av saken. Fra et rent faglig perspektiv, syns jeg de gjør det på en interessant måte. Men som part, skal jeg la andre kommentere hva de bør gjøre 🙂

      Håper det var svar på spørsmålene dine.

      /Geir

  8. Hadde høyeste bud på bolig, selger valgte nest høyeste bud. Dette var avtalt spill mellom selger og Krogsveens mann. Kjøper tapte flere hundre tusen på at vi aldri var potensielle kjøpere til syvende og sist. Vi ble kun brukt til å føkke prisen opp.

    • En bestemmer selv hvem en vil selge til, uansett hvem som har høyest bud. Det kan jo være en ønsker å prioritere å selge til en barnefamilie kontra en bolighai… eller omvendt.

    • Vi hadde flere visninger med de og fikk bare dårlige bud. Så kom han som hadde anbefalt oss Krogsveen med en kjøper på en stusselig sum. Uken etter gikk en av naboleilighetene for over 1 million mere på Første budrunde!!! Leilighetene var helt identiske. Suspekt spør du meg. Nei Stoler ikke på Krogsveen. Tror dette var tjeneste bytte , eller innside handel.

    • «Det er mulig å se om noen har endret tidsstempelet på en epost..»

      Skulle gjerne se deg peke på standarden som sier dette.

      Det er uproblematisk å laste inn e-posten i en editor, endre tidsstempel, og skrive ut.

      • Jeg kan gjerne peke på standarden. Den heter RFC2026, og er en del av protokollen som benyttes når man sender mail, SMTP. Mottakende epost-server genererer et «Received» felt som inneholder IPen og servertiden (med tidssone) for mottakstid. Det betyr at så lenge serveren som eposten blir levert til ikke er satt opp med feil tid, så har man riktig tidspunkt for mottak.

        Her er deler av en epostheader som viser når min mailserver mottok eposten, når de som sendte eposten sendte det til sin mailserver, og hvilket tidsstempel epostklienten oppga til epostserveren.

        Delivered-To: xxxxxxxxxx@gmail.com
        Received: by xx.xx.xx.xxx with SMTP id t5csp111183oag;
        Fri, 22 Nov 2013 09:15:49 -0800 (PST)
        X-Received: by xx.xxx.xx.xxx with SMTP id x16mr3459274wij.48.1385140548901;
        Fri, 22 Nov 2013 09:15:48 -0800 (PST)
        Received: from xxx.xxxx.xxx (xxxx.xxx.xxx.xxx [xxxx:xxxx:xxx:xx::xxxx:xxxx])
        by mx.google.com with ESMTPS id z5si13400063wjz.6.2013.11.22.09.15.47
        for
        (version=TLSv1 cipher=RC4-SHA bits=128/128);
        Fri, 22 Nov 2013 09:15:48 -0800 (PST)
        Received: from xxxxxx.xxxx.xxx ([xxx.x.xx.xx])
        by xxxxxx.xxxx.xxx with esmtps (TLSv1:AES256-SHA:256)
        (Exim 4.72)
        (envelope-from )
        id 1VjuKV-0001Ep-TN; Fri, 22 Nov 2013 18:15:45 +0100
        Received: from localhost.localdomain ([127.0.0.1] helo=xxxxx.xxx.xxx)
        by xxxxx.xxxx.xxx with esmtp (Exim 4.63)
        (envelope-from )
        id 1VjuKV-0000Nt-R8; Fri, 22 Nov 2013 18:15:43 +0100
        From: xxxxxxxxx@xxxxx.xxx
        Subject: xxxxxxxxxxxxxxxx
        To: xxxxxxxx@xxxx.xxx
        Reply-To: xxxxxxx@xxxx.xxx
        Date: Fri, 22 Nov 2013 18:15:40 +0100
        Message-ID:

  9. Helt utrolig, og dette er ikke første gang Krogsven er uprofesjonelle. Broren min kjøpte en bolig for ca 7 år siden som de ikke hadde lov til å selge pga konkurs. Etter masse styr med banker og advokater endte det med at min bror slapp å ta opp 1 mill i gjeld uten bolig.

    For et par år siden var jeg og min mann på en visning (alene utenom visningstiden) og fant at det ikke var mulig å kjøre opp til boligen (på sommeren!) og dette sto det ikke noe om i salgsrapporten. Fikk til svar «du må jo skjønne at du trenger firehjulstrekker». «Vi hadde det» svarte jeg og gikk ut døra. Synes dette var veldig spesiell måte å selge en bolig på.

    Alt i alt, et selskap jeg aldri kommer til å bruke!

    Kjempe bra at du har tatt deg til til å opplyse om en så viktig sak som dette👍

    • Takker, takker.
      Det har kommet fram mange stygge Krogsveen-saker etter jeg la ut min historie. Dine føyer seg pent i rekken og gjør meg mer trygg på at jeg gjorde det riktige valget med å offentliggjøre. Takk for inspirasjonen 🙂

  10. Blev åsså lurt , dette er en gammel septitank og ikke i bruk , bare og fylle med sand eller grus sa han , stod i prospekt og at det var komunalt tilknyttet .. å nei sånn var det ikke ..nå må eg betale for inkobling , surt at di ikke tar ansvar !!!

  11. Takk for at du skrev dette, så vet jeg hvem jeg ikke skal bruke når jeg endelig skal få kjøpt meg en leilighet/hus. Kjenner jeg blir arg, når jeg ser hvordan de behandlet deg. Håper du finner et bedre drømmehus enn dette og at du faktisk ender opp med det. Stå på videre!

  12. saken viser seg selv når de tilbyr deg 55.000 for at du skal la være å skrive dette!!! idiotisk! takk, skal ALDRI velge de!!!! stå på:D

  13. Helt utrolig! Å særlig av en megler som har holdt på såpass lenge! D har vært mange bra kommentarer og spm til saken din, men vil bare si at jeg synes d er kjempe bra av deg å ikke ta i mot bestikkelsen!! Regner jo med di kommer til å nekte på den, men tror nok du har folket m deg der! Veldig bra av deg! Stå på videre!😉

  14. Jeg vil takke deg for at du valgte å takke nei til den bestikkelsen Krogsveen tilbød deg RESPEKT. Vi har også gjort oss noen negative erfaringer med Krogsveen etter et huskjøp sommeren 12. Vi står i dritt (bokstavelig talt) og har en skadetakst på huset på 2 mill. Prospektet er ren kopi fra forrige gang det ble solgt, slik at feil og mangler bare er blitt kopiert og videreført. Krogsveen har gjort et ENORMT LITE PROFESJONELT ARBEID i forkant av salget. Vi har opprettet en gruppe på fb «Hussvindel» hvor tanken er å samle folks erfaringer rundt boligkjøp/svindel og faenskap. Jeg håper du vil dele historien din i gruppa vår. Jeg deler din historie fordi jeg mener det er uhyre viktig at slike erfaringer kommer frem i offentligheten.

    Takk for at du ikke lot deg kjøpe 🙂

    • Veldig hyggelig å høre at mine erfaringer kan være til hjelp for mer åpenhet ifm bolighandel. Akkurat diskusjon og gjennomsiktighet jeg ønsker velkommen…det inkluderer kritikk av min egen håndtering.

      Takk for tilbakemeldingen og håper vi alle kan fortsette kampen for en åpen, saklig debatt 🙂

    • Hei! Den samme dritten står vi i! Kjøpte bolig for to mill, og skadetaksten ligger vel nærmere en mill! Tragisk og utrolig kjedelig at det går utover oss uskyldige! I tillegg opererte krogsveen med lokkepriser, da boligen stod ute til 1,9, og megler visste at det var under det selger ville ha for den, så som eneste budgiver ble det til at vi ga 2050000.

      Og nå sitter vi her med skjegget i postkassen med ingen rettigheter pga vi kjøpte boligen av et firma, som nå slår seg konkurs!

      • Heisann,

        Dette hørtes ikke ut som noen hyggelig affære. Det kjedelige med sånne saker er at det krever så mye tid og ressurser for å få skikkelige svar og vurdering. Stor sympati for det du går gjennom der.

        Har du sjekket med reklamasjonsnemda for eiendomsmeglingstjenester hva de sier? http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no

        Det finnes også tilbud om 30 min gratis rådgivning med advokater. Veldig lite og rekker bare generelle svar, men kanskje en mulighet for å få vurdert saken din?

      • No er siden oppe og går på facebook. Takk til deg Geir for at du valgte og dele dette med samfunnet istedet for og ta pengene. Vi trenger flere som deg. Og takk til Cathrine som fikk meg til og lage samfunns siden Hussvindel på facebook slik at vi der har muligheten til og dele slike erfaringer og diskutere og faktisk kunne hjelpe hverandre når det gjelder slikt. Igjen, utrolig sterkt gjort Geir Sand Nilsen 🙂

  15. Setter stor pris på at du deler dette med andre forbrukere og at du faktisk ignorerer tilbudet på kr 55.000.- ikke alle hadde gjort det! Mener og erindre at jeg har hørt negative ting om Krogsveen før…… Lykke til med boligkjøp via annen megler 😉

  16. Jeg og har dårlig erfaring med Krogsveen. Fikk ikke det vi ble lovet og de nekter på alt selv om det kan dokumenteres. Var også en tvilsom budrunde som jeg ikke har klart og slå meg til ro med 😦 i ettertid har de bare fremstått som arrogante og valgt og ikke svare på mail fra meg. Hold dere langt unna Krogsveen.

  17. I det øyeblikket du har fått bekreftelse av megler er avtalen bindende – huset er ditt. I motsatt fall måtte avlysning av aksept nådd deg før du fikk aksept, jmf avtaleloven, så du har retten på din side

    • Takk for hyggelig hilsen 🙂

      ..den tanken har jeg tenkt også. Jeg fikk ikke akkurat følelsen av at min sak var første gang i historien hos Krogsveen. Det er også noe av grunnen til at jeg valgte å takke nei og dele min erfaring.

  18. De står fritt til å akseptere et lavere bud, så avtalen med deg er bindene. Derimot får de et ansvar ovenfor sin kunde dersom de aksepterer noe annet enn det høyeste budet.

    De har sikkert også fått aksept av sin kunde for ditt tilbud, så der har du sikkert et vitne til 😉

    • Heisann.

      Takk for vurderingen din. Som du sier, megler er trygt plassert mellom selger og budgivere og er den profesjonelle part med ansvarlig for forsvarlig gjennomføring. Så enig med deg der 🙂

    • Heisann,

      Jeg ønsker ikke bidra til en bred generalisering av en hel bransje. Det håper jeg vi kan være forsiktige med. Men jeg kan dele min erfaring med meglere, advokater og ledelse i ett selskap og bidra til en mer åpen debatt om hvordan den største investeringen i livene våre foregår. Det var min intensjon.

      Det finnes helt sikkert veldig dyktige og redelige meglere der ute også 🙂

  19. Stå på Geir og takk for at du delte din erfaring!

    Bare en heads up: Sensuren din på pdf-filen er ikke helt optimal. Både oppdragsgivers navn og andre sensurerte opplysninger er lett tilgjengelig ved å kopiere/lime inn teksten i f.eks notepad 🙂

  20. Skulle ønske det var flere sånne som deg Geir! Helt fantastisk gjort! Kanskje du burde kontaktet en journalist for at flere i Norge (som ikke får sett bloggen din) får samme informasjon?

  21. I prinsippet er det ikke megler, men selger som aksepterer bud med mindre det ikke foreligger en særskilt fullmakt fra selger (noe de fleste meglere vegrer seg fra å inngå) , og tilsvarende gjelder for motbud fremsatt av megler, nemlig fremsatt pva selger som på forhånd skal ha avklart konsekvensene ved fremstilling av motbud med selger. Nå fremkommer det ikke tydelig nok frem av saken om hvor lang tid det tok etter at motbudet ble fremsatt til du aksepterte. Et motbud er på lik linje med ordinære bud tidbestemte og hvis ikke fristen er angitt i motbudet (klassisk mangel i mange tilfeller) antas det å være det som i jussen kalles innen «rimelig» tid. Hva som er rimelig tid kan variere (kompleksiteten avgjør), men innenfor 12 timer blir i de fleste tilfeller akseptert som «rimelig» ved boligkjøp. Som oftest ved motbud ønskes fristene satt relativt kort spesielt med sikte på å få til en rask avklaring. Oversittes denne kan selger faktisk stå fritt til å inngå forhandlinger med andre eller akseptere andre innkommende bud som enten kan være høyere eller mer forlokkende. Men god meglerskikk tilsier uansett at dette bør være meddelt den som mottar motbudet.
    Dessverre er forskriftene for budgivning på mange måter gammeldagse og basert på en annen virkelighet enn den vi lever i, nemlig at 1. bud skal innleveres skriftlig/telefax (hvem er deet som bruker telefax i dag?) og at evt senere forhøyelse/motbud kan skje telefonisk, dvs muntlig hvoretter megler gjør påtegning på budet/budjournalen. Personlig syntes jeg dette er en uheldig løsning og mener at epost, alt sms er en langt mer troverdig måte å dokumentere endringer på enn det som normalt følger av forskriften. Bortsett fra dette, og forutsatt at det ikke foreligger andre underliggende forhold som ikke kommer frem av saken og at du har akseptert motbudet innen for en rimelig frist, kan jeg ikke se annet enn at du har inngått en bindende kjøpsavtale.
    Nå er ikke jeg medlem av reklamasjonsnemda, men 35 års tidligere erfaring som eiendomsmegler bør kanskje være tilstrekkelig?

    • Av ren nyskjerrighet, hvor finner du at første bud må være skriftlig? 😉
      Og for og nevne det, som du også sier ville vert bedre, men fra 1.1.14 så må alle bud være skriftlige, er vell egentlig derfor denne appen ble utviklet i bunn og grunn.
      Så blir det spennende og se om den kan gjøre hverdagen lettere, eller værre

    • Hei,

      Du har definitivt erfaring og kompetanse på området. Takk for at du engasjerer deg.

      Mitt svar kom tilnærmet øyeblikkelig og kan etter min vurdering ikke regnes som annet enn innen rimelig tid. Det var snakk om ca 2 minutter. (Lite forbehold her, har ikke dokumentene foran meg Men var så kort at iPhone ikke rakk sette ny tid på SMS-svaret mitt).

      Krogsveen har prøvd seg på ulike særskilte forhold. Bl.a «ikke ment som motbud/aksept», «kan ikke tolkes som aksept/motbud», jeg svarte ikke fort nok og de hevder tilbakekallelse uten at noen tilbakekallelse fant sted. Verken jeg eller noen andre bortsett fra Krogsveen har dog kommer til noen annen konklusjon enn deg.

  22. Jeg vil mene at du og megler inngikk avtale, basert på det som er skrevet her. At han har fått inn et annet/høyere bud er uvesentlig. Det er også uvesentlig hvilket tidspunkt dette kom inn på. Han har bundet seg ved sitt tilbud som du aksepterte.

    Dersom han vil ut av avtalen med deg må han heve den. Det kan han bare gjøre på bestemte vilkår, som antageligvis ikke foreligger i denne saken. Når han da selger huset til noen andre, selger han et hus han allerede har solgt. Såvidt jeg vet finnes det regler mot å selge samme hus to ganger på en gang.

    Håper du vinner frem i nemda. Lykke til!

    • Takk for vurderingen,

      Vi kommer til samme konklusjon. Men hvilke konsekvenser har det (eller skal ha) når en megler faktisk selger en bolig to ganger? Det har jeg ikke funnet noen lover på. Vet du?

      • Det kalles dobbelsuksesjon, og reguleres av tinglysningsloven. Den som først, og i god tro, tinglyser sin rett til eiendommen, vinner retten til eiendommen. Men det avgjør bare spørsmålet om den fysiske eiendommen. Den som har solgt to ganger kan fortsatt ha en plikt til økonomisk erstatning overfor den som tapte.

        Og om du trenger en sammenligning overfor Krogsveen kan du jo prøve deg på denne: Hvordan ville boligmarkedet blitt dersom KJØPERE fritt skulle gjort sånn Krogsveen har gjort her – dvs trekke seg fra inngåtte kontrakter fordi de har funnet noe bedre? Det sier seg selv at det ikke går an, det hadde blitt umulig å stole på avtaler man inngår og innrette seg etter de. De samme prinsippene må gjelde begge veier. Og jeg skal love deg at Krogsveen hadde vært kjappe på å sende deg erstatningskrav og stevnet deg for retten om du hadde gjort noe sånt.

  23. Dette viser bare nok en gang grådigheten hos store firmaer, jeg anbefaler på det sterkeste å kontakte bo-max eiendomsmegling, der følges dere virkelig opp!

  24. Kjempebra gjort av deg, Geir. Dette er en sak du burde ta videre med journalister i Norge. Jeg setter veldig stor pris på at du deler dette med oss andre som er ute i boligmarkedet. Nå til dags er det skummelt å stole på eiendomsmeglere. Veldig leit det du opplevde. Skulle ønske det fantes flere som deg. Takk for at du delte dette!!

  25. Vi opplevde det samme i en budrunde hos Krogsveen. Oppdaget heldigvis at noe var feil med systemet deres og fortsatte med bud pr tlf.

  26. Tilbaketråkk: Krogsveen og avtaleinngåelse | Tanker fra en Supertenker

  27. Jeg var ovenfor nøyaktig det samme bare med SMART MEGLER i TØNSBERG i fjor vinter. Jeg ga min frist, men de fikk visst ikke tak i selger etter fristen min var gått ut. En time etter min frist kom det PLUTSELIG ett bud 25.000 over mitt…. Men det var med forbehold av finansiering… !!!!!!!!!!!!!!!!

    Så hvis jeg «utlignet» budet de hadde lagt inn ville jeg GARANTERT få den sa megler.

    Jeg sa: FUCK off… og SMART MEGLER I TØNSBERG er den jeg skal bruke dersom jeg skal SELGE, og aldri aldri aldri om jeg kjøper noe via SMART MEGLER I TØNSBERG!

    • Dette blir vel overhodet ikke det samme?

      Du kom med et bud, som ikke ble godtatt innen fristen. Deretter ga de deg et motbud, som du avslo. Høres greit ut det.

      Du kunne forøvrig bedt om loggen, for å bekrefte at det nevnte budet var reelt. Det må vi vel regne med at det var.

  28. Deler dette jeg. Meget interessant og underholdene å se en stor bedrift grave sin egen grav. Bestikke folk for taushet er så latterlig tragisk. Familien min ble svindlet av en megler for 4-5år siden. Satt igjen med ca 600.000kr mer i gjeld enn vi starta med. 21 år og planer i fremtiden å kjøpe bolig, vet hvertfall hvem jeg skal holde meg unda^^ takk for det.

  29. For noen år siden sto jeg for salget av foreldrehjemmet på Bekkelaget. Selvfølgelig valgte jeg Krogsveen som jeg hadde vokst opp med, og som jeg trodde var den mest seriøse megler»butikk» som fantes.
    Jeg hadde ingen erfaring som selger, leste alle papirer nøye, trodde på megler og ble forferdelig dårlig behandlet. Jeg solgte en mange millionærbolig, megler var aldri til stede, det jeg spurte om fikk jeg ullent svar på. Jeg fikk etterhvert vite at han var på ferie i utlandet og solgte vår bolig derfra.
    Jeg tok kampen med hovedkontoret og kort tid etter ble både daglig leder og min megler «fjernet» – borte ble de i alle fall. Det er flott at du tar saken. Jeg har advart alle jeg kjenner mot å bruke Krogsveen som megler. Den jobben de tok betalt for kunne jeg med litt advokatbistand tatt selv. (Jeg måtte faktisk ha advokat for i det hele tatt få orden på salget)
    Stå på….
    Til andre som skal selge eiendom. Kontakt flere meglerfirmaer og sammenlign 🙂

  30. Vi har nylig både kjøpt og solgt gjennom Krogsveen. Er superfornøyd med megler og hele kjøp og salgs-prosessen:) Det vil alltid være enkeltsaker hvor ting skjærer seg, men det er nok like mange slike saker med andre meglerfirma.

  31. Sakens tema i seg selv er jo selvsagt uheldig, men å skrive i overskriften at du har «tapt» kr. 55 000,- er da fryktelig misvisende. Som man etterhvert skjønner har ikke du betalt disse pengene og tapt dem. Du har kun takket nei til betaling. Samme som at man ikke «tjener» penger om man handler på tilbud. For min del ble saken da straks mindre interessant.

  32. Har nå delt denne på facebook, man leser mye rart om dagene, men dette er ikke en postitiv ting å lese om, at du tror det skal bli lettere å bruke en app som de har laget, og som viser seg å gi deg et tap på 55.000 kroner.. det er jo helt uakseptabelt.
    Håper at alt ordner seg for deg med tiden, du får ha masse lykke til videre 🙂

  33. Beklager, men gruppenavnet på fb er BOLIGSVINDEL (hatt diverse navnbytter siden oppstart, derfor misforståelsen) Meld dere inn og del deres erfaringer 🙂

  34. Tilbaketråkk: Historien bak: Geir (33) ble tilbudt 55.000 kr etter budrot med Krogsveen | mobilmarkedsføring og mobilreklame

  35. Står respekt av at du takker nei til å ta deg betalt for stillehet. Jeg har en veldig lik historie knyttet til en megler ved HOME eiendomsmegling som var berammet til behandling i reklamasjonsnemnda i november, venter svar når som helst. Jeg fikk som eneste budgiver motbud per SMS og aksepterte per telefon. Noen timer senere ringer megler og formidler opprømt nytt bud mottatt på e-post og hevder budrunden fremdeles er åpen og lurer på om jeg vil høyne. Det gjør jeg ikke da jeg hevder leiligheten allerede er solgt til meg. Megler hevder jeg har misforstått han og at det aldri har vært snakk om noe motbud. «Heldigvis» har jeg motbudet på sms, dessverre har det lite å si for meg. Leiligheten ble solgt til ny budgiver, jeg strever fremdeles med å finne meg bolig til riktig pris (6 mnd senere) og sånn jeg har skjønt det vil eneste konsekvens for megler bli «smekk på fingeren» hvis han blir dømt i nemnda. Ta gjerne kontakt hvis du vil holdes oppdatert på slutningen fra nemnda, kan jo være relevant for deg siden det er en del likhetstrekk.

  36. Hei Geir. Det virker som om at megler gjorde en fatal tabbe og sendte deg en bekreftelse på at huset var ditt før tidsfristen var ute, og når hun fikk inn et høyere bud rett før tidsfristen så hadde hun et problem som måtte løses. Tabbe nummer 2 er at megler ikke legger seg helt flat og sier sannheten, dette blir mye dårlig omtale som vil koste Krogsveen dyrt. Jeg mener helt klart at du juridisk har inngått en avtale om å kjøpe huset og at Krogsveen har brutt avtalen, du bør derfor kompenseres rundhåndet og burde fått hele honoraret som Krogsveen mottok, vi snakker vel om kr 150.000 eller mer. I tillegg bør både megler og Krogsveen få en kraftig advarsel for dårlig utført meglerjobb, dette kan umulig være i henhold til god meglerskikk. Juridisk kan det være skummelt å dra det til retten, man vet aldri hvordan en dommer tenker og i mange saker blir det «delt seier» og da sitter man igjen med egne sakskostnader. Til slutt kan jeg fortelle deg en historie om Krogsveen, en kollega skulle selge et eldre hus i Asker, taksten var noe lav på ca. 3,4 mill, dette var rett før påske og høyeste bud var 3 mill, Krogsveen så at min kollega måtte akseptere budet fordi det var garantert ingen som ville legge inn et høyere bud, min kollega nektet å godta budet og megler fra Krogsveen stønnet høyt, frekk som bare det. Rett over påske ble det ny visning og huset ble solgt for 4 mill, hadde kollegaen fulgt rådet fra Krogsveen hadde hun tapt 1 mill, hun sier nå at velg den megleren du vil, bare ikke Krogsveen. Mvh Alex

    • Hei Alex,

      Takk for imnspill og historie 🙂

      Usikkerheten med en dommer, er absolutt noe jeg må ta med i vurderingen av saken videre. Interessant hvordan du mener kompensasjonen bør være.

  37. Blir spennende å se hvordan denne saken ender. Sitter selv på en budjournal som inneholder feil. I min paranoia så begynner jeg å lure på om jeg har bydd mot meg selv da skriftlig varsel om budforhøyning fra annen budgiver aldri dukket opp, selv om megler ringte og sa nytt bud var inne. I budjournalen er det tilsynelatende lagt til i ettertid uten klokkeslett.

  38. Krogsveen hadde nylig (sommer 2016) nok en sak hvor det ble vist dårlig håndverk: http://e24.no/privat/bolig/staten-stanset-kupping-av-luksuseiendom-3-mill-over-takst-naa-er-den-solgt-for-6-mill-mer/23805777
    Synd e24 ikke gikk dypere inn i saken. Stikk ord:
    prisantydning: 17mil, solgt 26mil (Megler bommet med 9 mill).
    Oppfattelse av første kjøpet som «kupping», selv om megler hadde fått klare instrukser om å gå bredt ut fra fylkesmannen, med normal budrunde etter visning.

Legg igjen en kommentar